تشتت در مدیریت واکسیناسیون کرونا

سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که همین چند روز پیش علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از صدور مجوز برای واردات واکسن از سوی بخش خصوصی خبر داده و گفته بود افرادی که می‌خواهند خارج از نوبت واکسن دریافت کنند می‌توانند با پرداخت هزینه واکسن بزنند، حالا طبق آخرین اظهارات وی واکسیناسیون کرونا رایگان و طبق سند ملی واکسیناسیون انجام خواهد شد و بخش خصوصی واکسنی را که وارد می‌کند به دولت و در واقع وزارت بهداشت می‌فروشد. این بار، اما توصیه آقای سخنگو به افرادی که می‌خواهند خارج از نوبت واکسن دریافت کنند این بود «اگر کسی می‌خواهد زودتر واکسن بزند می‌تواند به خارج از کشور برود و زودتر واکسن بزند.» و همین یک جمله در روز‌های پیش‌رو، بازار تور‌های خارجی واکسن کرونا را سکه خواهد کرد.
کرونا به تراژدی این روز‌های کشور تبدیل‌شده و در برخی مناطق همچون پایتخت با عبور تعداد ابتلا‌های جدید از ۱۸۰۰ تن طی ۲۴ ساعت، مدیریت بیماری کرونا در پایتخت را به فکر راه‌اندازی سامانه اعلام بیمارستان‌های دارای تخت خالی برای مبتلایان کرونایی کرده‌است. در ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه، ۱۹ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۲۰۲ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۷ نفر رسید. در همین زمان، ۴۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۷۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. تا کنون یک میلیون و ۹۵۴ هزار و ۳۲۱ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۵ هزار و ۳۹۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
می‌خواهید زودتر واکسن بزنید از ایران بروید!
آنطور که روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرده، تا کنون ۸۵۸ هزار و ۲۹۶ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۰۹ هزار و ۸۲۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۶۸ هزار و ۱۲۳ دوز رسید.


حالا یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم موضوع واکسیناسیون و چگونگی انجام فرآیند آن است. مردم می‌خواهند بدانند کی نوبت واکسیناسیون آن‌ها فرا می‌رسد. همچنین گروهی از اقشار متمول‌تر دوست دارند بدانند طبق اظهارات قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا برای دریافت خارج از نوبت واکسن باید چه کنند و به کجا مراجعه داشته باشند. طبق آخرین تصمیم‌گیری‌ها بناست تا نوبت واکسیناسیون افراد مطابق با اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون از طریق پیامک و تماس تلفنی به آن‌ها اعلام شود و در حال حاضر نوبت بالای ۸۰ ساله هاست که واکسن کرونا بزنند. حالا آنطور که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در آخرین مصاحبه‌اش توضیح داده، واکسیناسیون کرونا رایگان است و بخش خصوصی واکسنی را که وارد می‌کند به دولت و در واقع وزارت بهداشت می‌فروشد؛ چراکه این وزارتخانه مسئول واکسیناسیون ٨٣ میلیون نفر ایرانی است.
وی این بار به افرادی که می‌خواهند زودتر واکسن بزنند توصیه کرد به خارج از کشور بروند و زودتر واکسن بزنند!
این در حالی است که پیش از آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران، تور‌هایی به مقصد برخی کشور‌های منطقه و به منظور واکسیناسیون کرونا راه افتاده‌بود. همچنین واکسن زدن برخی از سلبریتی‌های دو تابعیتی حاشیه‌هایی را در پی داشت، اما حالا با این اظهار‌نظر رسمی شاهد نوع دیگری از تلاش برای بقا و به تصویر کشیدن شکاف طبقاتی میان دار و ندار با تزریق واکسن کرونا خواهیم بود و بازار تور‌های واکسن کرونا دوباره رونق می‌گیرد.
اجازه واردات به صنایع
رئیسی با تأکید بر اینکه به هیچ‌وجه تغییر اولویت واکسیناسیون نداریم، ادامه داد: «دولت واکسن‌های وارداتی را خریداری می‌کند و فقط اجازه واردات و تزریق واکسن به صنایع را می‌دهیم تا به عنوان مثال کارخانه تولید خودرو واکسن را به کارگران خود تزریق کند تا تولید با سرعت ادامه پیدا کند.»
وی تأکید کرد: «واکسن پولی نخواهیم داشت و دولت واکسن‌های وارداتی را خریداری می‌کند و واکسن‌ها در ذیل سند ملی واکسیناسیون کرونا تزریق می‌شوند و تغییر اولویت با پول و واکسن‌فروشی نداریم.»
رئیسی درباره برخورد با واکسن دزدان گفت: «مسئولیت فردی و اجتماعی در کشور و جامعه باید حرف اول را بزند، دزد، دزد است می‌خواهد مدیر، مسئول یا شهردار باشد، این فرد در هر جا مسئول باشد، دزدی می‌کند یا رشوه می‌دهد، به نظر من باید آن کسی که این دزد را منصوب کرده‌است، اخراج کرد.»
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تقلب در تست کرونا گفت: «همچنان با پدیده تست تقلبی کرونا مواجه هستیم، این چالش در داخل و خارج کشور وجود دارد و برای همین ما به وزارت امور خارجه نامه زده‌ایم که آزمایشگاه‌های معتبر در کشور مبدأ را اعلام کنند تا کسانی که قصد سفر به ایران را دارند، در این آزمایشگاه‌ها تست بدهند، این چالش تست تقلبی کرونا در داخل هم وجود دارد و به محض مشاهده موضوع را به حراست وزارت بهداشت گزارش می‌دهیم و به شدت با متخلفان برخورد می‌شود.»
تمدید محدودیت‌های کرونایی در شهر‌های قرمز و نارنجی
فارغ از ماجرای واکسیناسیون کرونا و حاشیه‌هایش وضعیت قرمز کرونایی در کشور همچنان ادامه دارد. در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. برای کنترل این وضعیت محدودیت‌های کرونایی شهر‌های قرمز و نارنجی یک هفته دیگر تمدید شد. به این ترتیب محدودیت‌های مربوط به شهر‌های قرمز و نارنجی تا پایان هفته آینده-‌۱۷ اردیبهشت- اعمال خواهد شد.
راه‌اندازی سامانه «اعلام بیمارستان‌هایی با تخت خالی»
علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران این روز‌های تهران را تراژیک و بسیار سخت توصیف کرد. به گفته وی برای اولین‌بار از شیوع کرونا تا کنون ظرف ۲۴ ساعت گذشته از مرز ۱۸۰۰ ابتلای جدید عبور کردیم. زالی افزود: «در تهران شرایط تلخی داریم و تعداد بیماران بستری ما به علت کرونا به ۸ هزار و ۳۰۰ تن رسیده است و برای اولین بار از شیوع کرونا تا کنون ظرف ۲۴ ساعت گذشته از مرز ۱۸۰۰ ابتلای جدید عبور کردیم.»
وی با اشاره به شرایط این روز‌های تهران گفت: «به‌رغم افزایش تعداد فوتی‌ها در روز‌های اخیر در تهران، اگر نگاهی به افزایش بستری‌ها بیندازیم و نسبت فوتی‌ها به بستری‌ها را اندازه بگیریم، این نسبت در حال حاضر ۷/ ۱ است که یک آمار بسیار امیدوار‌کننده است که به نسبت موارد بستری میزان فوت ما افزایش پیدا نکرده‌است.»
نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران هم با اشاره به روند افزایشی بیماری در پایتخت، از راه‌اندازی سامانه «اعلام بیمارستان‌هایی با تخت خالی» خبر داد و گفت: «سامانه تلفنی ۶۰۷۰ راه‌اندازی شده‌است و بیماران می‌توانند تماس گرفته تا در صورتی که دستور بستری داشته‌باشند، همکاران ما بر اساس منطقه جغرافیایی محل سکونت آن‌ها برایشان مکان‌یابی کرده و آن‌ها را به بیمارستان دارای تخت خالی ارجاع دهند. بنابراین با شماره‌گیری تلفن ۶۰۷۰ به همراه کد ۰۲۱ می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.»