سوخت‌ بران قربانی‌های تازه شیوع کرونای هندی

آرمان ملی- رها معیری: ترس و دلهره از ورود کرونای جهش یافته هندی به داخل مرزهای ایران همچنان ادامه دارد و پس از اینکه روز چهارشنبه گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دستورالعملی مبنی بر بستن گذرگاه‌های مشترک با پاکستان به آنها ابلاغ نشده و در این روز 76 نفر از طریق این مرزهای به داخل ایران وارد شده‌اند، روز گذشته سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا اعلام کرد که «از ورود دو هزار و یکصد نفر از اتباع هندی، پاکستانی و افغانستانی به کشور در مرزها جلوگیری شده است» آن‌طور که فرمانده مرزبانی ناجا مدعی شده: «عزم جدی مرزبانی برای تشدید اقدامات کنترلی در مرزهای جنوب شرق و جنوبی افزایش پیدا کرده و با ورود غیرمجاز به مرزها ایران اسلامی برخورد خواهیم کرد.» فرمانده مرزبانی ناجا در شرایطی از بستن مرزها سخن می‌گوید که بین ایران و پاکستان مرز بسیار طولانی 920 کیلیومتری وجود دارد و گذرگاه میرجاوه و ریمدان از جمله گذرگاه‌های برای تردد مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبق اخبار روز چهارشنبه مسئولان گمرک این دو گذرگاه را بسته‌اند. اما مقامات پاکستانی پیش‌تر گذرگاه‌های دیگر را بسته‌ و در مناطق مرزی اقدام به حصارکشی کرده‌اند. مقام‌های افغانستان نیز اعلام کردند به دلیل افزایش خطر انتشار گسترده ویروس کرونا مرز «اسلام‌قلعه» این کشور با ایران بسته شد. در صورت که طی یک هفته گذشته بیش از 26 هزار مهاجر افغان از ایران به افغانستان بازگشته‌اند. وضعیت شیوع کرونای جهش یافته در کشورهای هند، پاکستان و افغانستان به‌نوعی بحرانی گزارش شده و حتی طی روز گذشته آمار کرونا در افغانستان: «حدود 60 هزار مبتلا و دو هزار و 600 قربانی» بوده است. در این میان ایران نیز که ویروس جهش یافته انگلیسی در آن شیوع پیدا کرده، وضعیت مناسبی ندارد و روز گذشته بیش از 400 نفر از هموطنان‌مان را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست دادیم. آن‌طور که وزارت بهداشت گزارش داده از پنج شنبه (9 اردیبهشت) تا جمعه (10 اردیبهشت) ۴۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و با این احتساب مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۱ هزار و ۷۵۸ نفر رسید. همچنین طی این مدت ۱۹ هزار و ۲۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۲۰۲ نفر از آنها بستری شدند. شمار بیماران کرونایی در کشور به دو میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۷ نفر رسید. طبق آخرین آمار نیز در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و دولت تصمیم گرفته محدودیت‌های مشاغل درجه دو- سه و چهار را یک هفته دیگر در شهرهای نارنجی و قرمز تمدید کند.  
 نگذارید کرونای هندی به زاهدان برسد
با این حال رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد که مردم محروم سیستان و بلوچستان در مرز با پاکستان هستند و هر لحظه احتمال دارد با شیوع ویروس کرونا هندی، جان این هموطنان به خطر بیفتد. حسینعلی شهریاری همچنین اظهار کرد: ما خواستار این هستیم که دولت از ورود اتباع هند و پاکستان به کشورخودداری کند. وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا هندی جهت یافته است، افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده ویروس کرونای هندی جهش یافته‌تر از انواع قبلی است و ویروس با قدرت سرایت و مرگ و میر فراوان می‌تواند تعداد قابل توجهی از افراد را به کام مرگ بکشاند. همزمان ابراهیم رضایی نماینده دشستان نیز بر بسته شدن مرزها و قرنطینه مسافران خارجی در هنگام ورود به کشور برای جلوگیری از شیوع کروناهندی در ایران تاکید کرد و گفت: با توجه به احتمال ورود ویروس جهش یافته کرونای هندی به کشور درخواست ما بسته شدن مرزها است. همچنین باید کسانی که وارد کشور می‌شوند به قرنطینه بروند و از آنها تست کرونا گرفته شود. اما طی چند روز گذشته مسئولان بهداشتی در استان‌های هرمزگان خبر از ابتلای چند تبعه هندی دادند. با این حال روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت اتباع هندی مشکوک به کرونا در کشور را تشریح کرد و گفت:‌طی چند روز گذشته در یکی از شهرستان‌ها تعدادی هندی مشکوک به کرونای هندی شناسایی شدند اظهار داشت: امیدواریم بیماری این افراد کرونای جهش یافته هندی نباشد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون جواب تست این افراد مشخص شده یا خیر اظهار داشت: نتیجه اولیه تست‌ها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این افراد به ویروس جهش یافته هندی مبتلا نیستند ولی برای اطمینان بیشتر مقرر شد برای بار دیگر از آنها تست کرونا گرفته شود.
 مرگ نفت‌بران در پشت مرز
اما با بستن مرزهای ایران و پاکستان، هزاران خودرو حامل سوخت بر در این مناطق گیر افتاده‌اند و پاکستان‌ها و مقامات ایرانی اجازه تردد را به‌ آنها نمی‌دهند. حدود یک ماه است که برخی از آنها در شبکه‌های اجتماعی فیلم و عکس منتشر کرده‌اند، آنها حتی آب خوردن و مواد خوراکی ندارند و در شرایط سختی به سر می‌برند. گرمای 40 درجه‌ای هوا و نبود آب آشامیدنی تمیز و سالم سبب شده که حدود چهار نفر از نفت‌بران پاکستانی جانشان را از دست بدهند. شرایط هر روز بحرانی می‌شود و ممکن است یک فاجعه انسانی در حال رخ دادن است و اتحادیه تاجران پاکستانی از دولت پاکستان خواسته است که این مرز را بازگشایی کند. حدود دو میلیون نفر در اطراف مرز پاکستان (چه داخل و چه خارج از ایران) کار و شغل‌شان به‌نوعی با سوخت‌بری و جابه‌جایی نفت ارتباط دارد و اگر این شغل تعطیل شود، آنها با مشکلات اقتصادی جدی روبه‌رو می‌شوند.