مشورتی پر هزینه

آفتاب یزد: ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر انسانی است. بعضی در این تصمیم بسیار جدی هستند و می‌توانند به یک جمع‌بندی در خصوص آینده‌ی خود برسند هرچند که در این مسیر از مشورت‌های هم بهره گیرند. اما در میان بعضی دیگر بیشتر به مشورت به دیگران به ویژه افراد متخصص نیاز دارند. مراکز مشاوره‌ی ازدواج انتخاب و گزینه‌ی مناسبی برای کمک به افراد برای اتخاذ تصمیم مهم هستند. در چند سال اخیر نیز استقبال جوانان از مشاوره‌های پیش از ازدواج در مراکز روان‌شناسی و مشاوره بیشتر شده است. جلسات مشاوره و انجام تست‌های شخصیت‌شناسی و غیره به یکی از اصلی‌ترین مراحل ازدواج تبدیل شده است.
>زیرساخت‌ها فراهم نیست
این روند به گونه‌ای در حال فراگیری است که بعضی دم از اجباری شدن آن می‌زنند. در همین راستا به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج، گفت: «در حال حاضر امکان اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و اجباری شدن آن می‌تواند منجر به ایجاد سدی در امر ازدواج شود.»
>عدم دسترسی همه‌ افراد


اما آیا به راستی چنین اتفاقی امکان پذیر است؟ آیا در همه جای ایران مردم به اندازه‌ی پایتخت و شهرهای بزرگ به مراکز روان‌شناسی و مشاوره دسترسی دارند؟ و یا باید برای مراجعه به این مراکز وقت و هزینه‌‌ای را صرف کنند و به بزرگترین شهری که در نزدیکی آن‌ها وجود دارد، مراجعه کنند؟ معاون ساماندهی امور ورزش و جوانان در این باره گفت: «با توجه به عدم دسترسی تمام جوانان در تمام مناطق کشور به خدمات روانشناسی و مشاوره، اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج به علت نبود زیرساخت‌های اجرایی آن در کشور میسر نیست. ممکن است در چنین شرایطی اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج، منجر به ایجاد یک سد در امر ازدواج شود. قانونگذار زمانی می‌تواند مشاوره پیش از ازدواج را اجباری کند که تمام زیر ساخت‌های استفاده از آن در تمام نقاط کشور حتی روستاهای دور افتاده وجود داشته باشد.»
>مشاوره و روانشناسی تحت پوشش بیمه!
نکته‌ی دیگری در این جا مطرح می‌شود افزون بر هزینه‌های مراجعه به مراکز روان‌شناسی برای کسانی که در شهرهای کوچک و روستاها زندگی می‌کنند، هزینه‌های جلسات مشاوره است. چیزی که نه‌تنها قیمت بسیار زیادی دارد بلکه از نرخ مشخصی هم برخوردار نیست. قیمت‌هایی از 150 هزار تومان برای یک ساعت گرفته تا 350 هزار تومان. بعضی از جلسات حتی یک ساعته هم نیستند و مراجع باید یا به 45 دقیقه و نیم ساعت رضایت دهد و یا این که پول دقایق اضافی را حساب کند. به گزارش ایسنا، تندگویان در این باره گفت: «از سوی دیگر برای اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج نیاز است خدمات مشاوره و روانشناسی تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند که در حال حاضر این امکان وجود ندارد. گاها دو جوان به دلیل نداشتن مهارت کافی در تشکیل زندگی مشترک دچار اختلافاتی می‌شوند. نباید تنها بر افزایش امر ازدواج تاکید داشت چراکه افزایش ازدواج در صورت نداشتن مهارت‌های زندگی و عدم شناخت صحیح زوجین از یکدیگر می‌تواند به امر طلاق نیز منجر شود. از این رو مشاوره پبش از ازدواج در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های آن در تمام نقاط کشور و برای تمام جوانان بیش از پیش احساس می‌شود. همچنین اگر بتوانیم نظام جامع مددکاران اجتماعی را برای هرخانواده ایرانی ساماندهی کنیم، بخش بزرگی از آسیبهای روانی و اجتماعی کشور مدیریت خواهد شد.»
>اجبار؛ آری یا نه؟
اما سوالی که مطرح می‌شود این که حتی اگر خدمات مشاوره‌ی پیش از ازدواج تحت پوشش بیمه قرار گیرد، آیا همه‌ی مشاوران این خدمت را با بیمه ارائه خواهند کرد؟ آیاد همه‌ی مراکز روان‌شناسی و مشاوره مشمول بیمه خواهند شد؟ اگر قرار باشد چنین مشاوره‌ای با بیمه انجام شود، باید همه‌ی مردم بتوانند از متخصصان حرفه‌ای بهره‌مند شوند. باید تمام مراکز از مراکز حرفه‌ای گرفته تا مرکز کمتر حرفه‌ای و کیفیت متوسط تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا در این جا نیز مانند بسیاری از بخش‌ها شاهد تبعیضی بین افراد متمول و افراد کمتر برخوردار نباشیم. همچنین نکته‌ی دیگری که فارغ از بحث اقتصادی در این جا مطرح است که این اجبار احتمالا اختیار جوانان را در اینکه می‌خواهند در امر ازدواج به مراکز مشاوره مراجعه کنند یا نه زیر سوال خواهد برد. همچنین این اجبار با توجه بار اقتصادی آن ممکن است بسیاری از جوانان را ناامید کند. مساله‌ای که شاید نتیجه‌ای وارونه داشته باشد.