شورای رقابت امروز در مورد قیمت‌های جدید تصمیم می‌گیرد

وعده گرانی خودرو همزمان با کاهش قیمت دلار
آفتاب یزد: براساس دستورالعمل شورای رقابت قرار است امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در ۴۶۲ امین جلسه این شورا موضوع اصلاح قیمت خودرو مورد بررسی قرار گیرد، البته در درازای ۲هفته اخیر موضوع قیمت خودرو در دستور کار شورای رقابت
قرار داشت، اما هنوز به توافقات لازم دست پیدا نکرده و قرار است در جلسه امروز تصمیم نهایی درباره تعیین تکلیف قیمت خودرو اعلام شود. در این میان نکته قابل تامل آن است که از سویی«مجتبی رضاخواه» یکی از اعضای شورای رقابت ۲۴ ساعت مانده به برگزاری این جلسه به تسنیم می‌گوید «درشرایط فعلی افزایش قیمت خودرو منطقی نبوده و باید این موضوع به اوایل تیرماه موکول شود.» و از سوی دیگر فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با حضور در برنامه تلویزیونی دست‌خط و به مناسبت «روز کارگر» در سخنانی تفصیلی و رپرتاژگونه، ضمن صحبت‌هایی در رابطه با خود و چگونگی ورودش از معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به جاده مخصوص به دعوت وزیر وقت صمت (رضا رحمانی) افزایش قیمت خودرو را با انحای مختلف توجیه کند و در نهایت هم بگوید «افزایش قیمت خودرو طبیعی است!» مدیرعامل ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دولتی کشور که زیان‌های هنگفت آن به منابع ملی زبانزد عام و خاص است، در کنار سایر عوامل مانند نگاه سرمایه‌ای به خودرو در ایران و همچنین تقاضای کاذب و شدید، فضای مجازی را بسیار تعیین‌کننده قیمت می‌داند و می‌گوید: چون مردم بسیاری از اطلاعات مورد نیاز خود را از فضای مجازی کسب می‌کنند و براین اساس خوراک بیشتری هم در آن تولید می‌شود، لذا این مسئله سبب جریان‌سازی در افزایش قیمت می‌شود.
محمد میران، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «آفتاب‌یزد» پیرامون تحلیل خود از اظهارات دو پهلو و معنادار مدیرعامل ایران‌خودرو در توجیه افزایش قیمت خودرو آن هم ۴۸ساعت مانده به روز تعیین قیمت جدید برای خودرو و همچنین اظهارنظر یکی از اعضای شورای رقابت مبنی بر مخالفت با افزایش قیمت در شرایط حاضر می‌افزاید: بر اساس شنیده‌ها، چندین سناریو برای تغییرات قیمت خودرو در شورای رقابت مطرح شده است که یکی از این پیشنهادات این است که افزایش قیمت‎ها مشمول خودروهای پیش‌فروش نشده و در خودروهایی که در طرح پیش‌فروش‌های جدید به فروش می‎رسند اجرایی شود.


وی با بیان اینکه با توجه به ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو و قیمت ارز، افزایش قیمت خودرو در شرایط فعلی معقول نبوده و باید این موضوع فعلا از دستور کار شورای رقابت خارج شود می‌افزاید:
از آنجا که از سه ماه اخیر روند کاهشی قیمت خودرو در بازار بوجود آمده است، افزایش قیمت‌ها آن هم در شرایطی که بازار با ریزش قیمت ارز روبروست و حتی نرخ دلار هم اندکی کاهش یافته و چه بسا با برخی اتفاقات مانند مذاکرات وین چه بسا دلار به قیمت بسیار پایین‌تر از نرخ امروز سقوط کند، منطقی و کارشناسی
به‌نظر نمی‌رسد.
وی در خصوص آن بخش از اظهارات مقیمی در رابطه با بدهی‌های و دارایی‌های این مجموعه خودروسازی اظهار کرد: در حال حاضر ایران‌خودرو حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به مجموعه بانکی کشور بدهکار است و دارایی‌های ایران‌خودرو بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است. توضیحی که با پاسخی غیرشفاف مواجه شد و آن اینکه «میزان بدهی‌ها و دارایی‌ها از یک نگاه معقول است و از نگاه دیگری معقول نیست! اینکه بدهی برای چه کاری ایجاد شده است. اگر بدهی برای توسعه ایجاد شده اشکالی ندارد، اما اگر یک بدهی ایجاد شود که ایجاد ارزش افزوده نکرده باشد، قابل قبول نیست.»
میران با بیان اینکه مدیرعامل ایران‌خودرو کوشید به نحوی از پاسخ کارشناسی و تخصصی در این خصوص طفره رود خاطرنشان می‌کند:‌ای کاش دست‌کم خبرنگار محترم در راستای دفاع از منافع ملی، پرسش خود را در این خصوص مطرح می‌کرد که عملکرد ایران‌خودرو در کدام دسته از این وضعیت قرار داشته است!؟ اگر ارزش افزوده مدنظر مدیرعامل ایران خودرو، عایدی حاصل از فروش شیرین خودروها با قیمت بسیار بالاتر از نرخ واقعی یک خودرو است، باید پرسید اینگونه کسب درآمد که جز فشار آوردن به طبقات متقاضی خودرو هیچ مزیتی ندارد، چه لطفی برای کشور دارد. در واقع این نوع مدیریت، فقط ایجاد بازار مکاره‌ای است که هر خریدار خودرو با قرعه‌کشی یا بدون قرعه‌کشی، مترصد افزایش قیمت جدید و عایدات جدید از این بازار سرمایه کذایی در مدل اقتصادی و فرهنگی کشور ماست!
این کارشناس خودرو با بیان اینکه فروش کالای سرمایه‌ای در کشور ما که تورم در آن بالاست، مفهوم ندارد اظهار می‌کند: هر چند این روزها قیمت برخی انواع مدل خودروی خارجی حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان ارزان شده است، اما کاهش قیمت در بازار خودروهای خارجی تداوم ندارد.
وی می‌افزاید: با سیاست‌گذاری‌های اخیر شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو، احتمال افزایش قیمت سایر خودروها نیز وجود دارد، چرا که خودروسازان زیان انباشته دارند و هیچ راه‌حلی جز افزایش قیمت وجود ندارد.
میران با اشاره به اینکه کاهش هر چند جزیی قیمت دلار و فضای مثبت ناشی از اخبار مذاکرات وین که دورنمای آن در صورت تحقق طی ماه‌های آینده تاثیر مستقیم در قیمت نهایی خواهد داشت می‌گوید: در واقع مردم به دلیل مذاکرات وین و احتمال گشایش سیاسی با احتیاط خودرو می‌خرند. به طوری که با کاهش قیمت دلار قیمت برخی خودروهای خارجی همچون اسپورتیج، توسان، اپتیما هر یک بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان ارزان شده است و با تداوم احتمالی این فرآیند و چه بسا سقوط دلار تا مرز ۱۵هزار تومان، شوک قیمتی بیشتری به صاحبان این کالای مصرفی که به اشتباه در ایران کالای سرمایه‌ای شده است، وارد خواهد شد!
وی در خصوص احتمال گشایش درهای کشور به روی خودروهای وارداتی در صورت پایان مناقشات هسته‌ای و دستاورد مثبت از مذاکرات وین چندان خوشبین نیست و اظهار می‌دارد: سال گذشته واردکنندگان خودرو از ۹ طرح پیشنهادی به مجلس برای واردات خودرو بدون انتقال ارز خبر دادند و در این باره با وزیر صمت مذاکراتی شکل گرفت، اما این طرح به سرانجام نرسید. این اتفاق در حالی رخ داد که دولت در بودجه ۱۴۰۰ بالغ بر دو هزار و ۴۰ میلیارد به عنوان حقوق ورودی خودروهای خارجی، دو هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان مالیات نقل و انتقال خودرو و ۶۸۷ هزار و ۶۷۳ میلیارد تومان به عنوان مالیات شماره‌گذاری خودرو مشخص شده است.
میران، دلیل بدبینی خود به این مسئله را مقاومت خودروسازان دولتی داخلی و همچنین اظهار نظر چندی پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی بر می‌شمارد که گفته بود: «در حال حاضر کشور نیازهای ارزی مهم‌تری دارد، بنابراین تخصیص ارز به واردات خودرو جز اولویت اول قرار ندارد و بحث واردات اصلا مطرح نیست.
وی البته به بخشی از اظهارات دیگر مدیرعامل ایران‌خودرو که به شکلی عجیب در این روزها در رسانه‌ها خود را نشان می‌دهد و در موردی دیگر که باز هم حال و هوایی تبلیغاتی و انتخاباتی دارد می‌گوید: مدیرعامل این غول دولتی خودروساز در این مصاحبه اعلام کرده است «اگر در سیستم قرعه‌کشی شخصی رصدی دارد و شناسایی کرده آمادگی دارم یک خودرو هدیه بدهم به کسی که من را نسبت به آن مسیر آگاه کند»! در حالی که به گمان عمده کارشناسان خودرو و بازار این ایراد امکان‌پذیر است و در پیشرفته‌ترین سیستم‌های برنامه‌نویسی نیز هر خرابکاری سهوی یا عمدی شدنی است. کما اینکه نقد اصلی به اصل موضوع و روش قرعه‌کشی است که عرضه یک حق بدیهی را همچون لاتاری به شانس و قرعه متصل کرده است. کما اینکه در یکی از ایرادات منتخبان قرعه‌کشی پیش‌فروش محصولات ایران خودرو عنوان می‌کردند هنگام واریز وجه با پیغام‌عدم تطبیق مشخصات فردی با حساب بانکی خود مواجه شده و نمی‌توانند پولی به حساب ایران خودرو واریز کنند! در واقع وقتی می‌خواستند پول رو واریز کنند درگاه قبول نمی‌کرد و به این ترتیب هم خودرو را از دست دادند و قیمتش بالارفت و نتواستند بخرند و هم بانک پول آن‌ها را نپذیرفت.
میران به مدیرعامل ایران‌خودرو توصیه کرد هنگام تلاش برای اقناع تداوم انجام روالی غلط مانند قرعه‌کشی از جیب ایران‌خودرو وعده هدیه ندهد، چرا که همین نوع تفکر گویای مستولی‌شدن اندیشه نادرست در نظام تصمیم‌گیری بزرگترین خودروساز کشور است.