عملکرد ما در مقابل موج‌های مکرر ویروس کرونا

شیدا آریایی پور‪-‬ شاید امروزه صحبت از کرونا و راه‌های پیشگیری از آن، تکراری و خسته‌کننده به نظر بیاید، اما در واقع اینطور نیست به دلیل اینکه شاهد روند افزایشی آمار مبتلایان هستیم.
هر دم که آمار پایین و تحت کنترل می‌آید به آن دلخوش می‌شویم‌ اما چندی بعد از آن با موج جدیدی مواجه می‌شویم. به راستی این موج‌ها به کجا خواهد رفت و تا کی باید نگران سلامتی خود و دیگران باشیم؟
مادامی که به پروتکل‌های پیشگیری از کرونا توسط همه توجه نشود، شاهد موج‌های بالاتر خواهیم بود.
خستگی از شرایط و محدودیت‌ها کاملا قابل درک است زیرا همه به خاطر محدودیت‌ها، آسیب‌های معنوی تا مادی دیده و بسیاری دچار معضلات روانی شدند. از طرف دیگر، باتوجه به افزایش قیمت‌ها و صدمات زیادی که این بیماری به کسب و کارها وارد کرده است، اعمال محدودیت برای افرادی که در تامین مخارج اساسی از اجاره خانه گرفته تا خوراک، غیرممکن به نظر می­رسد. ولی به نظر می‌رسد که علاوه بر مبارزه با این ویروس باید؛ شرایط سخت اقتصادی هم مبارزه کنیم.


تا کنون پروتکل‌ها و اقدامات متعددی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و مدیریت در شرایط همه‌گیری اعمال شده است، ضمن اینکه تمامی دستگاه‌های اجرایی و قضائی کشور و مجلس شورای اسلامی در تلاش برای کنترل این وضعیت هستند، مردم نیز باید بیش از بیش همراهی کنند.
از تمامی مردم انتظار می‌رود که برای حفظ سلامتی خودشان و اطرافیان تا حد امکان پروتکل‌ها را رعایت کنند. علاوه بر این، یکسری اقدامات هم نوع دوستانه دیگر انجام دهند، در ادامه به چند مورد تاثیر‌گذار آن اشاره می‌شود.
۱- (کسب و کار ها): کارفرمایان تا حد امکان تشویقی و کمک هزینه به کارمندان پرداخت کنند. از‌طرفی انتظار می‌رود که چک‌هایی که موعد آن رسیده برگشت زده نشود زمانی که کسب و کاری که آسیب دیده توان پرداخت آن را موقتا ندارد.
۲- (موجر و مستاجر): در مورد اجاره خانه دو دیدگاه وجود دارد، یکی برای موجر است که ممکن است منبع درآمدی از خانه‌ای که اجاره داده باشد، از طرف دیگر وقتی مستاجر درآمدش کاهش یافته است پرداخت به موقع آن سخت می‌شود، این مسئله باید کارشناسی دقیق گردد تا بتوان مدلی تدوین نمود که به نفع موجر و مستاجر باشد. ولی در هر صورت هرکدام از طرفین که آسیب کمتری دیدند می‌توانند همراهی بیشتری کنند.
۳- (کمک‌های مردمی): از خیرین و افراد با سرمایه بالا درخواست می‌شود بیش از هر زمانی اقدامات کمکی خودشان را به افراد و کسب و کار‌ها داشته باشند.
لازم به ذکر است، پیدایش ویروس جهش یافته کرونا یا ویروس انگلیسی که به مراتب خطرناکتر از نوع معمولی آن است این نکته را خاطرنشان می‌کند که برای جلوگیری از فاجعه‌ای عظیم، مردم و مجلس و دولت باید در کنار هم به نحوی احسن به کنترل این بیماری بپردازند. امید است با رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و همبستگی ملی، این ویروس را شکست بدهیم.