هشدار نسبت به نتایج سخنان مسوولان و نخبگان


سخنگوی دولت با تاکید براینکه انگیزهها و سناریوهای مختلفی میتواند سرقت فایل صوتی ظریف را به وجود آورده باشد گفت: در این مورد هنوز گزارشی نشده و موضوع در دست پیگیری است و قطعا به موقع اطلاعرسانی خواهد شد. به گزارش ایسنا علی ربیعی در باره علت موضوع بورس در نشست سران قوا گفت: بازار سرمایه به عنوان مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.

وی با اعلام اینکه بورس در دراز مدت رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد گفت: عدهای از هموطنان به قصد انتفاع در کوتاه مدت وارد این بازار شده و به علت نوسان دچار زیان شدند. یکی از نگرانی همکاران ما در ستاد اقتصادی دولت همواره این دسته از هموطنان به خصوص آنان که نمادهای دولتی را خریداری کردهاند، بود.

ربیعی در مورد واکنش دولت به اقدام نمایندگان برای تحقیق و تفحص از نحوه هزینهکرد اعتبارات نهاد ریاست جمهوری گفت: این ادعای اخیر در مرحله یک ایده در مجلس مطرح است. مجلس در چارچوب وظایف قانونی خودش میتواند این موضوع را مصوب کند و نهاد ریاست جمهوری در چارچوب قانون پاسخگو است و اتفاقا این دوره یکی از شفافترین دورههای عملکرد مالی است.

سخنگوی دولت در باره واکنش دولت به توصیههای رهبری درباره سخنان اخیر وزیر خارجه درباره دیپلماسی و میدان گفت: صحبتهای رهبر انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما، نتیجه تجمیع دیدگاه ها و حتی چالش های تضارب آراست و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می گیرد.وی یادآور شد: وجود اختلاف نظر بین مسئولان امر در حوزههای سیاستگذاریهای مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی و دیپلماسی کاملا طبیعی و در همه دنیا رایج است. حتی کشور ما در سالهای قبل نیز در موارد متعددی شاهد این امر بوده است.

ربیعی ادامه داد: اما مهم این است که این اختلاف نظرها در مرحله عمل، هرگز به منصه ظهور نرسیده و همه دستگاهها در نهایت تابع تصمیم های نهاییای هستند که توسط مسئولان عالی و طی فرایند خرد جمعی اتخاذ می شوند.

سخنگوی دولت گفت: دیپلماسی و سیاست دفاعی، دو بال سیاست خارجی هستند که نه تنها هیچ تعارضی با هم ندارند، بلکه با تقویت یکدیگر از ابزارهای اعمال سیاست خارجی هستند.

وی با اشاره به اینکه همه رسانهها، مسئولان و نخبگان باید مراقب نتایج سخنان ناخواسته خود باشند گفت: آنچه رهبری گفتند، یک خط و مشی روشن و عمومی و برای همه امور است و همه اعضای دولت خود را موظف به توجه و رعایت این بیانات می دانند. آقای ظریف هم در متنی که بلافاصله بعد از سخنان رهبری منتشر کردند، پاسخ پرسش شما را دادهاند. ربیعی در مورد مذاکرات وین گفت: موضع مذاکراتی ما از مدت ها پیش و بر اساس سیاست قطعی اعلام شده از سوی رهبری و تصمیمات نهادهای بالادستی تعیین شده و مذاکره کنندگان ما با جدیت و بدون تسامح بدنبال اجرای این دستور کار مذاکراتی از پیش تعیین شده هستند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه ملاک برای تعهدات همه طرفها متن برجام است و مطابق آن کلیه تحریمهای آمریکا باید به صورت موثر و قابل راستیآزمایی رفع شود، ادامه داد: از نظر ایران، دولت آمریکا مسئول قطعی انجام تعهدات این کشور است و لذا سیاست داخلی ایالاتمتحده موضوع توجه ما نیست. همچنین اختلافنظرهایی درباره لیست رفع تحریمی وجود دارد ولی ما موفق شدیم این اختلافات را کاهش دهیم و رایزنیها و گفتوگوها ادامه دارد.

وی با اعلام اینکه طرفهای مذاکره چهارشنبه به علت برگزاری جلسه جی۷، روز جمعه نشست خود را برگزار میکنند، گفت: مذاکرات در حال پیشرفت است و وزارت خارجه در زمان مقتضی اطلاع رسانی کامل را خواهد کرد. وی در باره دیدگاه دولت در زمینه نگرانی برخی جریانها و افراد از ردصلاحیتهای گسترده در انتخابات شورای شهر گفت: هیات های اجرایی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان را تایید کردند ولی ۱۴ درصد از تایید شدگان توسط هیاتهای نظارت رد صلاحیت شدند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها توسط هیات نظارت رد صلاحیت شدهاند، گفت: به عنوان مثال در کلان شهر تهران بیش از ۸۰ درصد و در شهرهایی مثل رشت، کرج و سمنان نیز بیش از ۸۰ درصد ردصلاحیت داشتهایم. نکته جالب این که ۳۷۴۶ نفر از رد صلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقهای نداشتهاند، با این حال در هیات نظارت ردصلاحیت شدهاند.وی افزود: بنا بر گزارشهای وارده تعداد ۲۱ شهر به دلیل ردصلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب هستند.

ربیعی با بیان اینکه موضوع ردصلاحیتها در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت، اظهار کرد: به نظر میرسد نتایج این نوع ردصلاحیتهای گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل ردصلاحیتها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود، نتیجه نگرانکنندهای خواهد داشت.