سیل با اولین بارش

آرمان ملی: در روزهایی که کشــور با بحران کمبود ذخایر آب‌های سطحی و زیر زمینی و کاهش بی‌سابقه بارندگی در بهار 1400 دست و پنجه نرم می‌کند، اولین موج بارندگی‌ها که از اواسط هفته گذشته آغاز شد باعث بروز سیلاب و مرگ دستکم 10 نفر گردید. از در حدود 20 استان که بارندگی در آنها رخ داد، هشت استان با سیل و مفقود شدن شهروندان و آسیب‌های جانی و مالی مواجه بودند. در ۲۴ ساعت گذشته 10 تن جان باخته‌اند که ۶ نفرشان از کارکنان اداره برق کرمان هستند و تا لحظه تنظیم این گزارش، یک نفر همچنان مفقود است. ظاهرا قرار نیست که کشور فصل بهار بدون سیل را تجربه کند و پس از بروز فاجعه سیلاب در استان‌های فارس، گلستان و لرستان در بهار 98، حالا رگبارهای بهاری موجب سیل و آبگرفتگی در استان‌های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، تهران و سیستان و بلوچستان شد و تاکنون به ٥٤٦ نفر امدادرسانی، ۳۷ خودرو رهاسازی، بیش از ۱۰۰ نفر نجات یافته و ۴۸ باب منزل از آب تخلیه شدند. در این بین سازمان امداد و نجات کشور از آماده باش ۵۶۳ پایگاه امداد و نجات در کشور خبر می‌دهد و مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفته است: «با وقوع سیل از ساعت ١٢ تا ۸ روز سه‌شنبه (14 اردیبهشت‌) همچنین ۹ دستگاه چادر، ۱۷ تخته پتو، ۹۶ کیلوگرم نایلون و ۳۰ قوطی کنسرو میان سیل‌زدگان توزیع شد.» 
 پیدا شدن اجساد 6 کارمند اداره برق 
مدیرعامل هلال احمر یزد گفته است که سیلاب در محور چوپانان – اردکان، چندین خودروی سواری را با خود برده و عوامل امدادی اورژانس توانسته‌اند ۹ سرنشین را از سیلاب نجات دهند. همچنین بر اساس گزارش ایسنا، آب دو خودروی پژو و پراید را برده و سرنشینان آنها ناپدید شده‌اند. چند شهر در استان کرمان از جمله گلباف، ماهان، شهداد و کرمان، شاهد سیلاب شدید بوده‌اند و در جریان سیل، شش همکار اداره برق گلباف کرمان در جریان کمک رسانی به مناطق سیل‌زده کرمان جان خود را از دست داده‌اند. این گروه روز دوشنبه برای اتصال برق روستاهای آسیب دیده به محل اعزام شده بود اما کسی از آنها خبر نداشت. اجساد این کارکنان در منطقه هرمک گلباف پیدا شده است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر کرمان گفته که «دو تیم امداد و هوایی با کمک بالگرد و سگ‌های زنده‌یاب در محل حادثه حضور داشته‌اند.» 
 چرا نعمت باران، نقمت می‌شود؟ 
در این میان یک کارشناس محیط زیست، درباره چرایی اولین موج بارش‌ها که به سیل سهمگین تبدیل می‌شود به «آرمان ملی» گفته است: وقتی باران می‌بارد، در حقیقت نعمت خدادادی از آسمان بر سر مردم سرزمین ما که یک سوم میانگین آب جهان را دریافت می‌کنیم، سرازیر می‌شود. ما زیرساخت‌های لازم را برای ذخیر و هدایت روان‌آب‌ها نداریم.» اسماعیل کهرم در ادامه می‌افزاید: «مثلا اکثر رودخانه‌های ما سال‌هاست که لایروبی نشد‌ه‌اند و آب با حجم زیادی که در آنها جاری می‌شود نمی‌تواند به راهش ادامه دهد و با حجم گسترده‌ای از آن به داخل شهرها سرازیر می‌شود. از سوی دیگر ما مسیل‌های رودخانه‌ها را خراب کرده‌ایم. وقتی سیل جاری می‌شود، چون پوشش گیاهی نداریم، روان آب‌ها خاک را با خود می‌برد و در نقاط دیگر انباشت می‌کند. در اروپا 10 برابر ایران باران سیل آسا می‌بارد و اما چون بخش عمده‌ای از این سیل‌آب‌ها جذب پوشش گیاهی و سفره‌های زیر زمینی می‌شود، در نهایت بدون خسارات به جان و مال مردم به دریا می‌ریزد. اما نصف این میزان باران وقتی در کشوری مانند بنگلادش می‌بارد میلیون‌ها نفر بی‌خانمان می‌شوند و ده‌ها نفر را سیل با خود می‌برد، چون آنها پوشش گیاهی ندارند. آب که سرازیر می‌شود اگر امکان جذب گیاهان، درختان و سفره‌های زیر زمینی را نداشته باشیم، با خودش همه چیــز حتی پل‌های سیمانی را می‌برد.»