تلاش شعاری تلاش واقعی

مجید ابهری‪-‬ انسان برای رسیدن به آرمان‌های فردی واجتماعی ملزم به کوشش می‌باشد. اما گاهی با بهره‌گیری از تلاش‌های دیگران برامواج موجود سوار شده وحاصل زحمات آنها را مصادره می‌کنند. در مقاطع مختلف زمانی مشاهده می‌کنیم که فرد به جای کار و سعی درتحقق آرمان ها، انرژی وتوان خود را در حرف زدن وشعار دادن سپری می‌نماید. علت عدم تحقق بسیاری از برنامه‌های عمومی وملی، نبود انگیزه مثبت در مجریان وفقدان نظارت وکنترل موثر بر تلاش‌ها بوده و تلاش‌های شعاری و جملات فریبنده وبی اثر، عامل اصلی در ایستایی و حتی حرکت کند و لاکپشتی در مسیر اجرا می‌باشد. مثال بسیار ملموس و موجود در این محور گرانی وبیکاری بخش قابل توجهی از نیروهای فعال جامعه می‌باشد. عدم توجه به واحدهای کوچک ومتوسط تولیدی و صنعتی باعث شده بیکاری به سطح آزار‌دهنده برسد. اکنون به طور متوسط در اکثر خانواده‌های ما یک یا دو جوان تحصیلکرده و بیکار حضوردارند و همین نکته موجب آزار والدین و خود افراد وبروز مشکلات متعدد گردیده که بیرون از دایره بحث امروز می‌باشد. هیچوقت تا این اندازه افسردگی ونومیدی در سطوح تحصیلکرده حضور نداشته و گاه دستفروشی و مشاغل ساده به جای اشتغال‌های مثبت وخلاق توسط بیکاران پیشه شده تا حداقل خانه نشستن را از آنها بگیرد. فعالیت صنایع بزرگ و واحدهای تولیدی اشتغالزا به حداقل رسیده و گاه ماشین آلات موجود به جای آهن قراضه بفروش رفته وبرای زمین کارخانه وفروش آن نیز خیال‌هایی در سر می‌پرورانند. سرگردانی فرزندان ما در برخی از کشورها و مواجهه آنها با دهها مشکل ریز ودرشت آسیبی است که امروز دیگر نمی‌توان آن را نفی نمود. اگر تلاش‌های واقعی ودلسوزانه در مسیر اشتغالزایی حرکت می‌کرد چرا باید جوانان ما در باتلاق مهاجرت فرو رفته ودر کمپ‌های بسیار آزار‌دهنده زندگی می‌کردند.
گسترش تلاش‌های شعاری در زمینه کارآفرینی واشتغالزایی موجب دلزدگی جوانان و یاس خانواده آنها گردیده و همچون موریانه باورها وامیدهای آنها را خُرد و نابود می‌کند. در محور گرانی ارزاق وکالاهای ضروری باز تلاش‌های شعاری وحرف جایگزین اقدامات موثر واساسی گردیده و بیش از نصف جمعیت کشور را به زیر خط فقر مطلق برده تا آنجا که برای این جمعیت بیابان غذایی درست شده وآنها را از مصرف گوشت قرمز وسفید و میوه جات
وسبزیجات تازه محروم نموده است. فقدان مقاومت بدن و بروز انواع بیماری‌ها بخاطر همین سبک زندگی ورژیم غذایی می‌باشدو این واقعیت تلخ حاصل تلاش‌های شعاری و فاصله از تلاش‌های واقعی می‌باشد.