اصغر فرهادی؛ در میانه اسکار و نخل طلا

پولاد امین، شهروندآنلاین: این روزها شاهد گمانه‌زنى‌هاى رسانه‌اى بسیاری درباره فیلم جدید اصغر فرهادی و البته دیگر فيلم‌هاى احتمالی جشنواره كن هستیم. یک بازی مثل همیشه پررونق؛ که از همین حالا شمایی کلی از بهترین- حداقل مهم‌ترین- فیلم‌های ماه‌های آتی سینمای جهان ترسیم می‌کند- که در میان این فیلم‌های مهم، «قهرمان» اصغر فرهادی هم جایگاه بالا بلندی دارد.

ماجرا زمانی جذاب می‌شود که بدانیم اتکای روزافزون سینما به سیاست‌ها و لابی‌های غیرسینمایی در سال‌های اخیر، پیش‌بینی در دنیای سینما و مراسم و فستیوال‌ها را تبدیل به کاری ساده و شدنی کرده و کار را به‌ جایی رسانده که منتقدی، فردا در مراسم اسکار ۲۰۲۱، بدون تماشای فیلم‌ها جوایز سال بعد را پیش‌بینی کرده و گفته که فرهادی جایزه‌ بهترین فیلم خارجی را خواهد گرفت- که اگر در نظر آوریم که پیش‌بینی‌های این منتقد در چندسال اخیر درست از آب درآمده (و او مثلا سال پیش، 16ماه پیش از برگزاری مراسم اسکار پیش‌بینی کرده بود که فیلم «سرزمین آواره‌ها» در دو رشته بهترین فیلم و بهترین کارگردان برنده اسکار خواهد شد)، آن‌وقت است که معلوم نیست باید از شانس بالای موفقیت فیلم فرهادی خوشحال باشیم، یا از قابل پیش‌بینی‌بودن اتفاقاتی که در دنیای سینما می‌افتد، نگران و دل‌زده….

سومین اسکار فرهادی

کلیتون دیویس در ورایتی پیش‌بینی کرده که «قهرمان» اصغر فرهادی برنده اسکار ۲۰۲۲ در بخش بهترین فیلم بین‌المللی خواهد شد.
سینمادیلی در این زمینه نوشته که او پیش‌بینی کرده «خاندان گوچی» برنده اسکار بهترین فیلم؛ و ریدلی اسکات هم برای این فیلم برنده اسکار بهترین کارگردان خواهد شد. طبق این پیش‌بینی «خاندان گوچی» در رشته‌های بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری و بهترین لباس نیز شانس اول اسکار قلمداد می‌شود.
دیویس گفته بر اساس تحلیل شرایط فیلم‌ها و نتایج جشنواره‌ها در سال‌های اخیر فرجام فیلم‌ها را از همان ابتدا و با درنظرگرفتن توجهات رسانه‌ای به آثار می‌توان با دقت زیادی پیش‌بینی کرد.

فرهادی به دنبال نخل طلا!

 

با اینکه مدت‌هاست رسانه‌ها از حضور تقریبا قطعی «قهرمان» اصغر فرهادی در فستیوال کن می‌گویند؛ اما هنوز این اتفاق قطعی نشده است. با این حال ساعاتی پیش یک منبع سینمایی نزدیک به جشنواره کن حضور فیلم «قهرمان» در بخش مسابقه این جشنواره را «قطعی» و «تائید شده» عنوان کرد.
در این زمینه خبرگزاری صبا از قول «روییمی» منتقد و تحلیلگر نزدیک به جشنواره کن در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نقل کرده: «طبق آنچه شنیده‌ام فیلم جدید فرهادی که روز گذشته حق پخش آن در آمریکا توسط کمپانی آمازون خریداری شد، به‌عنوان یکی از فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره کن ۲۰۲۱ تأیید شده است».

این تحلیلگر علاوه بر خبر ردشدن فیلم «در یک صبح نیمه روشن» ساخته برونو دومون از سوی این جشنواره؛ از حضور تقریبا قطعی فیلم «جزیره برگمان» به کارگردانی میا هانسن-لووه در بخش مسابقه کن امسال نیز خبر داده است.

از نظر این منتقد فیلم‌های «قهرمان»، «آنت» لئوس کاراکس و «گزارش فرانسوی» وس اندرسون آثار قطعی حاضر در کن امسال هستند و البته فیلم‌های «بندتا»ی پل ورهوفن، «زانوی احد» نداف لاپید، «حافظه» اپیچاتپونگ ویراستاکول، «روز پرچم» شان پن و «تصمیم برای ترک» پارک چان ووک نیز به احتمال زیاد در بخش مسابقه جشنواره کن امسال حضور خواهند داشت.

کن آمریکایی فیلم اعزام فرانسوی

گمانه‌زنى‌هاى رسانه‌اى درباره فيلم‌هاى جشنواره كن منحصر به این چند رسانه و منتقد نیست و به گزارش کانال «مستقل‌های سینما» که به فستیوال‌های بین‌المللی می‌پردازد، «همچون سال‌هاى پيش رسانه‌های زیادی به این موضوع پرداخته‌اند- که در میان‌شان می‌توان به نشریه و سايت معتبر اسكرين اشاره کرد، که با بررسى گسترده‌ترى، فيلم‌هاى داراى بخت بيشتر حضور در فهرست نهايى كن را اعلام كرده است».

از نظر نویسنده اسکرین فيلم «اعزام فرانسوى» ساخته وس اندرسون با بازى فرانسيس مك‌دورماند تازه اسكار گرفته، تيلدا سوئنتون، بيل موراى و اوون ويلسون شانس اول حضور در كن است؛ حتی با اینکه تهیه‌کننده فيلم، شرکت سرچ‌لايت، هنوز حضور فیلمش را در اين جشنواره تأييد نكرده است.

فیلم‌های «خوك» ساخته مايكل سانروسكى با بازى نيكلاس كيج، «موشک سرخ» ساخته‌شان بيكر، مستند «مخمل زیرزمینی» ساخته تاد هينس درباره گروه راک معروف آمريكايى، مستند «بیتلز: بازگشت» ساخته پیتر جکسون درباره موسيقى راک و گروه افسانه‌اى بیتلز، «روز پرچم» به كارگردانى شان پن، «دختر گمشده» ساخته النا فرانته و در نهايت «مونالیزا و ماه خونین» ساخته آنا ليلى اميرپور با حضور كيت هادسون از نظر نویسنده اسکرین‌دیلی دیگر فیلم‌های آمریکایی هستند که شانس بالایی برای حضور در جشنواره کن امسال دارند.

کنی‌ها در کن فیلم قدرت سگ جدیدترین فیلم جین کمپیون

در ادامه مقاله نشریه اسكرين به فيلم «پرستار بچه» ساخته مونيا شكرى، بازيگر و كارگردان كانادايى اشاره شده- كه پيشتر، در سال ۲۰۱۹ با فيلم اولش «عشق يک برادر» در بخش نوعى نگاه حضور داشته.



سيمون مسا سوتو برنده نخل طلاى فيلم كوتاه سال ٢٠١٤ نیز با فيلم بلند اولش، Amparo، احتمالا در کن امسال حضور خواهد داشت.
و البته سانتياگو ميترس آرژانتينى كه با فيلم «پائولينا» جايزه بهترين فيلم بخش هفته منتقدان كن ٢٠١٥ را دريافت كرده بود و امسال با فيلم جديدش «گل كوچک» شانس زیادی برای حضور در جشنواره را دارد.

جین کمپیون با فیلم «قدرت سگ»، البته در صورتى كه كمپانی نتفليكس تعهد اكران سينمايى فيلم را در فرانسه بدهد، دیگر سینماگری است که پیشتر در فستیوال کن موفق بوده و امسال نیز قصد تکرار موفقیتش را در جشنواره دارد.

فرانسوی‌های کن آنت لئو کاراکس

نشريه اسكرين در معرفی شانس‌هاى سينماى فرانسه براى حضور در جشنواره كن، علاوه بر فيلم «آنت» ساخته لئو كاراكس كه حضورش به‌عنوان فيلم افتتاحيه اعلام شده؛ به فیلم‌های «بندتا» ساخته فرانسوى‌زبان پل ورهوفن، «فرانسه» ساخته برونو دومون، «بين دو جهان» از امانوئل كارر با بازى ژوليت بينوش، «جزيره برگمان» ساخته ميا هانسن-لووه با بازى تيم راث، «جهانى ديگر» ساخته استفان بريز، «پاريس، ناحيه ١٣» ساخته ژاک اوديار، «صلح‌آميز» ساخته امانوئل بركو با بازى كاترين دونو.، «فريبكارى» آرنو دسپلشن، «همه چيز خوب پيش رفت» ساخته فرانسوآ اوزن با بازى سوفى مارسو و در نهایت «آتش» ساخته كلر دنى با بازى ژوليت بينوش به‌عنوان فیلم‌های فرانسوی که شانس حضور در فستیوال امسال کن را دارند، اشاره کرده است.

رقابت دشوار نانی مورتی

از نگاه نویسنده این نشریه استخوان‌دار سینمایی، سينماگرانی چون اولريش سيدل كارگردان معروف اتريشى، مارتن پرسيل آلمانى، روبن اوستلند سوئدى، بيل آگوست، نانى مورتى، پائولو سورنتينو، محمد دياب مصرى، ليلا بوزيد تونسى، هانى ابو اسد فلسطينى، پارک چان ووک كره‌اى، تاكاشى ميكه ژاپنى، آپيچاتپونگ ويراستاكول تايلندى، لاو دياز فيليپينى و كاميل آندينى اندونزيايى رقابتی دشوار برای ورود به فستیوال امسال در پیش‌رو دارند.
نکته جالب اینکه مقاله اسکرین نامى از اصغر فرهادى و سينماى ايران نياورده است!