روز قدس کابوس ماندگار رژیم صهیونیستی

سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب ساعت 14:30 جمعه پخش می‌شود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان مصادف با روز جهانی قدس به‌صورت زنده و تلویزیونی سخن خواهند گفت. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب این سخنرانی ساعت ۱۴:۳۰ روز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ از شبکه‌های داخلی و برون‌مرزی رسانه ملی پخش خواهد شد.



خط بطلان روز قدس بر پروتکل صهیون

مصیب نعیمی
کارشناس ارشد مسائل جهان عرب
ابتکار امام خمینی(ره) در اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در سال 1358 به عنوان روز جهانی قدس از ابتدا با واکنش منفی رژیم صهیونیـــستی مواجه شد و با همراهی رژیم‌های همسو سعی کردند دامنه این اقدام کاربردی، بی‌اثر یا حداقل محدود بماند، چرا که این اقدام می‌توانست طرح تغییر هویت فلسطین را با چالش مواجه کند.
با گذشت 42 سال از این رویداد همواره این مخالفت در سطح بین‌المللی ادامه داشت اما به علت برخورداری موضوع با واقعیت، روز جهانی قدس به یک شعار پایدار تبدیل شده و موجب ناکامی اشغالگران در تبدیل جغرافیایی فلسطین به سرزمین صهیونیست‌نشین شد. ارزیابی روز جهانی قدس از چند منظر حائز اهمیت است. اول اینکه انتخاب قدس به عنوان محور طرح با توجه به حساسیت این مکان در میان طوایف مسلمان و مسیحی و حتی یهودی، گویای نگاه عمیق و هوشمندانه در جلوگیری از انحصارطلبی رژیم صهیونیستی است. دوم آنکه تاریخ بیت‌المقدس به عنوان قبله اول مسلمین و قبل از آن، مهد حضرت مسیح(ع) خود چالشی جدی برای طرح یهودی‌سازی که همان صهیونیست‌سازی فلسطین است، ایجاد خواهد کرد. نکته سوم اینکه نام قدس محدوده مبارزه را از خاک فلسطین، فراتر برده و همه مسلمانان و بلکه مسیحیان را نیز به جلوگیری از این انحراف تاریخی فرا می‌خواند. با نگاهی عمیق‌تر می‌توان حقیقت دیگری را نیز شاهد بود و آن اینکه طرح اعلام روز جهانی قدس دقیقاً در رویارویی با طرح صهیونیستی محو گام به گام نام فلسطین از این سرزمین که در پروتکل‌های صهیون به تفصیل بیان شده، ارزیابی می‌شود که این خود نشان از یک گام استراتژیک و عملی است. در پروتکل‌های صهیون اشغال فلسطین با حمایت غرب و جایگزین کردن فالانژهای صهیونیسم از سراسر دنیا به جای فلسطینی‌ها و عادی‌سازی رابطه با یکایک کشورهای عرب طی یک پروسه 50 ساله با جزئیات هر دوره زمانی تشریح شده است و تا زمان اعلام روز جهانی قدس این روند طبق برنامه زمانبندی شده اجرا می‌شد. اما با پیوستن هسته‌های مقاومت در لوای یک هدف آرمانی و همزمان شکست روش‌های سازش و آشکار شدن فریبکاری رژیم صهیونیستی معادلات تغییر یافت و طی 30 سال گذشته سه انتفاضه فراگیر شکل گرفت و روند مبارزه با افزایش توانایی گروه‌های جهادی شکل تازه‌ای به خود گرفت.
امروز می‌توان گفت که شرایط سیاسی، نظامی و حتی بین‌المللی فلسطین با گذشته متفاوت شده و شهروندان فلسطینی که قبل از این به عنوان مجموعه‌های تروریستی در جهان مطرح می‌شدند امروز به عنوان ملتی که حق دارند سرنوشت خود را مانند دیگر ملل جهان به دست خود تعیین کنند مورد پذیرش است.
رژیم صهیونیستی نیز بسیاری از عناصر قدرت را از دست داده و نه تنها در داخل فلسطین ناکام مانده بلکه در میان حامیان قبلی خود نیز جایگاه سابق را ندارد و امروز بسیاری از کشورهای غربی حمایت از این رژیم را پرهزینه و کم سود می‌دانند.
در پایان باید تأکید کرد که استراتژی روز جهانی قدس نه تنها سهم مهمی در تغییر معادلات داخلی فلسطین و منطقه داشته بلکه در ناکام نمودن روند توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی با شعار از نیل تا فرات نیز کارساز بوده و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از احیای روز جهانی قدس را نیز می‌توان در همین راستا تفسیر کرد.

روز قدس، تقویت روحیه مقاومت

صباح زنگنه
کارشناس مسائل سیاسی
قدس؛ نماد ادیان و بویژه اسلام در جهان و تاریخ به شمار می‌رود. پیامبران بـــــــــــزرگی چون حضرت ابراهـــــــــــیم(ع)، حضرت مـــــــــــــوسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و... در این شهر حضور داشتند و اسرا و معراج پیامبر خاتم(ص) نیز در آن بوده و از تقدس خاصی برای همه پیروان ادیان و در تاریخ اسلام برخوردار است. از طرف دیگر حضور فرهنگ و تمدن اسلامی نیز در این شهر عمق و ریشه دارد. گرچه همه ادیان الهی همچون مسیحیت، یهود و اسلام در این شهر ظهور داشته‌اند اما تاریخ هزاره اخیر تمدن و فرهنگ اسلامی را در آن حاکم کرده و اسلام این منطقه برای کل جهان اعتبار خاصی دارد. در قرن گذشته تشکیل رژیم صهیونیستی در این منطقه و در فلسطین اشغالی، وحدتی معنوی را در میان ملت‌های مسلمان به وجود آورد تا این منطقه را آزاد و از اشغال صهونیست‌ها خارج کنند.
در طول سال‌ها انواع طرح‌ها و توطئه‌ها از سوی قدرت‌های اروپایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان و پس از آنها امریکا، برای توسعه حضور صهیونیست‌ها در فلسطین به کار برده شد. گرچه فلسطینی‌ها نیز در برابر این طرح‌ها و توطئه‌های اشغالگری، توسعه‌طلبانه و نژادگرایانه گام‌هایی برداشتند اما با توجه به پشتیبانی تجهیزاتی و لجستیکی کشورهای استعمارگر از حرکت صهیونیست‌ها، مقاومت آنها از توان کافی برخوردار نبود. اما در عین حال حرکت‌های مقاومت مردم فلسطین و مردم مسلمان منطقه در سوریه، اردن، مصر و لبنان، به رغم منفک بودن از یکدیگر توانست تا حدود زیادی طرح به فراموشی سپردن موضوع فلسطین را ناکام بگذارد.
با وجود این، اقدامات مسلحانه فلسطینی‌ها که در دهه 50 میلادی آغاز شد تنها شعله مقاومت را روشن نگه داشت اما نتوانست توفیقات زیادی در میدان عمل کسب کند. اما بعد از دهه 70، 80 میلادی با بروز انقلاب اسلامی ایران، حمایت‌های مردمی و معنوی گسترده از موضوع فلسطین و قدس شریف فراگیر شد و همین عامل زمینه ساز انتفاضه‌های متعدد و قیام‌های متوالی مردم فلسطین قرار گرفت. با مقاومت مردم لبنان در برابر اشغالگری اسرائیل که تا بیروت نیز امتداد یافته بود و پایان این تجاوز، روحیه مقاومت در کل منطقه فزونی یافت و اعلان حضرت امام(ره) در مورد روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان بر گستردگی این ایستادگی و صیانت از روحیه مقاومت کمک اساسی و بنیادی کرد. بنابراین این تحولات و مقاطع ضمن پیشگیری از فراموشی موضوع فلسطین و قدس شریف، همچون سدی در برابر توطئه‌های یک قرنی صهیونیست‌ها قرار گرفت و اهمیت آزادسازی فلسطین و قدس شریف را مورد تأکید مجدد قرار داد تا خواب‌های آشفته صهیونیست‌ها و حامیان‌شان برای خودشان تعبیر نشود. این در حالی است که در کنار تداوم این حرکت و انتفاضه‌های مختلف و حفاظت از فرهنگ و تمدن اسلامی در قدس شریف، ما شاهد حمایت‌های ملت‌های دیگر، مسیحیان و حتی دولت‌های اروپایی از حقانیت مردم فلسطین و قدس شریف بوده‌ایم که بیانگر نتایج خوب این مقاومت در برابر ظلم، تعدی، نژادپرستی و اشغالگری صهیونیست‌ها است. امید آن است که این پیام‌های دفاع از حق مردم فلسطین و فرهنگ و تمدن اسلامی در این کشور، ابعاد حتی ژئوپلتیکی فلسطین در جهان اسلام را زنده‌تر و شعله‌ورتر کند.

 روز جهانی قدس، عامل وحدت‌بخش مسلمین

خالد قدومی
رئیس دفتر جنبش حماس در ایران
روز قدس سنتی حسنه است که توسط امام خمینی(ره) پایه‌گذاری شد. این روز یکی از مناسبت‌ها برای تجدید و تداوم مسأله قبله اول اسلام، مسأله قدس است که توسط مردان مقاومت ادامه خواهد داشت. از آنجا که این مناسبت در آخرین جمعه ماه رمضان تعیین شده است، این روز به نوعی وحدت بین مسلمانان و آزادگان جهان زیر پرچم قدس را احیا کرده و آنها را به سمت و سوی آزادی قدس شریف و مواجهه با دشمن مشترک اسلام و به عبارت بهتر دشمن مشترک انسانیت مانند رژیم صهیونیستی سوق می‌دهد. این نقش مهم و تعیین‌کننده حرکت پروژه مقاومت به سوی هدف نهایی یعنی قدس را بار دیگر احیا می‌کند. من معتقدم این روز و این مناسبت فرصت بزرگی است برای همه مسلمانان که بار دیگر اختلافات و حواشی را کنار گذاشته و با اتحادی همه‌جانبه رودرروی دشمن مشترک امت، یعنی رژیم صهیونیستی قرار گیرند.
روز جهانی قدس که امام خمینی(ره) آن را اعلام و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آن را ادامه دادند، مزایای فراوانی دارد که مهمترین آنها، وحدت جهان اسلام است. این وحدت اسلامی، موجب تقویت مقاومت فلسطین در نبرد ضدصهیونیستی شده است. موفقیت هر پروژه در گرو تحقق سه عامل است: ایمان راسخ به هدف، جدیت بخشیدن به آرمان و یاری خداوند. وجود دو عنصر اول و دوم، پیش‌شرط امداد الهی است. از این منظر، روز قدس، هر سه متغیر را برای مقاومت فلسطین به ارمغان آورده و زمینه‌ساز موفقیت مبارزات ضدصهیونیستی بوده است. پیام ایده هوشیارانه روز قدس برای همه آزادیخواهان جهان، اعم از عرب و غیر عرب، شیعه و سنی و... آن است که زیر پرچم آزادی قدس و فلسطین متحد شوند.
برای دستیابی به نتیجه لازم، حقیقت این است که ما معتقد به کیفیت و روش کلی مقاومت یعنی مقاومت چندجانبه هستیم؛ مقاومتی که ستون اصلی‌اش مقاومت خشن علیه دشمن و رژیم کودک‌کش صهیونیستی است و دیگر جنبه آن ابعاد دیپلماتیک، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در برمی گیرد. به یاری خدا در این 41 سال با پیوند گروه‌های مقاومت در محور مقاومت و در رأس آنها جمهوری اسلامی ایران توانستیم این مسأله قدس را در سطح جهانی احیا کنیم. به همگان ثابت کردیم دشمن صهیونیستی دشمن علیه مفاهیم بین‌المللی، قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است. به‌طوری که امروز اگر این رژیم صهیونیستی بخواهد هتک حرمتی به مقدسات اسلامی یا مسیحیت داشته باشد با واکنش‌های جهانی روبه‌رو است. حتی سازمان‌های جهانی مانند یونسکو اعلام کردند قدس هیچ ربطی به یهودی‌ها ندارد و سازمان دیده بان حقوق‌بشر نیز به تازگی اسرائیل را یک رژیم نژادپرست و آپارتاید خواند. این پیامدهای دیپلماتیک در نتیجه فعالیت‌های جوانان در جنبش‌های مقاومت در منطقه و بویژه مناسبت‌هایی مانند روز جهانی قدس نمود و بروز یافته که خود نماد احیای وحدت دوباره است. بنابراین با این مفهوم مقاومت چندبعدی می‌توانیم در رویارویی با رژیم جعلی و ظالم صهیونیستی به نصرت و پیروزی دست یابیم.