سرداران‌ میدان و دیپلماسی‌ مکمل هم هستند

مصطفی کواکبیان در مناظره با فؤاد ایزدی: سرداران‌ میدان و دیپلماسی‌ مکمل هم هستند شرق: مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، در مناظره با فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: به نظر من سرقت فایل صوتی گفت‌وگوی ظریف ضد منافع ملی بود. بعضی‌ها از این جریان سوء‌استفاده کردند. از پمپئو تا جان کری و لاوروف نیز موضع گرفته که اگر ما نبودیم برجام شکل نمی‌گرفت.
او با مکمل‌دانستن دیپلماسی و میدان افزود: احساس من این نیست که ما بدون دیپلماسی در عرصه میدان همه موفقیت‌ها را داشته باشیم. از طرف دیگر در عرصه دیپلماسی هم نمی‌شود بدون میدان موفقیت کسب کرد. میدان و دیپلماسی سرداران و سربازانی دارد که باید مکمل همدیگر باشند. فؤاد ایزدی نیز در این مناظره گفت: این فایل خسارت بزرگی به سیاست خارجی کشور زد؛ چون در این بازه زمانی ارتباط با روسیه اهمیت دارد. حداقل اینکه واکسن را از روسیه می‌آوریم. در آمریکا هم جریان تندروتر از این فایل علیه ایران استفاده کرد. ما هم در شرایطی نیستیم که این امتیازات را از دست بدهیم.
همچنین کواکبیان درباره برجام گفت: من معتقدم جریانی در داخل برای سر‌نگرفتن این مسئله تلاش می‌کند و شرکت نفتی توتال یک نمونه آن است که پنج میلیارد دلار می‌خواست سرمایه‌گذاری کند، اما یک‌مرتبه یک طرح سه‌فوریتی در مجلس مطرح شد که توتال حق ندارد با ما قرارداد ببندد! به نظر من مقام معظم رهبری مذاکرات را پیگیری می‌کنند. ایزدی نیز گفت: آقای ظریف رکورد مذاکره با کری را زد. منتها بحث این است که چگونه مذاکره وضعیت را بهتر کند. در آمریکا نسبت به سیاست ایران دعواست و جناح‌ها اختلاف‌نظر جدی دارند، اما الان تلاش می‌شود قبل از انتخابات دوپینگی وجود دارد که در انتخابات تأثیر بگذارند.
کواکبیان در پاسخ عنوان کرد: «شما فهرست دوستان اصولگرا را در موافقت با برجام ببینید. بله عده‌ای دلواپس بودند که تضمین توافق کجاست؟ ولی اصل محتوا مورد بحث نبود. اما به محض اینکه ترامپ بیرون رفت، یک‌مرتبه سروصدا شد. اگر آمریکایی‌ها دنبال انسجام داخلی هستند، ما نباید باشیم؟ الان آقایان معتقدند اگر در برجام گشایشی حاصل شود، ممکن است انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان تمام شود. اگر یک روز هم ما بتوانیم تحریم‌ها را برداریم، همه باید موافقت کنند».