ممنوعیت سفر و تردد بین استانی بدون در نظر گرفتن رنگ‌بندی شهر‌ها

سرویس جامعه جوان آنلاین: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از ممنوعیت تردد بین استانی با خودرو‌های شخصی و بدون در نظر گرفتن رنگ‌بندی شهر، از سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه تا شنبه هفته بعد از آن خبر داد.
هر چند به گفته وزیر بهداشت از موج چهارم کرونا عبور کرده‌ایم و در اکثر استان‌ها شیب همه‌گیری سیر نزولی پیدا کرده‌است، اما سفر‌های عید فطر می‌تواند موج تازه‌ای از کرونا را در کشور شعله‌ور کند. همانگونه که با وجود مهار نسبی ویروس در بهمن ماه سال گذشته و دو رقمی شدن شمار فوتی‌های کرونایی با سفر‌های نوروزی و صف‌های مرغ و کالا‌های اساسی به روز‌های سیاه و مرگ‌های نزدیک به ۵۰۰ نفر در اردیبهشت ماه امسال رسیدیم و رکورد فوتی، مبتلایان روزانه و بستری‌های کرونایی شکسته شد. این تجربه موجب شد تا اینبار ستاد ملی مقابله با کرونا از چند روز مانده به آغاز تعطیلات عید فطر سفر در این ایام را ممنوع اعلام کند.
تدبیر به موقع برای ممنوعیت سفر
ویروس کرونای انگلیسی هم کمی سر به زیر شده و به مهار نزدیک است. سعید نمکی، وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان بستری بیماران در این موج نسبت به موج قبلی ۵/ ۲ برابر افزایش داشته‌است، گفت: «تقریباً ویروس انگلیسی را مهار شده می‌بینیم و امروز از موج چهارم کرونا عبور کرده‌ایم به نحوی که در اکثر استان‌ها شیب همه‌گیری سیر نزولی پیدا کرده‌است.» وی تصریح کرد: «در موج چهارم شیوع ویروس کرونا، با توجه به تجربیاتی که کادر درمان به دست آورده‌بود و همچنین امکانات ایجاد‌شده، درصد مرگ و میر به نسبت تعداد افراد بستری، در مقایسه با موج قبلی ۵۰ درصد کاهش داشته‌است.»


با تمام این‌ها در آستانه تعطیلات عید فطر و سفر‌های معمول در تعطیلات نگرانی از بروز موج تازه‌ای از بیماری موجب شد تا ستاد ملی مقابله با کرونا که پیش از این تجربه تصمیم نادرست در ممنوعیت سفر‌های نوروزی را در کارنامه داشت، اینبار با اقدامی به موقع سفر‌های عید فطر را ممنوع اعلام کند.
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی و فرمانده نیروی انتظامی، به استناد مصوبه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مدیریت کرونا در حضور رئیس‌محترم جمهوری، ممنوعیت تمام سفر‌ها در ایام عید فطر در سراسر کشور، از ساعت ۱۲ روز سه‌شنبه ۲۱اردیبهشت ماه تا ظهر روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ را رسماً ابلاغ کرد. فرمانده قرارگاه در این ابلاغیه، از وزارت راه و شهرسازی و ناجا خواست با پیش‌بینی همه تمهیدات لازم، ممنوعیت تمام سفر‌ها در همه مناطق کشور فارغ از هرگونه رنگ‌بندی کرونایی را در بازه زمانی مصوب، به نحو کامل محقق کنند.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در رونوشت این ابلاغیه، ضمن جلب همکاری کامل جمعیت هلال احمر برای اجرای مصوبه ممنوعیت سفرها، از سازمان صدا و سیما خواست موضوع ممنوعیت سفر‌ها را از طریق شبکه‌های پر مخاطب رادیو و تلویزیون، مستمراً اطلاع‌رسانی نماید.
ممنوعیت تردد بدون در نظر گرفتن رنگ‌بندی شهر
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این ممنوعیت‌ها گفت: «از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۲ظهر تا ۱۲ ظهر شنبه هفته بعد آن تمام راه‌های ارتباطی استان‌ها و ورود و خروج بین‌استان‌های مختلف ممنوع است.»
وی افزود: «از آنجایی که این روز‌ها به تعطیلات عید فطر منتهی می‌شود و ممکن است دچار مشکل شویم، برای جلوگیری از سفر‌ها تصمیم بر این شد که طی این مدت تردد بین استان‌های مختلف در سراسر کشور و بدون در نظر گرفتن رنگ‌بندی شهر ممنوع شود.»
به گفته وی، ممنوعیت سفر‌ها از طریق هوایی و ریلی وجود ندارد، اما برای تردد خودرو‌های شخصی در تمام کشور این ممنوعیت اعمال می‌شود. رئیسی ادامه داد: علاوه بر این بناست تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌ها به ویژه در حوزه اصناف اتفاق بیفتد. از امروز مشاغل یک و دو می‌توانند در شهر‌های قرمز و نارنجی فعالیت کنند، اما سختگیری‌ها در زمینه رعایت پروتکل‌ها افزایش می‌یابد و اگر نقض پروتکل مشاهده و مسلم‌شود، در شهر‌های قرمز سه هفته و در شهر‌های نارنجی دو هفته متخلف را تعطیل می‌کنیم.»
بنابر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت رئیسی درباره آزمون‌های پایه نهم و دوازدهم نیز گفت: «تصمیم‌گیری نهایی درباره امتحانات پایه نهم و دوازدهم و همچنین آزمون سراسری و کارشناسی ارشد امروز از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود.»
حالا و با اعلام به موقع ممنوعیت سفر در تعطیلات پیش‌رو می‌توان به ادامه روند کاهشی بیماری و فوتی‌ها در هفته‌های پیش‌رو امیدوار بود.