توافق حاصل می شود؟ دور مهم مذاکرات احیای برجام

نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز جمعه با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شد.
به گزارش انتخاب، مقرر شد بلافاصله رایزنی‌های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش‌نویس آغاز شود.
در این نشست همه طرف‌ها یکبار دیگر بر جدیت خود برای حصول نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کردند.
دور جدید مذاکرات وین در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا بعدازظهر امروز در گرند هتل شهر وین پایتخت اتریش از سر گرفته شد.


«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده دارد و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران که دیروز بدین منظور وارد وین شد نیز عهده دار ریاست هیات ایرانی در این دور از مذاکرات است.
گفتنی است پیش از این نشست دیدارهای دوجانبه‌ای بین عراقچی و مورا برگزار شده بود.
دیپلمات اروپایی: دور جدید مذاکرات برجام بسیار مهم است
با افزایش گمانه‌زنی ها درباره احیای برجام، یک دیپلمات بلندپایه اروپایی دور جدید مذاکرات برجام را بسیار مهم توصیف کرد که احتمالا طولانی‌تر از دورهای قبلی خواهد بود.
به گزارش ایرنا، خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال به نقل از این دیپلمات اروپایی در توئیتی نوشت: کارهای زیادی باید انجام شود و کار بسیار بسیار پیچیده‌ای برعهده داریم. وی افزود: جزئیات زیاد و مسائل مختلفی وجود دارد که باید حل‌ و فصل شوند.
این دیپلمات اروپایی عنوان کرد: اکنون در حال آغاز دور بسیار مهمی از مذاکرات هستیم که احتمالاً طولانی‌تر از سه دور قبلی خواهد بود. به گفته او هر کدام از طرف‌ها نظر متفاوتی دارد که توافق باید چگونه باشد و اکنون باید آن را روی کاغذ بیاوریم.
او این مطلب را پس از نشست کمیسیون مشترک برجام بیان کرد که در نتیجه آن مقرر شد رایزنی های کارشناسی و فنی و کار بر روی متون پیش نویس بلافاصله آغاز شود. در این جلسه که با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراند هتل وین برگزار شد همه طرف‌ها یکبار دیگر بر جدیت خود برای حصول نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن تاکید کردند.
پیش‌تر رئیس هیئت روسیه در مذاکرات برجام گفته بود؛ کمیسیون مشترک در جلسه امروز خود دور جدیدی از مذاکرات مربوط به احیای کامل توافق هسته ای را آغاز کرد.
«میخائیل اولیانوف» در توئیتی افزود که شرکت کنندگان درباره ضرورت سرعت بخشیدن به روند احیای کامل برجام توافق کردند و «به نظر می‌رسد که هیئت‌ها تا زمانی که برای رسیدن به هدف (توافق نهایی) نیاز باشد آماده ماندن در وین هستند.»
جلسات اخیر اعضای برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای از طریق لغو تحریم های اعمال شده آمریکا بر ایران و بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای، از ۱۳ فروردین ماه امسال در حال برگزاری است.
بلینکن: ما جدیت خود را برای بازگشت به برجام نشان داده‌ایم
وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که کشورش جدیت خود را برای بازگشت به برجام بر مبنای پایبندی در برابر پایبندی نشان داده است.
به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از گفت‌وگوی خود با رادیو ۴ بی.بی.سی که بخش هایی از آن منتشر شده است با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مدعی شد که کشورش جدیت و هدف خود را برای بازگشت به توافق هسته ای بر مبنای پایبندی در برابر پایبندی نشان داده است وی افزود: اما ما هنوز نمی‌دانیم که آیا ایران هم آماده است تا تصمیمی مشابه بگیرد و رو به جلو حرکت کند یا نه؟
بلینکن در ادامه گفت: تیم مذاکره کننده آمریکایی قرار است در روزهای پیش رو به وین بازگردد و باید ببینیم که چه می شود.
وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست گروه هفت به لندن پایتخت انگلیس سفر کرده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر لندن بخواهد در رابطه با بدهی خود به ایران پولی به این کشور بدهد، آیا واشنگتن مخالف خواهد بود؟ تاکید کرد که این تصمیم مربوط به بریتانیا است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود نسبت به افزایش غنی سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: با توجه به این وضعیت مشخص نیست که اکنون زمان گریز هسته ای ایران به چند ماه کاهش خواهد یافت.
به گزارش ایسنا، وزیران امور خارجه هفت کشور صنعتی جهان (گروه ۷) در پایان اجلاس سه روزه خود در لندن یک بیانیه مشترک درباره موضوعات مورد بحث خود و نتایج آن منتشر و در آن از انجام مذاکرات میان طرف‌های توافق هسته ای و همچنین پیوستن آمریکا به این مذاکرات برای بازگشت به توافق استقبال کردند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا همچنان وضعیت حریم تئاتر شهر نامشخص است؟ سریال تلخ و ادامه‌دار مجسمه‌دزدی محمدعلی وکیلی انتخابات خوب یا انتخاب خوب؟ نماینده روسیه: به نظر می‌رسد هیئت‌ها آماده ماندن در وین تا رسیدن به هدف مورد نظر باشند «ابتکار» تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار سرمایه را بررسی کرد نفع و زیان بورس از ریزش دلار مردم نگران جانشان هستند، مسئولان نگران تقلب کردن دانش‌آموزان جنجنال ادامه دار امتحانات حضوری با اعلام ستاد ملی کرونا مشاغل گروه ۱ و ۲ از شنبه مجاز به فعالیت هستند توافق حاصل می شود؟ دور مهم مذاکرات احیای برجام رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به‌ مناسبت روز جهانی قدس: مبارزه مشروع با رژیم غاصب را ادامه دهید که ناچار به قبول همه‌پرسی شود سرلشکر سلامی: حباب امنیت ملی اسرائیل ترکید سخنگوی وزارت خارجه: ضرورتی به گفت‌وگو با آمریکا نیست روحانی در ستاد ملی کرونا اعلام کرد ممنوعیت سفر در ایام تعطیلات عید سعید فطر اجماع زیر عبای شیخ نور