تعهد ما برای ساختن جهانی امن‌تر توقف‌ناپذیر است

راضیه زرگری، شهروندآنلاین- زمینه و شعار روز جهانی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر در سال 2021 #توقف‌­ناپذیر است؛ چراکه تعهد فعالان حوزه بشردوستی در نهضت جهانی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر برای تبدیل جهان به مکانی امن­‌تر و صلح­‌آمیزتر #توقف­‌ناپذیر است. روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌ احمر بزرگداشت سالانه اصول نهضت بین‌­المللی صلیب‌سرخ و هلال‌ احمر است که در تاریخ 8 می هر سال برگزار می­‌شود.

 دانیل مونوز روخاس، سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، در نشست سه‌ جانبه به مناسبت روز جهانی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر که با حضور دکتر کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر و صلیب‌ سرخ و عطا دورانی، رئیس نمایندگی کشوری فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال‌ احمر در ساختمان توانبخشی جمعیت هلال‌ احمر ایران برگزار شد، با اشاره به تاریخچه نهضت جهانی صلیب‌سرخ گفت: «این تاریخ برگرفته از سالگرد میلاد هانری دونان، بنیانگذار کمیته بین‌­المللی صلیب‌ سرخ و اولین برنده جایزه نوبل صلح است که در تاریخ 8 می 1828 متولد شد.»

نهضت بین‌‌المللی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر یک شبکه بشردوستانه جهانی متشکل از 80 میلیون نفر است که به افرادی که با مشکلات ناشی از بلایا، مخاصمه و مشکلات بهداشتی و اجتماعی مواجهند، کمک می­‌کند. مونوز روخاس گفت: «بشردوستی، بی‌­غرضی، بی‌طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهان­شمولی: این اصول بنیادین هفتگانه چارچوب اخلاقی، عملیاتی و سازمانی کار نهضت صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر را تشکیل می‌­دهند.»



او با بیان اینکه این اصول در بطن رویکرد نهضت برای کمک به مردم نیازمند در جریان مخاصمه مسلحانه، بلایای طبیعی و دیگر شرایط اضطراری قرار دارند،ادامه داد: «پایبندی به این اصول ماهیت بشردوستانه کار نهضت را تضمین کرده و برای طیف وسیعی از فعالیت­‌هایی که این نهضت در سراسر جهان انجام می­‌دهد، ثبات ایجاد می‌­کند.»

یک نفر از هر 636 نفر در جهان داوطلب صلیب‌سرخ و هلال‌ احمر است

به گفته سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ در تهران زمینه و شعار امسال روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌ احمر در سال 2021 #توقف­‌ناپذیر است؛ چراکه با هم تعهدمان در راستای تبدیل جهان به مکانی امن­‌تر و صلح‌­آمیزتر #توقف­‌ناپذیر است. داوطلبان و کارکنان صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر می‌­دانند که قدرت تغییر جهان در مردم و جوامع نهفته است. آنها هر روز کار می‌­کنند تا تضمین کنند عزم در اطمینان از آنکه جوامع از آگاهی و ابزار حمایت از خود، کاهش خطرات و زندگی در امنیت و با کرامت برخوردار شوند، وجود دارد.

بر اساس آمار و ارقام کلیدی (ارایه‌شده به وسیله فدراسیون بین‌­المللی جمعیت‌­های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر) یک نفر از هر 636 نفر در جهان یک داوطلب صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر است. 650.5 میلیون نفر با فعالیت‌­های ترویج سلامت و بهداشت مورد حمایت قرار گرفتند که یعنی یک نفر از هر 12 نفر. 106.2 نفر از فعالیت­‌های آب و بهداشت بهره­‌مند شدند؛ این یعنی یک نفر از هر 72 نفر و درنهایت 79.5میلیون نفر کمک غذایی و غیر نقدی دریافت کردند –یک نفر از هر 97 نفر.

داوطلبان صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر در بیش از 192 کشور، از بزرگ‌ترین شهرها گرفته تا جوامع دورافتاده و دور از دسترس،  از این روند حمایت و به مردم یادآوری می‌کنند که قدرت بشریت #توقف‌­ناپذیر است

سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ در تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحران کووید-19 اشاره کرد: «امسال ما می‌خواهیم این مراسم را به ستایش و قدردانی از فداکاری و تعهد بی­‌نظیر همه کسانی که به همه‌گیری کووید-19 پاسخ می‌دهند، اختصاص دهیم. ما در نهضت صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر برای پاسخگویی به این همه‌­گیری با هم کار می‌­کنیم، با هم#توقف‌ناپذیر هستیم.»

به گفته مونوز روخاس، صدها هزار داوطلب جدید در سراسر جهان از آغاز این همه‌­گیری به یک جمعیت ملی صلیب‌سرخ یا هلال‌ احمر پیوسته‌­اند و با این کار در زمانی که این جمعیت­‌ها بیشترین نیاز را دارند، حمایت و آسایش بیشتری را به همراه آوردند. کووید-19 یک بحران جهانی بی­‌سابقه است؛ اما همبستگی جهانی (و مهربانی جهانی) به جهانیان کمک خواهد کرد تا از این همه‌گیری نجات یافته و دوباره پس از آن سر برآورند.

او تأکید کرد: «داوطلبان صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر در بیش از 192 کشور، از بزرگ‌ترین شهرها گرفته تا جوامع دورافتاده و دور از دسترس، از این روند حمایت می‌کنند و به مردم یادآوری می‌کنند که قدرت بشریت #توقف‌­ناپذیر است.»

«روز به روز کارکنان و داوطلبان شجاع و متعهد جمعیت هلال‌ احمر ایران و دیگر جمعیت­‌های ملی در سراسر جهان ایمنی خود را برای کمک‌کردن و قوت قلب‌دادن به جوامع خود به خطر می‌اندازند.» مونوز روخاس با تأکید بر این موضوع ادامه داد: «مهم است که نقش اصلی آنها در این واکنش شناخته شود و ما از آنها برای انجام کارهای حیات‌بخش­‌شان کاملا حمایت کنیم.»

همه‌گیری نشان داده که آینده اقدام بشردوستانه محلی است

او با اشاره به اینکه همه‌گیری نشان داده که آینده اقدام بشردوستانه محلی است، تأکید کرد: «سازمان­‌های بشردوستانه و جامعه مدنی باید نحوه عملکرد خود را طی همه‌­گیری، با توجه به محدودیت­‌های سفر و محدودیت‌­های افراد در نحوه همکاری حضوری، سازگار می­‌کردند.»

این موضوع نشان داد که صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر همیشه می­‌دانسته است که نه‌ تنها کنشگران محلی در بهترین جایگاه برای آگاهی از نیاز جوامع محلی قرار دارند بلکه از بهترین جایگاه برای اطلاع از موثرترین نحوه ارایه کمک نیز برخوردارند. حمایت فدراسیون بین­‌المللی جمعیت­‌های صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر به‌گونه‌ای طراحی شده است که هم تا حد لزوم جهانی و هم در عین حال محلی باشد (به‌ عنوان مثال فدراسیون بین‌­المللی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر بیش از 50درصد از کل بودجه مربوط به کووید-19 (دو برابر اهداف تنظیم‌شده توسط توافق «معامله بزرگ» 2016 در مورد بومی‌­سازی کمک بشردوستانه) را برای اجرای مستقیم جمعیت­‌های ملی صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر در دسترس آنها قرار داده است. این امر موجب برنامه­‌ریزی مقرون به‌­صرفه، موثرتر و جامعه‌محور شده است.)

ما می­‌خواهیم بر اهمیت یگانگی و همبستگی، هم درون نهضت و هم با همه آنهایی که در این واکنش شرکت دارند تأکید داشته باشیم. مونوز روخاس گفت: «ما باید به هماهنگی و تمجید از فعالیت­‌های یکدیگر ادامه دهیم و می‌­توانیم امیدوار باشیم که به‌ عنوان یک نهضت و با حمایت اهداکنندگان، دولت و شرکای بشردوستانه می‌­توانیم به‌سرعت و به‌ طور موثر به این بحران پاسخ دهیم.»

به گفته این مسئول بین‌المللی در موضوع شیوع همه‌­گیری در ایران و منطقه هدایت همچنان با مقامات ملی و سازمان­‌های بهداشتی بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی است.

او معتقد است: «در داخل نهضت واکنش­‌دهندگان اصلی برای اقدامات پیشگیرانه بیشتر جمعیت­‌های ملی هستند که به وسیله فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌ سرخ و هلال‌ احمر با حمایت مالی و فنی بیشتر از طرف کمیته بین‌­المللی صلیب‌ سرخ (و همین‌ طور دیگر جمعیت‌­های ملی شریک) پشتیبانی می­‌شوند.

 

جانفشانی داوطلبان جمعیت ملی ایران در بحران کووید-19 ستودنی است

مونوز روخاس در موضوع  عملکرد داوطلبان ایران در پاسخگویی به بحران کووید-19 گفت: «ما باید از تعهد و جان­فشانی ارزشمند داوطلبان جمعیت هلال‌ احمر ایران و همچنین کادر پزشکی و بهداشتی که در خط اول واکنش به کووید-19 هستند، ستایش و قدردانی کنیم. کارکنان متعهد و دلیر جمعیت هلال‌ احمر ایران و سایر جوامع ملی در سر تا سر جهان امنیت خود را برای کمک‌کردن و قوت قلب‌دادن به جوامع خود به خطر می‌اندازند. مهم است که نقش اصلی آنها در این پاسخ شناخته شود و حمایت کامل از آنها برای انجام کارهای نجات‌بخشی که انجام می‌­دهند، ارایه دهیم.»

سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ در تهران گفت: «ما آماده حمایت از جمعیت هلال‌ احمر ایران و نقش آن در برنامه واکسیناسیون ملی هستیم.»

کمیته بین­‌المللی صلیب‌ سرخ از جمعیت هلال‌ احمر ایران در ادغام فعالیت‌های پیشگیرانه افزایش آگاهی از کووید-19، در کنار دوره‌های آموزش خطرات مین، در غرب ایران و همین‌ طور مرز دوغارون حمایت می‌کند. مونوز روخاس تأکید کرد: «علاوه بر این، با حمایت از یک سمن محلی در مشهد و سمن دیگری در سیستان‌وبلوچستان، به‌ طور مشترک با جمعیت هلال‌ احمر ایران، ما ارایه به موقع اقلام تجهیزات حفاظت فردی به جمعیت هدف آسیب‌پذیر را تضمین می‌­کنیم.»

به گفته این مسئول کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ گسترش کووید-19 نشان می­‌دهد که تا زمانی که همگان مورد حفاظت قرار نگیرند، هیچ‌ کس [از بیماری] محفوظ نیست و بنابراین دسترسی عادلانه برای پایان‌دادن به این همه‌گیری اساسی است و هیچ چیز؛ ازجمله تحریم از هر نوع، نباید مانع از تحقق این امر بشود

سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در تهران گفت: «در سال گذشته شمسی، با همکاری جمعیت هلال‌ احمر ایران آموزش آگاهی از خطر کووید-19 را برای 220هزار ایرانی و همین‌ طور بازگشت‌کنندگان افغانستانی اجرا کردیم. ما همچنین 123هزار و 500 بسته تجهیزات حفاظت فردی و بروشورهای آموزش خطرات مین/ کووید/ بازپیوند خانوادگی را میان بازگشت‌کنندگان افغانستانی در مرز دوغارون توزیع کردیم.»

به گفته مونوز روخاس، در سال گذشته شمسی، کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ همچنین کمک مالی فروتنانه معادل یک‌ میلیون فرانک سوییس را در سه نوبت در راستای حمایت از جمعیت هلال‌ احمر ایران در تهیه تجهیزات اکسیژن­‌ساز خانگی، اقلام غذایی و بهداشتی به این جمعیت انجام داد.

 

توزیع عادلانه واکسن از دغدغه‌های کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ است

سرپرست دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ در تهران در بخش پایانی صحبت‌هایش در این مراسم به موضوع مهم واکسیناسیون و لزوم اجرای عادلانه آن در سراسر جهان تأکید کرد: «ما در کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ می­‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم افرادی که ممکن است به نحوی از قلم افتاده باشند نیز به‌ طور عادلانه به واکسن کووید-19 دسترسی برابر داشته باشند. این مهم شامل افرادی است که در مناطق متأثر از مخاصمه مسلحانه (شامل مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح غیردولتی) یا سایر شرایط خشونت‌­آمیز و همین‌ طور دیگر مناطق دور از دسترس زندگی می‌کنند. همچنین جوامع به حاشیه رانده شده مانند مهاجران، پناهجویان، بازداشت‌شدگان و آوارگان داخلی را نیز در بر می­‌گیرد.»

کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ بر این باور است افرادی که در موقعیت‌­های بشردوستانه زندگی می‌کنند نیز باید هنگام توزیع واکسن در اولویت‌­بندی قرار گیرند. با توجه به اینکه این جوامع بار مضاعف مخاصمه و کووید-19 را تحمل می‌کنند و اینکه اغلب فراموش شده یا حتی نادیده گرفته می­‌شوند، لازم است تا آنها را در چارچوب­‌های توزیع جهانی و ملی [واکسیناسیون] در نظر گرفت.

مونوز روخاس گفت: «در شرایط دشوار کنونی که ایران همانند سایر کشورهای جهان با شیوع ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ نگران اثر منفی محدودیت‌­های دیگر ازجمله تحریم‌های جاری، بر دسترسی ایران به واکسن است. این امر می­‌تواند پیامدهای انسانی در داخل کشور و خارج از مرزهای آن داشته باشد.»

به گفته این مسئول کمیته بین‌المللی صلیب‌ سرخ گسترش کووید-19 نشان می‌­دهد که تا زمانی که همگان مورد حفاظت قرار نگیرند، هیچ‌ کس [از بیماری] محفوظ نیست و بنابراین دسترسی عادلانه برای پایان‌دادن به این همه‌گیری اساسی است و هیچ چیز ازجمله تحریم از هر نوع نباید مانع از تحقق این امر بشود.