روابط عمومی‌ها مشاوران افکار عمومی در انتخابات

قربانعلی تنگشیر‪-‬ وقتی دستاوردهای هر نظامی با صداقت و صراحت تبیین شود، اعتماد عمومی ایجاد خواهد شد و مردم با خودباوری و اعتماد به نفس حضوری پرشور و گسترده در انتخابات خواهند داشت. در بحث انتخابات وظیفه روابط عمومی‌ها ارائه اقدامات دستگاه‌های اجرایی و انتقال مشکلات عمومی مردم به مدیران است. بیان حقیقت می‌تواند به مردم آرامش ذهنی مناسب دهد تا بتوانند درست تصمیم بگیرند؛ زیرا روابط عمومی‌ها مشاوران افکار عمومی در تمام دنیا به حساب می‌آیند. با توجه به اهمیت رسانه‌های گروهی در ارتقاء سطح آگاهی تک‌تک آحاد بشر و تعالی فرهنگ و دانش عمومی جامعه ایجاد فضای مناسب نیز برای گفتگو و برخورد سالم و سازنده، می‌تواند مفید واقع شوند. چرا که افکار عمومی تجلی عمیق‌ترین خواسته‌ها و نیازهای یک ملت است که ناشی از مجموعه تعبیرها و تفسیرها و ارزیابی‌ها و قضاوت مردم نسبت به حوادث و وقایع روز است. همچنین رسانه‌ها مانند آینه انعکاس‌دهنده این خواسته‌ها هستند و پنهان کردن اطلاعات از مردم موجب سلب اعتماد عمومی از روابط عمومی‌ها می‌شود و این امر جبران ناپذیر است.
روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و راهبری افکار عمومی می‌توانند جایگاه والایی را در شکل دهی و هدایت افکار عمومی داشته باشند و این منتها و غایت آمال
روابط عمومی سرآمد است. سنجش دقیق افکار عمومی، ایجاد مفاهمه بین مسئولان دستگاه و مردم و ارتباط موثر با رسانه‌ها از دیگر وظایف روابط عمومی است. بنابراین محور فعالیت رسانه‌ها و نهاد روابط عمومی‌ها افکار عمومی است.
رسانه‌ها آیینه افکار عمومی هستند و باید در مشارکت اجتماعی و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم مورد استفاده


قرار گیرند.یک روابط عمومی سرآمد باید دارای شاخص‌های مهم پاسخگو بودن، قانون‌مداری، مخاطب محوری و التزام به انتشار صحیح اطلاعات همراه با شفافیت و سرعت، تاکید بر نظارت ارزیابی و سنجش مستمر بازتاب فعالیت‌ها و استقبال از نقدهای
منصفانه باشد.
باید این اقدامات به درستی بیان شود زیرا بخش عمده‌ای از جامعه از فعالیت‌های بی‌اطلاع مانده و احساس می‌کنند که کاری انجام نشده است. بنابراین در آستانه برگزاری انتخابات مقولاتی از قبیل افکار عمومی، پاسخگویی، شفافیت و احترام به فرودستان بیش از پیش اهمیت خود را باز می‌یابد.