آخرین تصمیمات برای واکسیناسیون

دیروز ظهر سامانه salamat.gov.ir برای ثبت نام سالمندان بالای 80 سال که هنوز موفق به تزریق واکسن کرونا نشده‌اند، فعال شد. در روزهای گذشته مشاهدات میدانی نشان می‌داد برخی سالمندان به دلیل بی اطلاعی از روند واکسیناسیون در مراکز بهداشت سطح تهران سرگردان شده و نگران تمام شدن واکسن بودند آنها عمدتاً سالمندانی بودند که نه پیامکی دریافت کرده بودند و نه در روزهای گذشته تماسی با آنها گرفته شده بود و البته چندان هم دلخوش به وعده‌های مسئولان نبودند مبادا واکسن تمام شود و آنها از چرخه تزریق جا بمانند. تصویری که روز پنجشنبه از این مراکز در روزنامه ایران منتشر شد، بر این مسأله صحه می‌گذارد. اما با اعلام رسمی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از این پس با فعال شدن سامانه سلامت روند مراجعه به مراکز بهداشت نظم می‌گیرد و سالمندان از بلاتکلیفی بیرون می‌آیند. آن طور که دکتر علیرضا رئیسی می‌گوید از روز گذشته افراد بالای 80 سال که تاکنون واکسن نزده‌اند، می‌توانند وارد سامانه شده و شماره تلفن خود یا همراه‌شان و کد ملی خود را ثبت کنند و نزدیک‌ترین محل برای تزریق واکسن را انتخاب کنند. اپراتورهای وزارت بهداشت سپس با این افراد تماس می‌گیرند و زمان و مکان دقیق واکسیناسیون را به آنها اطلاع می‌دهند. مسئولان وزارت بهداشت تأکید می‌کنند همزمان با فعال شدن سامانه سلامت و همچنین تجهیز پایگاه‌های تجمیعی واکسن در سالن‌های ورزشی و مدارس و سوله‌های شهرداری روند واکسیناسیون در تهران وارد مدار افزایشی خواهد شد و طی روزهای آینده مقدار تزریق واکسن به حد مطلوبی خواهد رسید. البته با توجه به اعلام سامانه جدید هیچ نگرانی بابت سوختن سهمیه گروه‌های اعلامی وجود ندارد.
 مکان‌های دستگاه‌های دولتی در خدمت واکسیناسیون
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا این روزها بارها در هر مصاحبه‌ای تأکید کرده است؛ اگر واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها را هفته بعد اعلام کنیم، نوبت ۸۰ ساله‌ها نمی‌سوزد و نگران نباشند که تعداد کافی واکسن برای این عزیزان داریم. نگرانی مسئولان ستاد به ازدحام و شلوغی در پایگاه‌های تزریق واکسن کرونا برمی‌گردد اینکه نباید افراد مسن در صف‌های طولانی به ویروس کرونا آلوده شوند. بدین ترتیب طبق دستور رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، همه دستگاه‌های دولتی و نظامی موظف شدند مکان‌های بزرگ خود را برای واکسیناسیون در اختیار تیم‌های واکسیناسیون قرار دهند، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و وزارت علوم و نیروهای انتظامی مکان‌های خود را در اختیار معاونت‌های بهداشت برای واکسیناسیون قرار می‌دهند.
حجم قابل توجهی از واکسن کرونا ی چینی وارد کشور می‌شود


در همین زمینه خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز از رایزنی محمد جوادظریف با همتای چینی برای واردات واکسن چینی در آینده نزدیک خبر داد. بر اساس این گزارش، حجم قابل توجهی از واکسن کرونای چینی در پی رایزنی‌ وزیر امور خارجه با همتای چینی‌اش بزودی وارد کشور می‌شود. البته این میزان قابل توجه واکسن کرونا علاوه بر یک میلیون دوز واکسنی است که هفته گذشته از چین وارد شد. گفتنی است واردات این حجم از واکسن که طبعاً باید الزامات فنی آن مانند منابع مالی و... فراهم شود، صرفاً براساس روابط ویژه سیاسی میان ایران با چین و روابط محترمانه شخصی مقامات ارشد دیپلماتیک قابل تأمین است.
تأمین واکسن کرونا اولویت نخست رئیس‌ جمهوری است
رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری هم تأمین واکسن کرونا را اولویت نخست رئیس‌جمهوری دانست و به ایرنا گفت: پس از شروع واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال و همچنین بالای ۶۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای، این هفته واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال آغاز می‌شود و به ترتیب سن افراد برای واکسیناسیون پایین‌تر می‌آید.
محمود واعظی گفت: بخش قابل توجهی از نشست قبلی ستاد اقتصادی دولت به چگونگی تهیه بودجه تأمین واکسن کرونا به‌شکل ارزی یا ریالی اختصاص داشت و رئیس جمهوری به رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه دستور داده است ارز و ریال آن را تأمین کنند.

او سازمان غذا و دارو را پیگیر تهیه واکسن عنوان کرد و گفت: چندین قرارداد بسته شده و واکسن‌های متنوعی وارد کشور شده و می‌شود. با نگاهی به نمودار درمی‌یابیم درصد فوتی‌های بالای ۶۰ سال بر اثر بیماری کرونا بیشتر از سنین دیگر است، بنابراین اولویت را به آنان و افرادی داده‌ایم که دارای بیماری
 زمینه‌ای هستند.
واعظی با اشاره به پیشرفت‌های بسیار خوب در زمینه تولید واکسن‌های «پاستور» و «برکت»، ابراز امیدواری کرد که با طی مراحل تولید واکسن داخلی و همچنین تولید مشترک آن با دیگر کشورها، فرصت خرید واکسن از خارج را
 از دست ندهیم.
او خرید واکسن کرونا را مهم‌تر از تهیه اقلام دیگر توصیف کرد و گفت: اینکه بتوانیم تا زمان تولید و بهره‌برداری از واکسن داخلی بسرعت واکسن وارد کنیم، برای ما اهمیت دارد. روال خوبی برای واردات واکسن شروع شده است و اگر کسی هم پس از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شد، این بیماری منجر به فوت او نشود.
وی افزود: واکسن براساس همان برنامه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا مصرف می‌شود، البته در این زمینه سوء استفاده‌هایی هم شده است که وزیر بهداشت با جدیت با این موضوع برخورد کرد و دستور داد مسئولان سوء‌ استفاده کننده
 عزل شوند.
ورود ۹ میلیون دوز واکسن کرونا تا یک ماه آینده
رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: ۹ میلیون دوز واکسن کرونا طی یک ماه آتی به کشور وارد می‌شود.
به گزارش ایسنا، کریم همتی بیان کرد: در حوزه تأمین واکسن دستگاه‌های مختلفی وارد عمل شدند و با ورود هلال‌احمر در مرحله نخست یک میلیون دوز واکسن وارد کشور شد که در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. طی یک ماه پیش‌ رو برابر برنامه‌ریزی صورت گرفته ۹ میلیون دوز واکسن دیگر نیز وارد کشور خواهد شد.
او درباره اینکه آیا تمام این ۹ میلیون دوز از سوی هلال‌احمر وارد خواهد شد، گفت: اجازه دهید ما کارهایمان را انجام دهیم و آنچه که مهم است تأمین واکسن برای مردم است. ما هر واکسنی که تهیه کنیم در همان فرودگاه به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد.
وی درباره اینکه کدام واکسن‌ها خریداری خواهند شد، گفت: واکسن‌هایی که تهیه می‌کنیم تماماً مورد تأیید سازمان‌های معتبر جهانی و همچنین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو خواهد بود.
همتی درباره اینکه آیا تمام ۹ میلیون دوز یکجا وارد کشور خواهد شد یا خیر، گفت: برنامه‌ریزی صورت گرفته برای یک ماه پیش‌رو است اما اینکه محموله‌ها به چه شکل وارد خواهد شد اجازه دهید اقدامات انجام شود.