انتقاد از افزايش 400 درصدي اجاره دكه‌هاي مطبوعاتي

نورا   حسيني
مقابل شوراي شهر تجمع كرده بودند اما  ضد مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران شعار مي‌دادند. روز گذشته حدود 200 كيوسك‌دار مطبوعاتي به خيابان بهشت آمده بودند تا به نرخ‌هاي جديد اجاره دكه‌هاي مطبوعاتي اعتراض كنند. شعارهاي‌شان مانند همه تجمع‌هايي كه مقابل شهرداري و شورا برگزار مي‌شود، بر وزن حيا كن، رها كن بود. روي بيلبوردهايي كه دست گرفته طعنه‌اي به برخي اعضاي شوراي شهر زده بودند كه نماينده آنها باشند نه شهرداري.   اعتراض‌هايي كه ديروز به خيابان رسيد از زماني آغاز شد كه لايحه افزايش نرخ خدمات شهري در صحن شوراي شهر تهران مصوب شد. پس از نهايي شدن اين مصوبه در اسفند ماه سال گذشته، سيدعلي مفاخريان، مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران درخصوص جزييات افزايش اجاره‌بهاي دكه‌هاي مطبوعاتي توضيح داد كه شركت ساماندهي صنايع و مشاغل در زمينه جابه‌جايي كيوسك و اجاره‌بهاي آنها كنترل مي‌شود. هر كدام از كيوسك‌ها در سه مرتبه درجه‌بندي مي‌شوند و برمبناي اين درجه‌‍‌بندي و كاركرد، براي‌شان اجاره‌بها تعريف مي‌شود.  پس از آن نامه‌اي به كيوسك‌داران ارسال شد و اجاره‌بهاي جديد را اطلاع‌رساني كردند.  دكه‌داراني كه مدت‌هاست به دليل كرونا و كاهش خريد مردم دخل‌شان با خرج‌شان همخواني نداشت و هنوز از افزايش كرايه‌هاي سال گذشته گلايه‌مند بودند. افزايشي كه به گفته آنها باعث تخليه برخي از كيوسك‌هاي مطبوعاتي شده بود.   براساس مصوبه شوراي شهر تهران، نرخ كرايه ماهانه كيوسك‌هاي درجه يك گل و مطبوعات شهرداري تهران در سال 99، يك ميليون و ۲۰۰ هزار تومان تعيين شده بود. همچنين نرخ كرايه ماهانه كيوسك‌هاي درجه ۲ گل و مطبوعات شهرداري تهران ۸۰۰ هزار تومان و براساس اين لايحه نرخ كرايه ماهانه كيوسك‌هاي درجه 3 گل و مطبوعات شهرداري تهران نيز ۴۰۰ هزار تومان تعيين شده بود.
 آن زمان بهروز جلالي، رييس اتحاديه جرايد تهران با انتقاد از افزايش بي‌سابقه اجاره‌بهاي كيوسك‌هاي مطبوعاتي به رسانه‌ها گفته بود: به‌رغم شرايط اقتصادي كشور كه ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا است و اين عوامل تاثير مستقيم و منفي بر كسب و كار و درآمد مردم ايجاد كرده، شوراي شهر تهران بدون اينكه توافقي با كيوسك‌داران داشته باشد يا حتي آنان را در جريان اين مصوبه بگذارند نرخ اجاره‌بهاي كيوسك‌ها را به ميزان ۴۰۰درصد نسبت به سال قبل افزايش و تصويب كرده است. آيا اعضاي شوراي شهر تهران مي‌دانند كه اغلب موارد موجرين نه تنها اجاره‌بها را افزايش نداده بلكه تخفيفاتي را درنظر گرفته تا مستاجرين بتوانند از اين مرحله بحراني عبور كنند.  او در اين گفت‌وگو به برخورد شهرداري با دكه‌داراني گفته بود كه توان پرداخت اين اجاره را ندارند و شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر اقدام به پلمب محل فعاليت صنفي آنان و جوش دادن در ورودي دكه‌ها مي‌كند كه به گفته او اعيان و بدنه دكه‌ها و همچنين انشعاب برق و غيره توسط خود دكه‌داران خريداري شده و در مالكيت آنان قرار دارد. اما شركت ساماندهي اقدام به اجاره دادن بام كيوسك‌ها به شركت‌هاي تبليغاتي به ‌صورت غيرقانوني و بدون درنظر گرفتن حق و حقوق دكه‌داران مي‌كند و ضمن كسب درآمد هنگفت از اين طريق خسارت زيادي به اسكلت دكه‌ها وارد مي‌كند كه جا دارد به اين موضوع توجه ويژه  شود.
 گلايه‌هايي مشابه روز گذشته از سوي كيوسك‌داراني مطرح شد كه معتقد بودند شهرداري در افزايش نرخ اجاربها بدون مشورت و اطلاع‌رساني و درنظر گرفتن توان مالي آنها تصميم‌گيري كرده است.   به گفته يكي از اعضاي هيات‌مديره اتحاديه جرايد كه مسووليت بسيج اتحاديه را هم برعهده دارد قرار بر اين بوده كه اجاره‌ها هر سه سال يك بار افزايش پيدا كند، اما امسال شوراي شهر تهران براساس جايگاه دكه‌ها، اجاره 400، 800 و يك ميليون و 200 توماني را مصوب كرده است.   او ادامه مي‌دهد: براي اعتراض به اين مصوبه به فرمانداري و وزارت كشور هم مراجعه كرديم كه اعلام شد تنها شوراي حل اختلاف مي‌تواند اين مصوبه را لغو كند. دو بار به شوراي شهر تهران درخصوص تعديل نرخ‌ها نامه زده شد كه تاثيري بر نرخ‌ها نگذاشت. جلسه‌اي با معاون خدمات شهري گذاشتيم و قرار شد كه نرخ‌ها به 260 هزار تومان، 520 هزار تومان و 780 تومان كاهش پيدا كند و 3 سال نيز افزايش قيمت نداشته باشيم كه اين‌گونه نشد و همزمان دكه‌هايي كه اجاره‌بها نداده بودند را پلمب كردند. 
 از او درباره درآمدهاي ميلياردي مي‌پرسم كه مي‌گويند برخي دكه‌هاي مطبوعاتي دارند كه پاسخ مي‌دهد يك دكه مطبوعاتي اين‌گونه بود كه مربوط به قاضي منصوري بود و وقتي هم كه آن سرنوشت را پيدا كرد، اين دكه كه در قيطريه بود را جمع‌آوري كردند.   او مي‌گويد: شايد 50 تا 60 دكه در موقعيت باشد كه درآمد خوبي داشته باشد اما ساير دكه‌ها اين درآمدها را ندارند، سه نفر صبح تا شب، سرپا مي‌ايستند كه درآمدي كسب كنند.  نماينده دكه‌داران معترض درباره كيوسك‌هاي مطبوعاتي كه تبديل به بوتيك شده است هم مي‌گويد: از شايعه تا واقعيت فاصله زيادي است. اماكن با اين نوع دكه‌ها زودتر از اتحاديه برخورد مي‌كنند و زمان به ما نمي‌دهند. 
 مقدم، دكه‌دار ديگري درباره ورود سازمان زيباسازي به تبليغات دكه‌هاي مطبوعاتي مي‌گويد: اينكه درآمدهاي ميلياردي از اين راه كسب مي‌كنند اما به دكه‌دار ريالي نمي‌رسد.   او اضافه مي‌كند دكه‌اي كه بدنه آن با هزينه ما تامين شده است و متعلق به ماست را شهرداري بدون درنظر گرفتن حقوق ما استفاده مي‌كند درحالي كه ما حاضريم با نصف آن هم براي شهرداري دكه‌داري كنيم.   يكي ديگر از دكه‌داران هم مي‌گويد بارها اجاره دكه‌هاي مطبوعاتي را افزايش داده‌اند اينكه مي‌گويند سال‌هاست اجاره‌ها اضافه نشده، درست نيست.   او درخصوص درآمدهاي ديگري كه دكه‌داران دارند هم توضيح مي‌دهد: بسياري از روزنامه‌ها و مجلات ما به سرقت مي‌رود. اگر ما بخواهيم تنها با روزنامه‌فروشي كسب درآمد كنيم كه اجاره دكه‌ها را هم نمي‌توانيم پرداخت كنيم.   بسياري از دكه‌داراني كه روز گذشته مقابل شوراي شهر تهران آمده بودند نه درآمد ميلياردي داشتند و نه با دست به دست كردن دكه‌ها درآمدهاي ميليوني داشتند، دكه‌داراني بودند كه افزايش كرايه‌ها در روزهاي كسادي كرونا  معيشت‌شان  را به خطر انداخته بود.