اصلاح‌طلبان و واپسين گام استماع

جلسات «جبهه اصلاحات ايران» براي استماع و بررسي برنامه 14 كانديداي پيشنهادي به‌ طور فشرده ادامه دارد. اصلاح‌طلباني كه هر روز از ساعت 11 كار خود را شروع مي‌كنند و تا دقايقي پيش از افطار ميزبان كانديداها و سرگرم بررسي برنامه آنان هستند، حالا بخشي قابل ‌توجهي از اين مسير را طي كرده و منتظر چند كانديداي ديگرشان نيز به‌ نوبت در جلسات «جبهه اصلاحات ايران» حاضر شوند. 
 برنامه 9 مرد و 2 زن اصلاح‌طلب بررسي شد
آنگونه كه جواد امام، دبيركل مجمع ايثارگران و از جمله اعضاي «جبهه اصلاحات ايران» به «اعتماد» خبر داده درحالي كه تا انتهاي هفته‌اي كه گذشت، جلسات استماع برنامه‌هاي 7 نفر از اين 14 كانديداي پيشنهادي يعني محسن هاشمي‌رفسنجاني، مسعود پزشكيان، محمد صدر، عباس آخوندي، مصطفي كواكبيان، صادق خرازي و شهيندخت ملاوردي برگزار شده بود، ديروز و در نخستين روز هفته 4 كانديداي ديگر به «جبهه اصلاحات ايران» رفتند و بدين‌ترتيب محمد شريعتمداري، محمود صادقي، سيدمصطفي تاج‌زاده و زهرا شجاعي نيز به ارايه برنامه‌هاي‌شان پرداختند.  
بر اين اساس مي‌توان گفت كه تاكنون «جبهه اصلاحات ايران» در جريان برنامه‌هاي 11 نفر از چهره‌هايي كه چندي پيش نام‌شان در فهرست 14 كانديداي پيشنهادي اين جريان سياسي براي انتخابات 1400 منتشر شد، قرار گرفته و تنها مانده 3 كانديداي ديگري كه نام‌شان در جمع 5 گزينه‌ صدر فهرست اوليه قرار داشت؛ محمدجواد ظريف، اسحاق جهانگيري و محمدرضا عارف!
 
 در انتظار 3  كانديداي بالا نشين
زماني كه فهرست 14 نفره پيشنهادي «جبهه اصلاحات ايران» منتشر شد، محمدجواد ظريف از جانب 37 نفر از 46 عضو جبهه اصلاحات پيشنهاد شده‌ بود. هر چند آن‌ طور كه فرج كميجاني ازجمله اعضاي اين نهاد اجماع‌ساز همان زمان انتشار فهرست به «اعتماد» توضيح داده بود، با توجه به انتقاد تعدادي از اعضا به سازوكار انتخاب و معرفي كانديداها، تمامي 46 عضو اين نهاد حاضر به اعلام كانديداهاي خود نشده بودند. به هر تفسير اما پس از ظريف، اسحاق جهانگيري كه از جانب ۳۵ عضو جبهه اصلاحات پيشنهاد شده بود و سيدمصطفي تاج‌زاده كه با پيشنهاد 32 عضو «جبهه اصلاحات ايران» در فهرست پيشنهادي مورد حمايت قرار گرفته بود، نفرات دوم و سوم فهرست بودند. به جز اين 3 نفر مسعود پزشكيان با پيشنهاد ۲۵ عضو و محمدرضا عارف نيز با پيشنهاد ۲۱ نفر از اعضاي اين جبهه به عنوان 5 گزينه صدر فهرست پيشنهادي مطرح شدند. 
 اصلاح‌طلبان  و  بي‌ميلي گزينه نخست!
حالا اگرچه به جز ظريف چهره‌هايي چون جهانگيري و عارف نيز هنوز در جلسات حاضر نشده و برنامه‌هايشان در نوبت بررسي است، صحبت درباره ظريف متفاوت از ديگران دنبال مي‌شود؛ به خصوص پس از آنكه فايل صوتي گفت‌وگوي جنجالي او فاش شد و هجمه‌اي شديدي عليه او شگل گرفت. رويدادي كه اگرچه برخي از همين مخالفان، آن را مديريت ‌شده و حتي حربه انتخاباتي ظريف توصيف كردند اما آن ‌طور كه پيداست صرفا باعث شده ظريف كه اين سال‌ها به‌ كرات كانديداتوري خود را رد كرده حالا با صراحتي دوچندان از اين مهم بگويد و حتي حاضر به حضور در جلسات انتخاباتي نشود. جالب آنكه همين ديروز برخي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي از اين نوشتند كه قرار است ظريف با حضور در نشست «جبهه اصلاحات ايران» برنامه خود را ارايه كند؛ گمانه‌اي كه نه‌ تنها رنگ واقعيت به خود نگرفت بلكه بنابر پيگيري‌هاي «اعتماد» اگرچه رايزني‌هايي براي دعوت از او مطابق برنامه انجام شده اما ظريف نپذيرفته و بار ديگر و با صراحتي بيشتر از عدم تمايل به كانديداتوري گفته است. جالب آنكه همزمان با موج تخريبي دلواپسان برجام كه مدعي شده‌اند ظريف، منافع ملي و اولويت‌هاي سياست خارجي كشور را فداي اهداف جناحي و انتخاباتي كرده ظاهرا ظريف در پاسخ به دعوت اصلاح‌طلبان تاكيد كرده كه در حال حاضر صرفا بر مذاكرات وين متمركز است و برنامه‌اش به فرجام رساندن اين مذاكرات مهم در مسير احياي برجام و رفع تحريم‌هاست.
همزمان جواد امام نيز درباره دعوت از ظريف براي حضور در جلسات «جبهه اصلاحات ايران» توضيح داده و مي‌گويد:«آقاي ظريف هنوز در جلسات حاضر نشده اما در هر حال ما از تمام افرادي كه نام‌شان در فهرست 14نفره بود، دعوت مي‌كنيم كه برنامه‌هاي‌شان را براي حضور در انتخابات ارايه كنند.» او با اشاره به اينكه هماهنگي‌ها زير نظر دبير «جبهه اصلاحات ايران» دنبال مي‌شود به «اعتماد» گفته «اينكه هر يك از كانديداها دقيقا چه زماني حاضر مي‌شوند، موضوع ديگري است اما به‌ هر حال آقاي ظريف اگر اصل موضوع شركت در انتخابات را بپذيرند، باقي بحث‌ها فرع موضوع قرار مي‌گيرد».
 حضور قريب‌الوقوع عارف و جهانگيري
امام درحالي از دعوت جهانگيري و عارف براي حضور در جلسه «جبهه اصلاحات ايران» خبر مي‌دهد كه ظاهرا روند بررسي برنامه تمامي 14 كانديداي پيشنهادي اصلاح‌طلبان طي چند روز آينده و احتمالا پيش از آغاز مهلت نام‌نويسي به اتمام مي‌رسد. حال آنكه بعيد است پاسخ عارف و جهانگيري به دعوت «جبهه اصلاحات ايران» شباهتي به پاسخ ظريف داشته باشند؛ چراكه عارف پيش از اين اعلام ‌كانديداتوري كرده و از چهره‌هاي فعال ميدان است و جهانگيري هم به‌ تازگي گفته اگر احزاب از او دعوت كنند احتمالا وارد گود خواهد شد. 
 همه براي يكي، يكي براي همه
آنچه اما طي اين روزها از جانب افكار عمومي مورد پرسش قرار گرفته، كيفيت و چگونگي بررسي برنامه‌هاي اين كانديداها در جلسات «جبهه اصلاحات ايران» است؛ موضوعي كه جواد امام درباره آن مي‌گويد:«به ‌لحاظ كيفي دوستان راضي بودند. اعضاي فهرست برنامه‌هاي خوبي را تدوين و ارايه كردند و فكر مي‌كنم فرصت مناسبي بود كه مورد محك اوليه قرار گيرند.» او ادامه داد:«جلسات استماع اين امكان را فراهم كرد كه نگاه كانديداها نسبت به چالش‌ها و مشكلات پيش‌روي كشور مورد ارزيابي قرار گيرد و به نظرم اين اقدام، تجربه موفقي بود و اميدوارم كه بتوانيم آن را تكميل كنيم.» امام همچنين در واكنش به اين احتمال كه كانديداهاي تاييد صلاحيت شده حاضر در اين فهرست به نفع گزينه نهايي «جبهه اصلاحات ايران» كناره‌گيري نكنند به شرط و شروطي پرداخت كه در اين راستا تعيين شده و گفت:«يكي از شروط مهم در مورد كانديداهايي‌كه برنامه ارايه مي‌دهند، جداي از اينكه چه برنامه و نگاهي دارند، اين است كه تصميمات جبهه را بپذيرند و درنهايت از كانديدايي كه رأي اكثريت اعضا را به دست آورده و مورد اقبال جامعه است، حمايت كنند.» او گفته است:«بنا داريم از طريق يك نظرسنجي علمي دقيق، ميزان اقبال جامعه به كانديداها را بررسي كنيم».


 اصلاح‌طلبان؛ دلواپسانِ مشاركت
امام كه ظاهرا شبيه به بسياري از اصلاح‌طلبان همچنان نگران ميزان مشاركت انتخاباتي است، گفته است:«هنوز پالس مثبتي از سوي شوراي نگهبان دريافت نكرده‌ايم؛ به‌ خصوص وقتي برنامه‌هاي صداوسيما را مي‌بينيم كه عملا مردم را به عدم مشاركت در انتخابات تشويق مي‌كند!» او اين رويه را «تهديدي براي مشاركت حداكثري» خوانده و به «اعتماد» گفته است:«مسيري كه آقايان دنبال مي‌كنند همان مسير انتخابات 98 است و اگر اينگونه باشد بايد هزينه و تبعات آن را بپذيرند و كسي را متهم به تحريم در انتخابات نكنند؛ چون اينها مردم را به عدم ‌شركت تشويق مي‌كنند. حال آنكه اين كار خلاف قانون، منافع ملي و حقوق ملت است».