برفت رونق بازار سرمه و وسمه

آفتاب یزد – سمیرا نوری: در یکی دو سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی‌ای که در کشور حاکم شد، بسیاری از مشاغل دچاره ضربه‌ اساسی شدند. در این میان بعضی شغل‌ها همچنان توانستند به حیات خود ادامه دهند هر چند با مشتری و تقاضای کمتر. اما با ورود ویروس کرونا به کشور و همه‌گیری آن، مشاغلی که با وجود مشکلات اقتصادی دوام آورده بودند نیز تاب نیاوردند و کمر خم کردند. این آسیب بیشتر به مشاغلی که با ازدحام جمعیت در محل کار رو به رو بودند، وارد آمد. باشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها در دسته‌ این شغل‌های آسیب‌دیده هستند. در این میان آرایشگاه‌ها به دلیل ارتباط بسیار نزدیک آرایشگر و مشتری یکی از حساس‌ترین شغل‌ها در رابطه با کرونا است. از این رو در این دوران، آرایشگاه‌ها با تعطیلی‌های پیاپی و طولانی رو به رو بودند
و هستند.
>تنها یک ماه فعالیت!
تعطیلی‌های دوران کرونا کسادی بازار بی‌سابقه برای آرایشگران و به ویژه آرایشگاه‌داران ایجاد کرد که منجر به بیکاری بسیاری از آرایشگران و تعطیلی همیشگی بخش بزرگی از آرایشگاه‌ها شد. در همین راستا، به گزارش ایسنا شهربانو عابدی، رئیس اتحادیه‌ آرایشگران زنانه درباره خسارت وارد شده به سالن‌های آرایشی در اثر شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: «از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا سالن‌ها تقریبا یک ماه فعال بودند، به خصوص اعیاد مبارک شعبان و ایام عید و پایانی سال که در طول سال امید کسب درآمد آرایشگران و سالن‌ها به این ایام است، تعطیل بودند و هزینه‌های جاری و حقوق‌ و بیمه پرسنل و همچنین اجاره موجب ورشکستگی تعداد بسیاری از این زنان


کار آفرین شده است.
با توجه به متغیر بودن مناطق و سالن‌ها و تعداد پرسنل نیاز به برآورد خسارت است که زمانبر خواهد بود، اما صد در صد خسارت برآورد اتحادیه است، چرا که وقتی درآمدی نباشد خسارت
صد در صدی است. ضرر و زیان شیوع این ویروس صد در صد به صنوف وارد شد، چرا که در این مدت هیچ‌گونه حقوق و درآمدی جز پرداخت هزینه‌های جاری نداشتند ‌و طبق تصمیمات ستاد ملی کرونا و جهت سلامتی هموطنان کسب ‌و کار خود را تعطیل کردند.»
>مالیات‌های روزهای تعطیل حذف شود
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه در ادامه با اشاراه به لزوم حمایت از آرایشگاه‌داران افزود: «گفت که توقع این صنف، حمایت از این بانوان با حذف مالیات ایام تعطیلی و اختصاص وام بدون بهره از سوی دولت است. آرایشگاه‌های زنانه از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه شروع به کار کردند، اما باید پروتکل‌های بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و به طور مداوم از مواد ضدعفونی، ماسک و موارد دیگری که وزارت بهداشت اعلام کرده استفاده کنند. بازرسان اتحادیه، اصناف و وزارت بهداشت نیز نظارت و بازرسی را تشدید کرده‌اند. به طور کلی بانوانی که از خدمات آرایشگاه‌ها استفاده می‌کنند نیز باید خود مراقبتی را در نظر بگیرند و اگر سالنی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد از مراجعه به آن خودداری کنند و به اتحادیه گزارش کنند تا از فعالیت آن جلوگیری شود. برای رعایت بهتر پروتکل‌ها، برنامه‌ی زیبااَپ در اختیار سالن‌داران و مشتریان قرار دارد تا با رزرو قبلی به سالن
مراجعه کنند.»
>هر چه داشتم خرج کردم
محبوبه یک آرایشگاه‌دار تهرانی است که در مرداد 98 آرایشگاهش را گشود. او که مجبور به تعطیلی کامل این آرایشگاه‌ در همان اول راه شد به آفتاب یزد می‌گوید: «من و یکی از دوستانم با هم این آرایشگاه را راه انداختیم. بیشتر سرمایه از من بود. هر دو سال‌هاست آرایشگری می‌کنیم و مدرک حرفه‌ای داریم. گفتیم حالا وقتش رسیده که بعد از 20 سال کار کردن در آرایشگاه‌های دیگران، خودمان صاحب کار باشیم که این اتفاق پیش آمد. ضرر بسیار بزرگی کردیم که فکر نمی‌کنم تا چند سال جبران شود. هر چه داشتم را برای اجاره‌ی جا و خرید میز و آینه و صندلی و مواد و لوازم آرایشگری خرج کردم. به نظرم همه‌ی آرایشگاه‌ها ضرر کردند ولی آن‌ها که مثل ما تازه‌کار بودند کلا زمین خوردند.»
>بیکاری اجباری
سیمین دیگر زن آرایشگری است که در دوران کرونا متضرر شده است. او که 35 سال دارد و الآن بیکار است به آفتاب یزد می‌گوید: «قبل از کرونا من در آرایشگاه یکی از دوستانم به مدت پنج سال کار می‌کردم. چند ماه بعد از همه‌گیری، آنقدر که تعطیلی‌ها ادامه‌دار شد، دوستم آرایشگاهش را جمع کرد و به سراغ کار دیگری رفت و من هم تا الآن تقریبا بیکارم. البته بخشی از این بیکاری به ترس خودم هم مربوط می‌شود. چون بیماری زمینه‌ای دارم از رفتن به جاهای شلوغ پرهیز می‌کنم. اما اگر بخواهم به شما بگویم ضرری که کرونا به شغل ما زد، غیر قابل گفتن است. یکی سالنش را از دست داد و یکی بیکار شد. هر کس به اندازه‌ کاری که انجام می‌داد ضرر هم کرد. جشن‌ها و مراسم هم به شدت کم شده است، کسی نیازی به آرایشگر ندارد. الآن هم توقع داریم در واکسیناسیون، آرایشگرها را در اولویت بگذارند تا دوباره این شغل رونق بگیرد و بیش از این از نان خوردن نیفتیم.»
>بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی
محمدصادق جنان‌صفت کارشناس اقتصادی در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: «مطابق آمارهایی که به طور رسمی از طرف نهاد‌های تولیدکننده، مرکز آمار ایران و اقتصاددانان منتشر می‌شود، همه به این نکته اشاره دارند که مشاغل و خدمات خرد و خانگی و شخصی که آرایشگری هم یکی از آن‌هاست، سهم عمده‌ای در ایجاد ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی دارند. برخی می‌گویند که این سهم بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. شغل‌هایی مثل آرایشگری و رستوران‌داری که خدمات خانوادگی ارائه می‌کنند سهم بالایی از تولید ناخالص ملی تامینی کشور دارند. کرونا بیشتر از همه به این شغل‌ها هم به لحاظ درآمدی و هم به لحاظ حفظ اشتغال آسیب زده است. بسیاری از آرایشگران به ویژه آن‌ها که ملک اجاره‌ای داشتند کار را رها کردند. بسیاری از قراردادهای اجاره فسخ شد و حتی گاهی این کار با پرداخت مبلغی از طرف اجاره‌کننده صورت گرفت.»
>اثر بازدارنده روی تولید ناخالص داخلی
این کارشناس اقتصادی در ادامه می‌افزاید: «ورشکستگی این مشاغل روی تولید ناخالص داخلی اثر بازدارنده گذاشته است. به طوری که اگر آمارهایی که مربوط به سال قبل است منتشر شود بیشترین کاهشی که در تولید ناخالص داخلی رخ داده است احتمالا در نتیجه‌ی آسیبی باشد که به این مشاغل وارد آمده است. پیش از کرونا شغل آرایشگری بسیار پررونق بود و شما در هر محله تابلوهای زیادی می‌دیدید که به طور فزاینده‌ای رو به رشد بودند. آرایشگری هم مانند بسیاری از شغل‌ها کساد شد دقیقا نظیر آن چه که برای گردشگران اتفاق افتاد و بسیاری از بنگاه‌های کوچک و بزرگ کار خود را کنار گذاشتند.»
>دولت می‌تواند مالیات‌ها را ببخشد
جنان‌صفت در خصوص این که آیا می‌توان با پرداخت وام بدون بهره و یا عدم دریافت مالیات روزهای تعطیل از این شغل حمایت کرد، می‌افزاید: «به نظر من پرداخت وام دست دولت نیست. دولت باید پول را از جایی برداشت کند و به عنوان وام کم‌بهره یا بدون بهره به آرایشگرها بدهد. در حالی که از آن جایی که دولت منابعی به جز بانک‌ها ندارد، این به ضرر سپرده‌گذاران تمام می‌شود که بخشی از آنان خود همین آرایشگران هستند. مگر این که دولت ما به التفاوت این کار را خودش پرداخت کند. به گونه‌ای که نرخ صفر درصد بدهد و نرخ سود را از منابع دیگر تامین کند و به بانک‌ها بدهد. اما دولت می‌تواند از سهم خود که همان بخشیدن بخشی از مالیات‌هاست بگذرد.آرایشگرانی که بسیار به اشتغال‌زایی و درآمدزایی بانوان کمک کرده بودند حالا با آرایشگاه‌های خالی و یا ورشکسته مواجه شده‌اند. در واقع افزون بر سهمی که شغل آرایشگری در اقتصاد کشور دارد، این شغل از نظر ایجاد کار برای بسیاری از بانوان علاقه‌مند موثر واقع شده است. اما حالا آرایشگاه‌داران، این کارآفرینان خرد نابودی کسب و کار خود را به نظاره نشسته‌اند. شاید حمایت‌هایی هر چند کوچک بتواند چندین آرایشگاه را از خطر نابودی و چندین آرایشگر را از بیکاری نجات دهد.