درباره هدف گذاری

بهاره زارع زاده‪-‬ هدف چیست؟ هدف یک آرزوی برنامه ریزی شده است.هدف باید چیزی باشد که بهش وقتی فکر می‌کنی قابل اجرا باشد؛ یعنی،
۱. باید ببینیم توانایی این کار را داریم یا نه.
۲.وقتی یادتون به اهدافتان می‌افتید حالتون خوبه یا حالتون بد میشه.
۳. هدف آسیب زننده نباشد یعنی به خودم و دیگران و محیط زیست آسیب نزنم.


۴. مناسب با فرهنگ من باشد یعنی مغایرت نداشته باشد با جامعه و فرهنگ من.
هدف باید قابل دسترس، روان،ساده و مثبت باشد. اگر خواستی هدف انتخاب کنی چند سوال از خودت بپرس؛ آیا هدف من واضح و روشن است؟آیا توی این هدف منابع لازم را می‌شناسم؟آیا هدفی که می‌خواهم درتوانایی و اختیارات من هست؟آیا هدفی که می‌خواهم انتخاب کنم باطنش مثبت است؟
در هر هدفی ۲ موانع وجود دارد موانع درونی و موانع بیرونی؛ موانع درونی همان ترس‌های درونی ما هستند که با خود شناسی حل می‌شود. چقدر خودآگاهی روی خودتان دارید؟ شناخت و آگاهی باعث می‌شود نیازهای شما برآورده شود؛ وموانع بیرونی چالش‌هایی هستند که برای ما ایجادمی‌شود.
در ابتدا موانع درونی خود را بنویسید و بعد اهدافتان را معین کنید و مشخص کنید کدام هدف برای شما مهمتر است و بعد برایش برنامه ریزی کنید.
کسی که میخواهد هدف گذاری کند باید اطلاعات کافی در مورد هدفش داشته باشد، آموزش ببیند، بداند چقدر هزینه و زمان می‌برد، با ارزش‌های درونی‌اش هماهنگ باشد، در هدف گذاری باید واقعیت نگر و خلاق باشید و الگو داشته باشید تا به مشکل بر نخورید و یا از یک فرد متخصص مشورت و مشاوره بگیرید. اگر در راه هدف تان شکست خوردید ناامید نشوید اگر برایتان این هدف ارزشمند است دوباره شروع کنید. هدف باید از لحاظ روحی و روانی و توان جسمانی با شما یکی باشد.
وقتی صحبت از هدف می‌شود یعنی من باید نقشه راه داشته باشم واین نقشه راه من را به مسیری می‌برد که بتوانم به هدفم نزدیک‌تر شوم؛کسی که نقشه راه داشته باشد می‌تواند از مسیر هدفش لذت ببرد. اگر در هدف تان لذت نباشد؛مسیر راه را اشتباه انتخاب کردید.
نکته قابل ذکر این است که برای هدفم دقیقاً بدانم که چه می‌خواهم. گاهی در اهداف ما دیگران هم دخیل هستند مثل فرزند، همسر و خانواده؛باید مشخص کنم درهدفم دنبال چی میگردم و کدام هدفم به من انگیزه می‌دهد و وقتی هدفم را انتخاب کردم،مشخص کنم چه مزایایی برای من دارد و چه انگیزه‌ای دارم برای مسیر هدفم.
اهداف باید مال خود شخص باشد یعنی اینکه اگر این هدف متعلق به من نباشد، شورواشتیاق لازم را ندارم و وقتی که مانعی حتی کوچک سر راه من قرار میگیرد این هدف را رها می‌کنم. ما وقتی به هدفمان نمی‌رسیم گوشه ی ذهنمان نگه می‌داریم و وقتی یادمان می‌آید حالمان بد می‌شود بنابراین هی در ذهنمان می‌چرخد واز ماانرژی میگیرد و حال ما را بد میکند‌. بنابراین کسی که دنبال موفقیت در کارهای خود می‌باشد؛ باید در ابتدا هدف خود را مشخص کند و جهت رسیدن به آن تلاش کند.