«ابتکار» تاثیر مصوبات سران قوا بر بازار سرمایه را بررسی کرد ده فرمان ِ بی اثر

کیمیا نجفی
بعد از ابلاغ پیشنهادات سازمان بورس و اوراق بهادار برای بهبود بازار، پیش‌بینی‌هایی برای بهبود وضعیت معاملات و بازگشت بورس به مدار صعودی مطرح شد اما تاثیر مثبت انتشار خبر پیشنهادات ده‌گانه سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب آنها با برخی از اصلاحات از سوی سران قوا چندان تاثیری در وضعیت معاملات نداشت و بازار بدون توجه به تصمیمات بار دیگر به پیشروی خود در مسیر نزولی ادامه داد، به‌گونه‌ای که بازار سرمایه روز یکشنبه هم قرمزپوش بود و شاخص کل بورس بیش از ۱۵ هزار واحد کاهش یافت. در معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۱۵ هزار و ۵۹۰ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۱۲۰۷ واحد کاهش رقم ۴۲۰ هزار و ۸۱۱ واحد را ثبت کرد. این ریزش در حالی بود که برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که بازار از شنبه هفته جاری تحت تاثیر تصمیمات اخیر رشدهای جزئی را تجربه کند.
چندی پیش سازمان بورس بسته پیشنهادی (هفت‌+‌سه) بازار سرمایه را برای حمایت از این بازار به دولت اعلام کرد که سه مصوبه آن اجرا شد و هفت مصوبه دیگر نیز نیاز به تصویب سران قوا داشت که در نهایت این تصمیمات با اصلاحاتی به تصویب رسید. برخی از کارشناسان از همان ابتدا با مطرح شدن بسته ده‌گانه، آنها را بی‌اثر دانستند و بر این باور بودند که چنین تصمیماتی نمی‌تواند روند صعودی را به بازار بازگردانند. به گفته آنها بازار متاثر از مجموعه‌ای از مولفه‌ها بوده و نمی‌توان انتظار داشت که با ده فرمان بازار سرمایه به کارایی لازم دست پیدا کند و شاخص در مسیر رشد قرار بگرد. حمیدرضا میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی با ابتکار به مقطعی بودن تصمیمات اشاره کرده و در این خصوص گفته بود: «من گمان نمی‌کنم بازار با یک بسته از مشکلاتی که گریبانش را گرفته رهایی یابد. بازار سرمایه تحت تاثیر مولفه‌های بسیاری است. مولفه‌هایی که در این ده فرمان به آن اشاره شده است عمدتا نگاه مقطعی بوده که برای رفع چالش و جلوگیری از ریزش بیشتر به آن توجه شده است و گمان نمی‌کنم نگاه بنیادی و اساسی به ساختار عملکردی بازار سرمایه داشته باشد و همچنین در این ده فرمان نگاه بلندمدتی برای تامین امنیت سرمایه‌گذاری نشده است. این بسته یک دامنه اثرگذار دارد اما این دامنه خیلی طولانی‌مدت نخواهد بود .»
مصوبات سران قوا می‌تواند آرامش و تعادل را به معاملات بورس بازگرداند


بی‌اثر بودن تصمیمات ده‌گانه در حالی مطرح می‌شد که برخی دیگر از کارشناسان به تاثیر مثبت این تصمیمات بر بازار سرمایه تاکید می‌کردند و معتقد بودن با اجرای این ده فرمان بازار وضعیت مناسب‌تری را تجربه خواهد کرد. عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگویی با اشاره به تصمیمات اخیر و با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از سیاست‌های جدید اتخاذشده از سوی سران قوا منجر به افزایش قدرت تقاضا در بازار در مقابل عرضه‌های صورت گرفته می‌شود، گفته بود: «این موضوع زمینه کاهش هیجان‌های ایجادشده در بازار، روند نزولی شاخص بورس و ایجاد تعادل در بازار را فراهم می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده حمایت سران سه قوه از بازار است و می‌تواند آرامشی را در بازار بین سهامداران ایجاد کرده و به بازگشت تعادل به معاملات بورس کمک کند.»
حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا با وجود امیدهای بسیار برای بهبود وضعیت‌، بازار همچنان به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهد؟ مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» می‌گوید: بازار بورس تحت تاثیر دو عامل است و به همین دلیل نمی‌تواند به سرعت نسبت به تصمیمات از خود واکنش نشان دهد، یکی از این عوامل مسائل سیاسی و عامل دیگر مسائل اقتصادی است. عامل سیاسی همانند انتخابات ریاست جمهوری و مسئله برجام بوده که این‌روزها کاملا بلاتکلیف است، چراکه فعلا کاندیدهای انتخابات مشخص نیست و نمی‌دانیم که دولت بعدی چه موضع‌ای نسبت به بازار سرمایه دارد به همین دلیل عدم اطلاعات و شناخت نسبت به بحث سیاسی در خردادماه بازار را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد. باید در ابتدا کاندیدای ریاست جمهوری مشخص شوند و موضع خود را در زمینه بازار سرمایه اعلام کنند، این امر باعث روشن شدن ابهامی در بازار خواهد شد. از سوی دیگر هم فعلا نتیجه برجام مشخص نیست و همین مسئله بازار را تحت تاثیر قرار خواهد ‌داد. باید هرچه سریع‌تر مسئله برجام برطرف و مشخص شود تا بازار از بلاتکلیفی رهایی یابد.
صفاری در ادامه گفت‌وگو به تاثیر مسائل اقتصادی بر روند بازار سرمایه اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: همانطور که اشاره کردم بازار سرمایه علاوه‌بر مسائل سیاسی تحت تاثیر عوامل اقتصادی نیز قرار می‌گیرد. ما اکنون نمی‌دانیم که دولت جدید چه برنامه‌هایی دارد و چه اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ خواهد داد، به عبارتی دیگر باید ببینیم که برنامه دولت جدید برای نیمه دوم سال چگونه خواهد بود. اگر برنامه‌ها مناسب باشد می‌توانیم در نیمه دوم سال شاهد بهبود و رشد بازار باشیم.
وی با اشاره روبه پایان بودن عمر دولت فعلی می‌افزاید: دولت فعلی رفتنی بوده و طبیعی است که مردم و بازارهای اقتصادی در رخوت اطلاعات قرار بگیرند. بنابراین هرچه بیشتر رو به جلو حرکت کنیم و اطلاعات شفاف‌تر شود ابهامات در بازار کاهش می‌یابد.
راهکارهای فعلی برای مدت کوتاهی بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند
این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا راهکاری در کوتاه‌مدت وجود دارد که سبب بهبود وضعیت بازار شود یا خیر، می‌گوید: در شرایط فعلی چون ایهام در بازار وجود دارد هرگونه راهکار و یا تصمیمی که اتخاذ شود برای مدت کوتاهی بازار را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. در این راستا می‌توان به تصمیم سران قوا اشاره کرد، به هرحال این تصمیم تا به مرحله اجرا برسد و بخواهد نتیجه‌ای را به همراه داشته باشد به زمان نیاز دارد. بنابراین بازار فعلا در حالت ایهام بوده و نسبت به تصمیمات و اخبار واکنش نشان نمی‌دهد به همین دلیل برای هرگونه تغییر باید یک‌ماه آینده را صبر کنیم تا نتیجه برخی از مسائل روشن شود.
سهام‌داران صبر پیشه کنند
صفاری در پایان می‌افزاید: مهم‌ترین توصیه به سهام‌دارانی که در چند وقت اخیر متضرر شده‌اند این است که کمی صبر داشته باشند چراکه قیمت‌ها روبه رشد بوده و شرکت‌ها هم در وضعیت خوبی قرار دارند. فعالان و سهام‌داران از بلاتکلیفی و ایهام بازار ترسی نداشته باشند و کمی صبر پیشه کنند.
سایر اخبار این روزنامه
علیرضا صدقی اقتدارگرایی؛ انتخاب یا اجبار؟! دو تیم تحقیق و تفحص درباره فایل صوتی ظریف تشکیل شد انتقاد تند به ظریف در مجلس چرا ورزشکارانی که پتانسیل رفتن روی سکوی المپیک را دارند، به درستی حفظ نم‌شوند؟ سرنوشت غریب مدال آوران ریو در این سال‌ها کدام فیلم‌ها و سریال‌ها به زندگی ناصرالدین‌شاه پرداخته‌اند؟ بازگشت سلطان صاحبقران «ابتکار» تاثیر مصوبات سران قوا بر بازار سرمایه را بررسی کرد ده فرمان ِ بی اثر قربانیان انفجار مقابل مدرسه دخترانه در کابل به ۵۰ نفر رسید درباره حوادث و تحولات جاری در قدس اشغالی ارسال شد نامه اسماعیل هنیه به رهبر انقلاب آیت‌الله رئیسی: حادثه کابل کار درنده‌خویانی است که بویی از انسانیت نبرده‌اند پاپ در واکنش به تحولات قدس: درگیری‌ها را متوقف کنید وزیر کشور با اشاره به مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان: بر مبنای تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست جمهوری عمل می کنیم محمدباقر قالیباف: رئیسی بیاید نامزد نمی‌شوم چه کسانی در ترور ناجوانمردانه دست داشتند؟ افشای جزئیات جدید از ترور سردار شهید سلیمانی