اختصاص یک میلیارد دلار در دولت برای واردات واکسن کرونا

صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری  ۲۷ دستگاه خودروی امدادی آمیکو، ۱۱ پایگاه امدادونجات و دو انبار امدادی، ۲۰۰ ست تخصصی انفرادی، اورهال دو فروند بالگرد امدادی، ۱۶ دستگاه لیفتراک، پنج دستگاه آمبولانس اهدایی، سه سامانه نرم‌افزاری امدادی، ۱۵۰ دستگاه اکسیژن‌ساز و راه‌اندازی سیستم ارتباطات رادیویی دیجیتال در ۸ استان در جمعیت هلال‌احمر  افتتاح و رونمایی شد. همچنین ۵ هزار و ۴۰۰ خانه هلال و همچنین چندین پروژه امدادی به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان در سراسر کشور امروز دوشنبه و همزمان با هفته هلال‌احمر به بهره‌برداری رسید.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در آیین افتتاح پروژه‌های هلال‌احمر با تبریک روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به همکاران این جمعیت گفت: «امید است در آستانه عید سعید فطر، افتتاح پایگاه‌ها، پروژه‌ها و خانه‌های هلال، سبب کمک به مردم و خوشحالی آنها در نقاط مختلف کشور شود.»

او افزود: «هرچه فرصت پیش آید تا در خصوص فعالیت‌های هلال‌احمر گفت و قدردانی کرد، باز هم کم است. هلال‌احمر همواره با حضور به‌موقع و در زمانی که مردم کمک نیاز دارند، کار بزرگی انجام می‌دهد و یاری‌رسان مردم است. یکی‌ از اصلی‌ترین نهادها در بحران‌ها، جمعیت هلال‌احمر است که مردم را از گرفتاری نجات می‌دهد. کشور ایران همواره با بلایای طبیعی دست‌وپنجه نرم می‌کند و این کار هلال‌احمر را سخت‌تر می‌کند. ایران سرشار از منابع طبیعی است و این ظرفیت می‌تواند کمک کند تا کشور خوب و پیشرفته‌ای داشته باشیم. همبستگی، همدلی، موقعیت جغرافیایی و ثروت فراوان خدادادی از جمله ظرفیت‌های کشور است که کمتر کشوری تمامی این موارد را با هم داراست. ما علاوه بر این ثروت‌ها با تهدیدهایی نیز مواجه هستیم که امروز یکی از این تهدیدها بیماری کروناست که جنبه‌های مختلف زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار داده است.»

نقش پررنگ هلال‌احمر در مدیریت بحران‌ها

جهانگیری ادامه داد: «ما باید سازماندهی نهادهای مسئول را در دستور کار قرار دهیم. در همین راستا سازمان مدیریت بحران تشکیل شد و قانون خوبی نیز برای آن تصویب و مقرر شد تمامی نهادهای نظامی و دولتی نیز در زمان بحران همکاری کنند. چند سازمان در این عرصه نقش پررنگ‌تری دارند که یکی از آنها هلال‌احمر است. با نگاه به سابقه هلال‌احمر شاهد یک کارنامه درخشان از هلال‌احمر هستیم. ۵۴۰۰ خانه هلال توسط هلال‌احمر در نقاط محروم کشور و دورافتاده ایجاد شده تا در اسرع وقت به کمک مردم برسند که این یک اقدام بزرگ است. پایگاه امدادهوایی نیز یک قابلیت بزرگ است و امید است بتوان تعداد بالگردهای هلال‌احمر را افزایش داد.»

ضرورت همبستگی مردم برای کمک به کنترل بحران‌ها

معاون اول ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین مسأله این است که چگونه نهادها و مجموعه‌های خود را در مقابل تهدیدها توانمند کنیم و این مسأله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد تا خطر تهدیدات کاهش یابد. هیچ دولتی در جهان نمی‌تواند به صورت کامل عرصه مدیریت بحران را به گونه‌ای کنترل کند که کشور هیچ آسیبی نبیند. در همین راستا از مشارکت مردم نیز باید استفاده کرد تا بحران بهتر کنترل شود. اینکه دولت نمی‌تواند به تنهایی بحران را مدیریت کند به معنای ضعف دولت نیست بلکه بدون کمک جامعه نمی‌توان این بحران‌ها را کنترل کرد. بنابراین باید به مردم تکیه کرد و با استفاده از خیرخواهی آنها و همبستگی که دارند، به کمک کشور برویم. سیل سال ۹۸ و زلزله کرمانشاه و کرونا سه اتفاق بزرگ سال‌های اخیر هستند که به ما نشان داد مردم همیشه در کنار هم هستند و حتی از سیستان‌وبلوچستان نیز شاهد بودیم که کمک‌ها به سمت کرمانشاه گسیل شد.»

خودکفایی در عرصه اقلام و تجهیزات بهداشتی و پزشکی برای مقابله با کرونا

جهانگیری افزود: «سال گذشته در این برهه زمانی نگرانی ما این بود که تجهیزات پزشکی و درمانی کشور را فراهم کنیم اما امسال دیگر کمبودی نداریم و بخش بهداشت‌ودرمان کشور به خوبی عمل کرد و تجهیزات کشور را به‌خوبی تأمین کردند. ما در روزهای نخست شیوع کرونا، از خارج از کشور ماسک وارد می‌کردیم و در داخل کشور فقط ۲۰۰ هزار ماسک تولید می‌کردیم اما امروز کاملا به خودکفایی رسیده‌ایم. همانگونه که کرونا سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، زندگی اجتماعی آنها را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و فرهنگ و آموزش و اقتصاد مردم را نزدیک به ۱۵ ماه است که درگیر خود کرده است. باید به‌گونه ای عمل کرد تا آلام مردم در این عرصه‌ها نیز کاهش یابد.»

اختصاص یک میلیارد دلار در دولت برای واردات واکسن کرونا

معاون اول رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه هدف ما این است که هرچه سریع‌تر مردم را به شکل رایگان در برابر کرونا واکسینه کنیم، افزود: «یک میلیارد دلار در دولت برای واردات واکسن اختصاص داده شده هرچند که جا‌به‌جایی‌ها به واسطه تحریم، سخت است.»

جهانگیری تأکید کرد: «هلال‌احمر نیز برای واردات واکسن اقدامات خوبی انجام داده و قسمتی از بار را بر دوش کشیده است، این جمعیت باید نقش خود را در کنترل کرونا جدی‌تر پیگیری کند. پیش نیاز کنترل کرونا، واکسیناسیون گسترده است.»

توانمندی هلال‌احمر ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی

معاون اول ریاست جمهوری اظهار کرد: «ایران در منطقه‌ای پرحادثه و پرخطر قرار دارد که کار ما را سخت می‌کند اما هلال‌احمر در عرصه کمک‌رسانی در حوادث بین‌المللی نیز فعال و توانمند بوده است. هلال‌احمر ایران به‌خوبی توانسته است از ظرفیت مردم برای مدیریت و امدادرسانی در حوادث استفاده کند و این یک کار بزرگ است که جای قدردانی دارد. این نهاد بشردوستانه با توجه به توانمندی‌های خود و با بهره‌گیری از کمک‌های مردم می‌تواند در آینده نیز موفق باشد.»

هلال‌احمر در بحران خشکسالی به دولت و مردم کمک کند

جهانگیری با اشاره به مشکلات حوزه آب گفت: «امروز برخی از چالش‌ها به ابرچالش تبدیل شده و علت، آن است که راهکارهای مناسب برای آن تعیین نشده است. یکی از چالش‌ها، آب است، ایران در گذشته نیز با مشکل آب مواجه بوده و ما در حال‌حاضر با یک خشکسالی جدی رو‌به‌رو شده‌ایم. ۵۰ درصد کاهش بارش داشته‌ایم که این کاهش بارش در مسائل اقتصادی و اجتماعی تأثیر سوء می‌گذارد و باید در این عرصه نیز مردم را آگاه کرده و همبستگی ایجاد کنیم. ممکن است مردم تصور کنند آب در جایی دیگر مصرف می‌شود، باید مراقب بود تا مردم نسبت به یکدیگر بدبین نشوند و همبستگی از بین نرود. وزارت نیرو باید به فکر باشد تا آب شرب مردم قطع نشود. باید مراقب بخش کشاورزی هم بود تا کشاورزی کشور نیز ضربه نبیند. هلال‌احمر در این عرصه نیز باید کمک کند. همبستگی مردم می‌تواند در کنار دولت منجر به عبور از بحران‌ها شود. ما همزمان کرونا، تحریم و خشکسالی را داریم و باید با مدیریت خوب از این بحران‌ها عبور کنیم.»