برق خوزستان به کارمندان: کت نپوشید

آفتاب یزد- گروه شبکه: کمبود بارش‌ها، تابستان سختی را به سبب تامین و جلوگیری از افزایش مصرف منابع آب
و برق به خاطر گرمای هوا، سرراهمان قرار داده است. موضوعی که مدتی است مسئولان درباره آن هشدار می‌دهند. همین چندی پیش غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر در این خصوص گفته بود: «امسال شاهد کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارش‌ها هستیم که همین موضوع باعث شده تا به همین میزان کمبود در تولید برق نیروگاه‌های برق آبی داشته باشیم و به این دلیل ناچار از تدوین برنامه‌های جایگزین برای جبران کمبود تولید برق نیروگاه‌های برق آبی هستیم.» یا همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه ممکن است از خردادماه در بحث برق با مشکل مواجه شویم، گفته است: «اگر کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی را حساب کنیم حدود هفت یا هشت هزار مگاوات کمبود برق وجود دارد و ماراتن سختی در تابستان پیش رو خواهیم داشت، البته همه تلاشمان را خواهیم کرد تا دچار مشکل نشویم». حال با توجه به این مسئله شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان برای کنترل مصرف برق، پیشنهاد جالب توجهی را داده است. این نهاد در راستای کاهش مصرف برق در ادارات این استان، پیشنهاد کرده که پوشیدن کت برای تمام مدیران و کارکنان از اول خرداد لغایت پایان شهریور ممنوع باشد.
الگوبرداری مثبت از ژاپن
این اقدام، در واقع الگوبرداری مثبت از رفتار دولت ژاپن است. سال‌ها پیش دولت ژاپن به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی تصمیم گرفت تا در تابستان دمای هوای داخل ادارات و ساختمان‌های دولتی را از ۲۶ به ۲۸ درجه سانتیگراد افزایش دهد. از سوی دیگر به همین منظور کارمندان کلیه ادارات دولتی اجازه دارند از پوشیدن کت و زدن کراوات خودداری کنند. استدلال دولت ژاپن با شعار «نه کُت، نه کراوات» این بود که با افزایش دمای ادارات ژاپن در سه ماه تابستان، ۱۷ درصد در انرژی مصرفی دستگاه‌های خنک‌کننده و حدود یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار بشکه نفت صرفه‌جویی خواهد شد و در نتیجه میزان آلودگی هوا و هزینه‌های تابعه نیز کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر در راستای این پیشنهاد می‌توان به این نکته اشاره کرد که همانگونه که در زمستان برای کاهش مصرف گاز پیشنهاد می‌شود دمای خانه در ۲۴ درجه تنظیم شود و مردم لباس مناسب بپوشند در تابستان هم می‌توان دمای ساختمان‌های اداری را کمی افزایش داد و با انتخاب پوشش مناسب در مصرف برق صرفه جویی کرد. آنچه مسلم است کمبود تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی به واسطه خشکسالی جدی است و عبور از تابستان داغ همراهی مشترکین را طلب می‌کند.


تاثیری در کاهش برق ندارد
با این حال رئیس مجمع نمایندگان خوزستان معتقد است که منع کارمندان از «پوشیدن کُت» کارکردی در کاهش مصرف برق ندارد. به گزارش ایسنا، سید کریم حسینی در واکنش به درخواست مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان در خصوص منع پوشیدن کت برای مدیران و کارمندان برای صرفه‌جویی در مصرف برق، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «رفع مشکلات خوزستان نیازمند ارائه راهکارهای کاربردی است. طرح مباحث حاشیه‌ساز، فقط فرصت و انرژی را از مدیران خواهد گرفت. منع کارمندان از «پوشیدن کُت» کارکردی در کاهش مصرف برق ندارد. این امر با روش‌هایی مانند جمع‌آوری دستگاه‌های غیر مجاز استخراج رمزارز، اصلاح الگوی مصرف و... محقق می‌شود. »
واکنش کاربران
اکنون این ماجرا نیز مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «برای کارمندای خوزستان پوشیدن کت را ممنوع کردن آقا اونجا اینقدر گرمه که باز باید کولر روشن کنند».
دیگری نوشت: «این طرح در ژاپن انجام شد و در نتیجه ۱ میلیارد دلار سود و ۴۰درصد از گازهای گلخانه‌ای کاسته شد».
کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «این روزها دوباره دمل چرکین کمبود برق سر باز کرده مسئولان هر کاری می‌کنند تا هر اتفاقی می‌خواهد بیفتد اما برق مزارع استخراج بیت‌کوین قطع نشود».
کاربران دیگر نوشته اند: «با کت روی صندلی نمی‌نشینند که ممنوع شود، کاش به جای آن پنجره‌های بزرگ یا تک جداره ممنوع شود»، «یکی از موفق‌ترین کارزارهای ملی ژاپن در سال‌های اخیر، کارزارِ « کول بیز» به ابتکار وزارت محیط زیست بود تابستان ۲۰۰۵ وزارت محیط‌زیست ژاپن اعلام کرد برای کاهش مصرف برق در تابستان، دمای استاندارد محیط باید ۲۸ درجه بشه در عوض کارکنان ادارات می‌تونن کت و کراوات نپوشند تحول مهمی بود».