تأیید مذاکرات ایران و عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه روند مذاکرات برجام در وین را رو به پیشرفت توصیف کرد. سعید خطیب‌زاده درباره این گفت‌و‌گو‌ها گفت: امریکا در چارچوب تعهداتش بخش عمده‌ای از آن چیزی را که باید انجام دهد و ما برای امریکا قطعاً لازم، ضروری و الزام‌آور می‌دانیم، تا امروز قبول کرده است. آن بخشی را که قبول نکرده اعلام کرده‌ایم همه مواردی که در لیست جمهوری اسلامی ایران است از نظر ما تحریم‌هایی است که برای از بین بردن برجام و از بین بردن انتفاع ایران از برجام بوده است. لذا فارغ از اینکه بخشی، گروهی و بعضی از اشخاص و برچسب‌های مختلف باشد، نظر خود را قطعی گفته‌ایم و همچنان با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پنهان و پوشیده نیست که اختلافات جدی در این حوزه داریم. هم با کمیسیون مشترک برجام در حال گفت‌وگو هستیم و هم تهران در حال بررسی این موضوع است. گزارش‌ها در تهران بررسی می‌شود و هر روز مواضع به اطلاع تیم مذاکراتی می‌رسد و آنها کارها را پیگیری می‌کنند. وی گفت: انتظار ما این است دستورالعمل‌هایی که در تهران صادر می‌شود، دوستان به عنوان چارچوب عمل تیم مذاکراتی در وین به آن توجه کنند.
احتمال تمدید مذاکرات
خطیب‌زاده درباره اظهارات عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه درباره احتمال تمدید توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در‌خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: آنچه آقای عراقچی گفتند این است که قانون مجلس الزام‌آور است و توافقی که بین ایران و آژانس برای ۲۱ مه بوده همه از آن مطلع هستند و طبیعی است که ما عجله‌ای برای به سرانجام رساندن گفت‌وگوهای وین نداریم و ضمن اینکه اجازه نخواهیم داد که این گفت‌وگوها فرسایشی شود. ایشان نکته‌ای که در آن مصاحبه گفت این است که یکی از انتخاب‌ها بعد از ۲۱ مه می‌تواند این باشد که با همکاری دو طرف در صورتی که مسیر درست در گفت‌وگوها ادامه داشته باشد و تهران هم با این موضوع موافقت داشته باشد، این است که این توافق به نوعی تمدید شود. وی یادآور شد: طبیعی است که تیم مذاکره کننده تصمیم‌گیر نیست و تصمیمات همه در تهران اتخاذ می‌شود.


هیچ منبع آگاهی نداریم
سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره انتشار برخی اخبار به نقل از منابع آگاه از سوی برخی رسانه‌ها و اینکه به‌نظر می‌رسد آنها به دنبال سنگ‌اندازی هستند، گفت: وزارت امور خارجه به‌خاطر جایگاه حرفه‌ای خود در مسائل داخلی کمتر دخالت می‌‌کند و معروف است به صبر و شکیبایی در قبال این‌گونه مسائل. وی تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم و هرگونه منبع آگاهی با هر نیتی که استفاده شود، قطعاً و یقیناً همه رسانه‌ها بدانند وزارت امور خارجه نیست و ما در وزارت خارجه مواضع مان صریح و نشان‌دار است و این را در رفتار حرفه‌ای وزارت خارجه در سالیان گذشته همواره دیده‌اند.
برجام پلاس و برجام ماینس را نمی‌پذیریم
خطیب‌زاده همچنین درباره تحریم‌هایی که باید برداشته شود نیز گفت: آنچه باید تعلیق یا برداشته شود، در برجام آورده شده است. ما مذاکره مجددی برای متن جدیدی در برجام نداریم. ما برجام پلاس و برجام ماینس را نمی‌پذیریم. آنچه در برجام نوشته و یک بار مذاکره شده همان مسیری است که با قاطعیت در گفت‌وگوهای وین پیگیری کردیم و طبیعی است تمام اختلافات ما برای انطباق اقدامات امریکا در رفع مؤثر همه تحریم‌هاست نه رفع تحریم‌ها روی کاغذ.
او ادامه داد: اینکه دولت امریکا در سیاست داخلی خود از چه مسیری رفع مؤثر تحریم‌ها را انجام می‌دهد، موضوع ما نیست. موضوع ما این است که باید رفع مؤثر تحریم‌ها را ببینیم و راستی‌آزمایی کنیم و بعد آن وقت ما اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهیم کرد. آنچه در برجام آمده نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم معیار ما برای گفت‌وگوهاست.
یادداشت اعتراضی ایران به سفارت عراق
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین حمله به کنسولگری ایران در عراق را تأیید و آن را محکوم کرد. سعید خطیب‌زاده در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها که به صورت مجازی برگزار شد، درباره اقدام یکشنبه شب گذشته در تعرض به سرکنسولگری ایران در کربلا گفت: متأسفانه عده‌ای تعرضی به سرکنسولگری ایران در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق توسط سرکنسولگری و همچنین سفارت ایران در بغداد ارتباط گرفته شد و نیروهای امنیتی و پلیس با عده‌ای که به صورت ناشناس تعرض کرده بودند، برخورد کردند.
این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را شدیداً محکوم می‌کند و در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ امیدوار است دولت عراق به تعهداتش در حفاظت و صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: وزارت امور خارجه یکشنبه شب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق در تهران تسلیم کرد و انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایفش به نحو احسن عمل کند.
گفتنی است یکشنبه شب تعدادی از افراد ناشناس با تجمع در مقابل کنسولگری ایران در شهر کربلا، به سمت این ساختمان مواد آتش‌زا پرتاب کردند که بخشی از دیوار کنسولگری آتش گرفت. یک منبع امنیتی در این‌باره گفت که گروهی از افراد تلاش داشتند ساختمان کنسولگری ایران را در کربلا محاصره کنند که نیروهای امنیتی وارد عمل شده و تجمع‌کنندگان را متفرق کردند. برخی منابع نیز از تیراندازی نیروهای امنیتی خبر دادند. مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه در پی این اقدام در ملاقات سفیر عراق در تهران، اقدام انجام شده علیه نمایندگی ایران در کربلا را محکوم کرد. او در این ملاقات، خواستار حفظ تدابیر و تمهیدات امنیتی از سوی جهات ذیربط دولت عراق برای محافظت از اماکن دیپلماتیک ایران به موجب کنوانسیون ۱۹۶۳ وین شد. سفیر عراق نیز در این ملاقات گفت: دولت عراق به عنوان دولت پذیرنده در‌خصوص تضمین امنیت و ایمنی اماکن نمایندگی‌ها متعهد است.
نگران برخی تحولات در افغانستان هستیم
سخنگوی وزارت خارجه تحولات جاری در افغانستان را نگران کننده توصیف کرد و درباره اهداف دور جدید حملات تروریستی نیز گفت: اتفاقات افغانستان را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و نگران برخی از این تحولات هستیم. ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حمله وحشیانه به این مدرسه و همدردی با مردم و دولت افغانستان، فکر می‌کنیم زمان آن رسیده که از فضای برادری استفاده شود و در مقابل این تفکر افراطی و گروه‌های داعشی و تکفیری همه متحد شوند و به صورت یکپارچه عمل کنند.
وی افزود: برای افغانستان آینده‌ای آباد، آزاد و باثبات آرزومندیم که تنها از مسیر گفت‌وگوهای اصیل بین گروه‌های افغانستانی و دولت افغانستان رخ می‌دهد. دولت ایران هم همواره آماده بوده که این گفت‌وگوها را تسهیل کند و هر کمکی که در اجرایی شدن این روند اصیل ممکن است، فراهم کند. امیدواریم شاهد روزهای بهتری در افغانستان باشیم.
تأیید مذاکرات ایران و عربستان
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات یکی از مقامات سعودی و تأیید مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد:‌ هدف گفت‌وگوها هم دوجانبه و هم منطقه‌ای بوده است. ما همواره از این گفت‌وگوها در هر شکل و سطحی استقبال کردیم و سیاست جدید ما نیست ولی اجازه دهید منتظر بمانیم و نتیجه گفت‌وگوها را ببینیم و براساس نتایج قضاوت کنیم. شاید الان زود باشد درباره جزئیات مذاکرات و گفت‌وگوها صحبت کنیم. وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و عربستان و تداوم آن بیان کرد: هدف این گفت‌وگوها هم مسائل دوجانبه و هم منطقه‌ای است و درباره جزئیات آن در فضای عمومی صحبت نمی‌شود. باید منتظر نتیجه باشیم.