کاهش نرخ ارز ربطی به ارزپاشی بانک ندارد

گروه اقتصادی| رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید کاهش نرخ ارز ربطی به ارزپاشی بانک مرکزی ندارد.
روزنامه ایران در گزارشی که در صفحه 8 امروز منتشر شده به بررسی میزان دخالت ارزی رئیسان کل بانک مرکزی طی 18 سال گذشته پرداخته است. بنا بر این گزارش در دوره ریاست کلی فعلی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی، کمترین میزان دخالت ارزی در بازار - که همان اصطلاح معروف ارزپاشی است - صورت گرفته است. در همین حال رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این نکته که اکنون نرخ ارز را کنترل کرده‌ایم و به ۲۰ هزار تومان رسانده‌ایم، گفت: امیدواریم از این رقم هم پایین‌تر بیاید. همتی با بیان اینکه تا یکی دو روز آینده پول به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق می‌کنیم، گفت: برای مقاصد سیاسی ارزپاشی نمی‌کنیم تا قیمت‌ها در بازار ارز کاهشی شود.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره کنترل نرخ تورم اظهار کرد: باید اصلاحات ساختاری در کشور رخ دهد؛ این در حالی است که اگر این اصلاحات صورت نگیرد، بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند تورم را کنترل کند؛ این در حالی است که اگر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اوراق را منتشر نمی‌کردند باید نقدینگی را در حد ۷۶ درصد رشد تجربه می‌کردیم؛ اما نقدینگی بالای ۴۰ درصد رشد کرد.
به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که انجام شد درباره تقویت پول ملی در کنار تورم بالای ۴۰ درصدی، گفت: تورم موضوعی ساختاری در کشور است که در مقاطعی بنا به دلایلی از جمله تحریم یا کرونا، شوک‌هایی به آن وارد می‌شود که بر این اساس باید به این نکته توجه کرد که چند دهه است ریشه تورم در کشور، به نقدینگی برمی‌گردد و اکنون کف تورمی به ۲۰ درصد رسیده است.


دو عامل مهم و ساختاری تورم
وی افزود: اگر دو ناترازی بودجه و صادرات و واردات از بین نرود، تورم از بین نخواهد رفت؛ چراکه اگر این‌گونه نباشد، دولت باید با منابع ارزی بانک مرکزی واردات را صورت دهد که پول آن ناشی از تورم می‌شود؛ ضمن اینکه ناترازی بودجه نیز به این تورم دامن زده است. سیاست مالی نباید بر سیاست پولی سوار شود؛ چراکه باعث رشد نقدینگی در کشور می‌شود و بنابراین، این موضوعات را باید حل کرد.
همتی با بیان اینکه حکمرانی اقتصادی ایران غلط است، گفت: با این روش سال‌های متعدد می‌شد با تثبیت نرخ ارز، تورم را کنترل کنیم؛ درحالی که اگر این لنگر از دست ما خارج شده است، تورم هم از کنترل خارج گردیده است؛ ضمن اینکه در یک‌سال گذشته شوک تحریم و کرونا را هم باید به ناترازی‌ها اضافه کرد.
دلایل عدم تحقق هدفگذاری تورم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: اردیبهشت سال ۹۹ هدفگذاری تورم را ۲۲ درصد اعلام کردیم؛ اما متأسفانه آثار کرونا درآمدهای ارزی و درآمدهای دولتی را دچار شوک کرد و در عین حال، فشار حداکثری امریکا علیه اقتصاد ایران نیز به آن اضافه شد؛ درحالی که ما تصورمان بر این بود که نرخ ارز از ۱۷ هزار تومان بالاتر نرود اما به ۳۲ هزار تومان رسیدیم که این عوامل موجب شد به هدفگذاری تورم دست پیدا نکنیم.  وی افزود: اواخر سال گذشته قیمت کالاهای اساسی جهش زیادی داشت که این باعث شد تورم هم تأثیر بپذیرد و افزایش پیدا کند. از ۲۹ واحد درصد رشد پایه پولی ۲۷ واحد درصد خالص دارایی خارجی بانک مرکزی بوده است، یعنی ۲۷ درصد ناشی از تبدیل دارایی‌های ارزی مسدودی به ریال بوده است. هدفگذاری تورمی برای سال ١۴٠٠ تعدیل و اطلاع‌رسانی می‌شود. بانک مرکزی به تنهایی قادر به حل مشکلات کلان نیست و نیازمند کمک سایر قواست.
وی با بیان اینکه ۴۳ هزار میلیارد تومان وام ازدواج به ۹۰۰ هزار نفر پرداخت شد، گفت: بانک‌ها وظیفه دارند که این وام را بپردازند؛ این در حالی است که ممکن است دو تا سه نفر بروند در مراحل دریافت وام ازدواج گیر کنند؛ اما نباید کار را زیر سؤال برد. مجلس وام ازدواج را به دو برابر رشد داده و امسال باید بالای ۷۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج بدهیم. این در حالی است که باید منابع قرض‌الحسنه را نیز در نظر گرفت؛ پس باید اقساط وام‌های قبلی برگشت داده شده و منابع جدیدی به عنوان منابع قرض‌الحسنه وارد بانک شود.
ذخایر ارزی بانک مرکزی از قبل بیشتر شده است
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در حوزه بازار ارز و قیمت آن سیاسی عمل نمی‌کند، گفت: اگر بانک مرکزی سیاسی عمل کرده بود، حتماً ذخایر این بانک افزایش نمی‌یافت؛ چراکه هم‌اکنون ذخایر ارزی بانک مرکزی بیش از سال گذشته است. بساط سود مرکب در نظام بانک‌ها بسته شده است؛ پس اگر بانکی می‌خواهد صورت‌های مالی خود را به تأیید بانک مرکزی برساند، حتماً باید امهال اعلام شده از سوی بانک مرکزی رعایت شود؛ در غیر این صورت صورت‌های مالی آنها تأیید نخواهد شد.