تنور گران‌فروشی ۱۰ تا ۵۰ درصدی نان داغ شد

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: برخی از مشتریان ثابت نانوایی‌ها می‌دانند که برای دریافت نان خوب باید سیبیل شاطر را چرب کنند، در غیر این‌صورت برای یک نان با وزن و پختی نامناسب و غیر استاندارد باید پول مصوب نان را بدهند یا اینکه صرفاً برای چند گرم کنجدی که روی نان ریخته می‌شود باید پول نان به‌علاوه نیم کیلو کنجد را پرداخت کنند! بی پرده باید گفت کاسب مکاسب خوانده مثل گذشته در صنوف دیگر زیاد نیست، شاید دلیلش این باشد که هزینه‌های زندگی فعالان صنف نانوایی هم همانند سایر مردم بالا رفته است و دخل فعالان این صنف با خرجشان نمی‌خواند، اما مردمی که نان، قوت لایموتشان است و به جز نان، مواد غذایی دیگری بر سر سفره و معده‌شان خود نمایی نمی‌کند چه گناهی کرده‌اند و باید چه کنند؟!
بازار گرمی برای گرانفروشی نان
حقوق مصرف کننده به شیوه‌های مختلف در برخی از نانوایی‌ها تضییع می‌شود به گونه‌ای که برخی از رسانه‌ها از گرانفروشی ۱۰ تا ۵۰‌درصدی در صنف نانوایی گلایه می‌کنند، برخی از نانوایی‌ها گویی بازاریاب گرفته‌اند به گونه‌ای که وقتی نان خوب از آب در می‌آید از تنور تا صفوف مشتریان برای نان خوب سریع بازاریابی می‌کنند تا نان را در بورس نانوایی به بالاترین نرخ به فروش رسانند.
برخی از نانوایی‌ها همانند صنف مشاوران املاک گویی با نانوایی‌های اطراف خود هماهنگ هستند تا به شیوه‌های مشابه درآمد بیشتری از نان به دست بیاورند و به اصطلاح نان‌شان در روغن باشد.


نان هم چند نرخی شد
باید پذیرفت که نان هم همانند ارز، مرغ، روغن و شکر چند نرخی شده‌است، اصلاً گویی نوسان‌هایی که پیش از این در بازار‌های مالی، چون سهام و ارز و اوراق مالی بود از این بازار‌ها به بازار‌های کالایی سرایت کرد به شکلی که دیگر هزینه‌های زندگی با خداست و مردم از آن اطلاعی ندارند.
در حالی برخی نانوایان در سطح شهر تهران نرخ‌های خود را تا حدود‌۴۰ تا ۵۰‌درصد بالا برده‌اند که سازمان تعزیرات در این باره اقدام مؤثری انجام نداده است. بیژن نوروزمقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی هفته گذشته اظهار نظری کوتاه داشت مبنی بر اینکه «در حال حاضر قیمت نان چند نرخی است، به عنوان مثال یک نانوایی لواش ممکن است نان را به همان قیمت مصوب گذشته یعنی ۳۰۰‌تومان و واحد دیگری آن را به ۴۰۰ و واحد سوم ۴۵۰‌تومان عرضه کند. در مورد نان بربری و سایر نان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است، مثلاً ممکن است یک واحد نان بربری را به قیمت هزارتومان واحد دیگری ۲ هزارتومان یا ۲ هزارو ۵۰۰ تومان بفروشد. آخرین پیشنهاد نانوایان، افزایش صددرصدی قیمت‌ها بوده است، در مورد افزایش قیمت نان تصمیم‌‎گیری شده، اما به ما گفتند فعلاً اعلام نکنید.»
تعزیرات نان نمی‌خورد
از مجموع بیش از ۳‌میلیون واحد صنفی نزدیک به ۸۳‌هزار واحد صنفی نانوایی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که از این میزان ۲۴‌هزار واحد نانوایی آزادپز هستند و ۵۹‌هزار واحد به صورت یارانه‌ای نان پخت می‌کنند. سرانه کشوری نیز به ازای متوسط هر هزار و ۱۶‌نفر یک نانوا در کشور است. کمترین میزان سرانه مربوط به گیلان با حدود ۶۰۰‌نفر و بیشترین سرانه مربوط به هرمزگان با هزار و ۶۰۰‌نفر برآورد شده‌است. سرانه نانوایی در تهران هم به ازای هزار و ۵۰۰‌نفر است. به عبارت دیگر به ازای هر ۲۵۴‌خانواده یک نانوایی در سطح کشور فعال است. در پایان باید گفت سازمان تعزیرات حکومتی که به‌عنوان نهاد رسیدگی به تخلفات گرانفروشی، بازوی مهم حاکمیتی در کنترل بازار محسوب می‌شود، این روز‌ها بی توجه به گرانفروشی‌های صنف نان است.