مسجدالاقصي ميدان‌جنگ شد

شهاب شهسواري
چهارهفته درگيري خشونت‌بار در قدس اشغالي به اوج خود رسيده است. نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر با حملات خود در روزهاي گذشته به نمازگزاران فلسطيني در مسجدالاقصي و متحصنان در منطقه شيخ جراح باعث مجروح صدها فلسطيني شده‌اند كه حال عده‌اي از آنان وخيم اعلام شده است. صبح دوشنبه نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر با حمله به درون نمازخانه‌هاي مسجدالاقصي، در ساختمان‌هاي سرپوشيده مملو از نمازگزاران فلسطيني گاز اشك‌آور و گلوله‌هاي فلزي پوشيده در لاستيك شليك كردند. نظاميان رژيم اشغالگر از روز جمعه و همزمان با نماز روز جهاني قدس، سركوب و خشونت عليه شهروندان فلسطيني را به شكل چشمگيري افزايش داده‌اند. روز دوشنبه نظاميان اسراييلي حملات خود را به مسجد الاقصي تشديد كردند. فلسطيني‌ها محل مسجد الاقصي را به ميدان جنگ تشبيه كرده‌اند. شيخ «عكرمه صبري» خطيب مسجدالاقصي در سخناني گفت كه ماموران رژيم صهيونيستي با انواع سلاح‌ها يك «جنگ واقعي» را در مسجدالاقصي رقم زده‌اند. او به خبرگزاري فلسطيني صفا گفت كه مسجدالاقصي زير پاي نيروهاي ويژه و تك‌تيراندازهاي رژيم اشغالگر قدس آلوده شده، مورد تجاوز قرار گرفته و اشغال شده است و چنين وقايعي از سال ۱۹۶۷ كه شهر قدس اشغال شد، سابقه ندارد. خطيب مسجدالاقصي در ادامه گفت كه نظاميان رژيم صهيونيستي عامدانه با گلوله‌هاي پلاستيكي به سر و چشم نمازگزاران شليك مي‌كنند و عمده نمازگزاران از اين دو ناحيه مجروح شده‌اند. قدس اشغالي از ابتداي ماه مبارك رمضان با اعلام محدوديت‌هاي تردد و اجراي مراسم مذهبي از سوي اشغالگران متشنج است. اعتراضات جوانان فلسطيني در ابتداي ماه رمضان با تهاجم صهيونيست‌هاي افراطي به تجمع فلسطينيان با شعار مرگ بر عرب و حمايت نظاميان اشغالگر از آنان به خشونت كشيده ‌شد. پس از آن دستور رژيم اشغالگر براي صدور مجوز ساخت و ساز شهرك‌هاي يهودي‌نشين در زمين‌هاي فلسطينيان در محله شيخ جراح و اخراج ساكنان فلسطيني آن با واكنش ساكنان محله و ديگر شهروندان قدس مواجه شد. روز يكشنبه نظاميان رژيم اشغالگر با حمله به شهرونداني كه به صورت مسالمت‌آميز در منطقه شيخ جراح تحصن كرده ‌بودند، ده‌ها فلسطيني را مصدوم و مجروح كردند. دولت‌هاي جهان، نهادهاي بين‌المللي و شخصيت‌هاي مذهبي خواهان توقف خشونت‌ها عليه فلسطينيان توسط رژيم اشغالگر شده‌اند. بر‌اساس آمار هلال‌احمر فلسطين دست‌كم 275 فلسطيني در درگيري‌هاي صبح دوشنبه اطراف مسجدالاقصي مجروح كه 205 تن از آنها به بيمارستان منتقل شده‌اند و وضعيت تعدادي از آنان وخيم است. صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) يكشنبه در گزارشي اعلام كرد كه ۲۹ كودك از جمله يك كودك شيرخوار به دنبال اقدامات اسراييل در شهر اشغالي قدس زخمي شدند.
تقارن تاريخي
با سركوب شديد شهروندان قدس همزمان با آخرين جمعه ماه مبارك رمضان و روزجهاني قدس، يهوديان افراطي نيز تصميم دارند به مناسبت آنچه از سوي اشغالگران روز «اورشليم» و سالروز تصرف قدس شرقي در جنگ 6 روزه 1967 را جشن بگيرند. گروه‌هاي افراطي صهيونيست اعلام كرده‌اند كه قصد دارند به مناسبت جشن اشغال اين بخش از سرزمين‌هاي فلسطين در مناطق متشنج قدس اشغالي تجمع كنند. به نوشته مركز اطلاع‌رساني فلسطين، اين گروه‌هاي افراطي قصد دارند در منطقه باب العمود و محله شيخ جراح كه كانون اصلي اعتراضات فلسطينيان است مراسم «رقص پرچم» برگزار كنند. در طول هفته‌هاي گذشته، گروه‌هاي افراطي يهودي به برگزاري تجمع‌هايي در نزديكي محل اعتراضات فلسطينيان با شهروندان فلسطيني درگير شده‌اند. همچنين گزارش‌هايي از تلاش يهوديان افراطي‌ براي تعرض به مسجدالاقصي و همكاري با نظاميان اشغالگر براي حمله به فلسطينيان در رسانه‌ها منتشر شده است. همزمان با اين تحولات، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين، مدعي شده است كه اتفاقات روزهاي اخير در قدس اشغالي طبيعي و هميشگي است. بنيامين نتانياهو ضمن تاكيد بر حمايت خود از نيروهاي پليس و دستگاه‌هاي امنيتي رژيم صهيونيستي در مقابله با درگيري‌هاي جاري بر سر قدس، با طرح اين ادعا كه اتفاقات جاري در قدس جديد نبوده بلكه از صدها سال قبل وجود داشته‌، رسانه‌هاي جهان را به انعكاس اشتباه اين حوادث متهم كرد.
واكنش‌هاي بين‌المللي
روز دوشنبه بعد از چندين هفته سكوت، شوراي امنيت سازمان ملل متحد جلسه‌اي به درخواست تونس براي بررسي اوضاع قدس اشغالي تشكيل داد. همچنين اتحاديه عرب كه ابتدا قرار بود روز دوشنبه يك نشست اضطراري براي بررسي اوضاع قدس تشكيل دهد، به درخواست نماينده فلسطين براي تشكيل جلسه در سطح وزراي خارجه، نشست خود را يك روز به تاخير انداخت و قرار است امروز نشست اين اتحاديه با حضور وزراي خارجه كشورهاي عربي برگزار شود. امروز نشست اضطراري سازمان همكاري اسلامي براي بررسي اين موضوع برگزار خواهد شد.
هوا چون اينگ، سخنگوي وزارت خارجه چين روز دوشنبه در يك كنفرانس خبري در پكن در مورد افزايش تنش‌ها كه منجر به زخمي شدن صدها فلسطيني و برخي افسران پليس رژيم صهيونيستي شده است، ابراز نگراني كرد و گفت كه ما خواستار آرامش و خويشتنداري براي جلوگيري از درگيري‌ها هستيم كه مي‌تواند منجر به جراحات بيشتر شود. اين مقام چيني خاطرنشان كرد كشورش مايل است در راستاي قطعنامه‌هاي سازمان ملل همراه با كشورهاي ديگر، نقش سازنده‌اي در از‌سرگيري مذاكرات صلح بين اسراييلي‌ها و فلسطيني‌ها داشته باشد. آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد نيز بامداد يكشنبه با صدور بيانيه‌اي ضمن ابراز نگراني از ادامه خشونت‌ها در قدس اشغالي خواهان احترام رژيم صهيونيستي به قوانين بين‌المللي و توقف تخريب خانه‌هاي فلسطينيان در اين شهر شد.پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان روز يكشنبه توقف خشونت‌ها را در اين شهر خواستار شد. پاپ فرانسيس در پيامي با تاكيد بر اينكه با نگراني زياد تحولات مربوط به قدس و سرزمين‌هاي فلسطيني را دنبال مي‌كند، خاطرنشان كرد: خشونت فقط خشونت به همراه مي‌آورد. بهتر است هر چه زودتر خشونت را متوقف كنيد. پاپ از طرف‌هاي درگير خواست به گونه‌اي عمل كنند كه هويت چند مذهبي و چند فرهنگي شهر قدس حفظ و برادري بين همه برقرار شود.جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي ايالات متحده امريكا يكشنبه شب در تماس تلفني با مير بن شبت، همتاي اسراييلي خود، نگراني جدي امريكا را از اوضاع در بيت‌المقدس از جمله برخوردهاي خشونت‌آميز در مسجدالاقصي در آخرين روزهاي ماه رمضان بيان كرد. ساليوان همچنين نگراني‌هاي جدي ايالات متحده را از اخراج احتمالي خانواده‌هاي فلسطيني از خانه‌هاي‌شان در محله شيخ جراح تكرار كرد. روز يكشنبه اردن كه اداره اماكن مقدس اسلامي و مسيحي در بيت‌المقدس را بر‌عهده دارد، گفت كه اسراييل بايد «از اقدامات تجاوزكارانه‌اش و هتك حرمت مسجدالاقصي و آزادي نمازگزاران و وضعيت موجود تاريخي و قانوني آن دست بردارد.»


اعلام آمادگي گروه‌هاي مقاومت فلسطيني 
براي حمايت از قدس
گروه‌هاي مقاومت فلسطيني از ابتداي ماه رمضان در همبستگي با شهروندان قدس حملات موشكي به شهرك‌هاي اشغالي اطراف نوار غزه را از‌سر گرفته‌اند. گروه‌هاي مقاومت فلسطيني هشدار داده‌اند كه در صورت ادامه سركوب خشونت‌آميز شهروندان قدس و تعرض به مسجدالاقصي، رژيم اشغالگر با واكنش‌هاي تندي از سوي گروه‌هاي مقاومت در غزه مواجه خواهد شد. جنبش حماس در بيانيه‌اي مطبوعاتي خطاب به رژيم اشغالگر هشدار داد كه با توجه به ادامه تعرضاتش به مسجدالاقصي و سركوب فلسطينيان، بهاي سنگيني را پرداخت خواهد كرد. اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي «جنبش مقاومت اسلامي فلسطين» (حماس) نيز دوشنبه گفت: مقاومت آماده و با انگيزه است و دست بسته نيست، بنابراين چنانچه صهيونيست‌ها از طرح‌هاي شيطاني خود عقب‌نشيني نكنند، «مقاومت حرف آخر خود را در جنگ» خواهد زد.
واكنش ايران به تحولات قدس اشغالي
روز دوشنبه، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان در واكنش به خشونت‌هاي جاري عليه فلسطينيان در قدس اشغالي در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «براي رژيم اسراييل كافي نبود كه 1- زمين و خانه مردم را سرقت كند، 2- نظام آپارتايد تاسيس كند، 3- از واكسيناسيون شهروندان غيرنظامي كه تحت اشغال نظامي قرار دارند خودداري كند، حالا ضروري ديده كه در زمان مقدس‌ترين عيد مسلمانان در سومين مكان مقدس آنان به نمازگزاران بي‌گناه تيراندازي كند.» روز گذشته همچنين سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان در نشست خبري با رسانه‌ها درباره تعرض اخير رژيم صهيونيستي به سرزمين‌هاي اشغالي بيان كرد: با مردم مظلوم فلسطين ابراز همدري مي‌كنيم. جهان اسلام بيش از هر زمان ديگري بايد به سبعويت رژيم صيهونيستي پاسخ دهد. سازمان ملل و ديگر مجامع بين‌المللي در اين باره مسووليت قطعي دارند و بايد با اين اقدامات مقابله كنند. او ادامه داد: ماهيت اسراييل خونخواري و تجاوز است و تنها از طريق برخورد مشترك كشورها و مجامع بين‌المللي مي‌توان با آن مقابله كرد. ما با دقت در حال پيگيري تحولات در سرزمين‌هاي اشغالي هستيم.
آغاز حملات موشكي مقاومت و شهادت سه كودك فلسطيني
منابع خبري روز دوشنبه گزارش دادند به دنبال پايان ضرب‌الاجل نيروهاي مقاومت فلسطين به رژيم صهيونيستي براي خالي كردن صحن مسجدالاقصي، حملات موشكي نيروهاي فلسطيني از نوار غزه به فلسطين اشغالي آغاز شد. براساس گزارش‌ها علاوه بر حملات موشكي به شهرك‌هاي اطراف باريكه غزه، آژير خطر در قدس هم به صدا در آمد و نيروهاي مقاومت تعداد زيادي موشك به سمت مواضع رژيم اشغالگر در قدس شليك كردند. همزمان خبرگزاري فلسطيني شهاب خبر داد كه در حمله اشغالگران صهيونيستي به گروهي از شهروندان در بيت حانون در شمال غزه، سه كودك فلسطيني شهيد شدند.
 به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري فلسطين اليوم، ده‌ها فروند موشك از نوار غزه به سمت فلسطين اشغالي از جمله شهرك‌هاي صهيونيستي هم‌مرز با اين‌باريكه و قدس اشغالي شليك شد. براساس اين گزارش، صداي آژير خطر حمله موشكي در شهرك‌هاي صهيونيستي و قدس اشغالي به صدا درآمده است و ساكنان قدس اشغالي با شنيدن صداي آژير نداي «الله اكبر» سر دادند. رسانه‌هاي صهيونيستي نيز گزارش دادند سامانه ضدموشكي گنبد آهنين ۵ موشك را در منطقه «بيت شيمس» واقع در قدس اشغالي رهگيري و منهدم كرده است. گردان‌هاي عزالدين القسام با اعلام حمله موشكي به فلسطين اشغالي اعلام كرد اين حملات در پاسخ به هتك حرمت مسجدالاقصي و حمله به مردم در محله شيخ الجراح انجام شد. همچنين برخي منابع گزارش دادند گردان‌هاي القدس، شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين يك گشتي ارتش رژيم صهيونيستي در حاشيه باريكه غزه را به وسيله موشك كورنت هدف قرار دادند.