مغازه خودكشي

 ژان تولي در داستان‌هاي كوتاه رمان مغازه خودكشي يك فانتزي سياه تكان‌دهنده را تصوير كرده كه هجوي است تمام عيار درباره مرگ اما اين همه ماجرا نيست. در اين دكان فروش ابزار و ادوات خودكشي كه همه جور خنزر پنزر در آن يافت مي‌شود، مرگ پايانش نيست بلكه پايان آن با زندگي و اميد آميخته مي‌شود و نقشي كه كوچك‌ترين فرزند خانواده ايفا مي‌كند براي ايجاد اميد و حس خوب زندگي. تصويري كه اين روزها از آينده و حداقل دوره 4 ساله آتي ارايه مي‌شود، شباهت عجيبي به اين دكان فروش ادوات خودكشي دارد، گويي كه كانديداهاي انتخابات وارد اين دكان شده و براساس سليقه و علاقه‌شان ادوات خودكشي مي‌خرند، يكي طناب براي حلق آويز كردن، يكي شمشير و لباس كيمونو براي هاراگيري، يكي شكلات سمي و ديگري هم با گاز زدن يك سيب سمي به زندگي خود پايان مي‌دهند. برخي در تلاش‌اند كه شرايط آينده كشور را اين‌گونه ترسيم كنند‌ تا هم جامعه نااميد شود و هم كانديداهاي انتخابات دست و دل‌شان براي ورود به اين عرصه نرود. اما به قول محمد شريعتمداري كه بي‌شك يكي از موفق‌ترين وزراي دولت‌هاي خاتمي و روحاني بوده است، كشور راه‌حل دارد. در حالي كه برخي مي‌گويند با شرايط اقتصادي تحريم، كرونا، پساكرونا، وضعيت فروش نفت، تسلط سيستم فساد سازمان‌يافته و... نمي‌توان كشور را اداره كرد. اين روزها معتقدم كه كشور در مرحله‌اي از صعود است؛ صعودي كه به دليل آنكه ما در سربالايي و نزديك قله هستيم، خستگي مفرط باعث شده چشم‌ها را روي موفقيت‌هاي كشور ببنديم. يادمان نرود در همين دوران كرونا كه برخي فقط نيمه خالي ليوان را مي‌بينند، ايران جزو چند كشور معدودي است كه واكسن‌ساز است. توليد واكسن ايراني براي بيماران كرونايي كه يك محصول استراتژيك محسوب مي‌شود دستاورد كوچكي در دنياي فعلي نيست.
يادمان باشد كه در حوزه فناوري‌هاي نانو جزو 10 كشور دنيا هستيم كه خلق مي‌كنيم و ايده مي‌سازيم. يادمان باشد كه 3 دولت در ايالت متحده امريكا كاملا درگير مذاكره با ايران بودند و تلاش كردند كه مذاكره با ايران را به نام خود سند بزنند (حتي ترامپ وقتي از برجام خارج شد با همين نيت به فكر بازگشت بود) و اين رخداد با مديريت ايراني و توانمندي ديپلمات‌هاي كاركشته‌مان به دست آمد و به سود ما تا امروز رقم خورد. نبايد فراموش كنيم كه تمام اين سال‌ها آنچه در سياست‌هاي منطقه‌اي در سوريه، يمن، عراق و لبنان رخ داده يك سر ماجرا سياست‌هاي ميداني و موفق ايران بوده كه عملا بازي در زمين ديگران را همراه داشته است. 
به همين روي معتقدم كه انتخابات پيش‌رو يك دكان فروش ابزار و ادوات خودكشي نيست بلكه اگر درست بنگريم تشعشع‌هاي نور را مي‌بينيم و اميد موج مي‌زند، كافي است خودمان را رها كنيم.