دستگیری ۲۰۰ پرسنل قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه خبر داد دستگیری ۲۰۰ پرسنل قوه قضائیه ‌شرق: مقابله با فساد درون‌سازمانی در دستگاه قضا، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای برقراری عدالت در کشور است؛ از این‌رو سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به برخورد با تخلفات در قوه قضائیه گفت: همکاران ما در واحدهای حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، ۲۳۷ نفر از کارچاق‌کن‌ها و دلالان را شناسایی کردند. همچنین دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری، بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخلف بخش‌های مختلف قوه قضائیه و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی از‌جمله اقدامات دستگاه قضا بوده است. غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران همچنین گفت: بیش از ۴۰۰ دوره آموزشی برای هزاران نفر از پرسنل قوه قضائیه برگزار شده که نتیجه آن کاهش تخلفات پرسنل است. او افزود: اصلاح رویه‌های دستگاه قضائی، پیشگیری از تخلفات، ارائه گزارش، هشدارها و پیشنهادهای اجرائی است و حدود ۱۶ هزار پیشنهاد اصلاح امور به دستگاه‌ها ارسال شد. همچنین به‌منظور پیشگیری از وقوع جرم، بیش از هزار‌و ۲۰۰ گزارش هشداری به دستگاه‌های اجرائی ارسال شده است و تقاضای ما از مسئولان و مدیران این است که به پیشنهادها و هشدارهای سازمان بازرسی عنایت داشته باشند؛ زیرا این توجه به مصلحت خود آنها و کشور است. سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۸ حدود سه هزار گزارش کشف تخلف را به هیئت‌های رسیدگی ارسال کرد که بیش از سه هزار نفر در هیئت‌های اجرائی و بیش از ۵۰۰ نفر در محاکم محکوم شدند. وی افزود: جلوگیری از تصرف در اموال ملی به میزان ۴۸ هزار هکتار از‌جمله اقداماتی بود که انجام شد. همچنین سازمان بازرسی موفق به راه‌اندازی و رفع مشکل بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی شد.
احضار ۲۰ نفر در پرونده انتشار فایل صوتی ظریف
اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه پرونده منتشرکنندگان فایل صوتی ظریف به کجا رسید؟ گفت: در این ارتباط پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و بعد از تشکیل آن، تیم‌های تخصصی متشکل از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و در یک تیم قضائی، امنیتی و اطلاعاتی، پیگیری پرونده را انجام می‌دهند. بخشی از امور بر عهده وزارت اطلاعات و بخشی به اطلاعات سپاه محول شده است. کسانی که در این فرایند ایفای نقش داشتند، دستور ممنوع‌الخروجی‌شان صادر شده است. وی افزود: قریب به ۲۰ نفر از کسانی که در این فرایند ایفای نقش داشتند، احضار شدند. برای برون‌رفت فایل صوتی از دولت، تحقیقات خوبی انجام شده و نتایجی به دست آمده و به لحاظ اهمیت موضوع، کار تحقیقات مجدانه ادامه دارد و تا نتیجه نهایی پرونده در این کارگروه امنیتی و قضائی موضوع را پیگیری می‌کنیم. اسماعیلی در‌خصوص گزارشی درباره عملکرد دادسرای انتظامی قضات گفت: در سال ۹۹ مجموعه عملکرد دادسرای انتظامی قضات به نسبت سال ۹۸ با ۳۸ درصد رشد عملکردی مواجه بوده است. انجام بازرسی‌های دوره‌ای و بررسی دقیق و عملکرد بیش از هزار قاضی، انجام بازرسی‌های پنهان از چند استان، تهیه و تنظیم کارنامه قضائی برای تمامی قضات کشور که در نتیجه این کارنامه، تعدادی از قضات کشور مورد تشویق قرار گرفتند، تعدادی از قضات متخلف شناسایی و تعدادی تعلیق و تعدادی سلب صلاحیت شدند که این عدد قضات متخلف حداقلی است.
بازداشت 2 شهردار تهران


وی درباره بازداشت دو شهردار مناطق تهران و واکسن‌خواری در شهرداری تهران گفت: دی‌ماه سال گذشته دو شهردار تهران مورد تعقیب قرار گرفتند و با قرار تأمین بازداشت شدند. متعاقب آن یکی از معاونان سابق یکی از شهرداران مناطق هم مورد تعقیب قرار گرفت و سه نفر از پیمانکاران هم در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفتند. در آستانه سال جدید، این متهمان با قرار وثیقه آزاد شدند و تحقیقات پرونده در دست پیگیری است و به محض اتمام آن، پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.
ماجرای تبادل زندانی با آمریکا
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در این روزها آیا تبادل زندانی با آمریکا انجام شده یا قرار است انجام بشود؛ ازجمله تبادل نازنین زاغری، گفت: ما باید اشاره کنیم که تا الان درخصوص تبادل ایران و آمریکا هیچ موضوعی منعکس نشده است. کسانی که در ایران پرونده اتهامی دارند، تصمیم‌گیری نهایی با قوه قضائیه ایران است. البته فرایندی برای آن قائل هستیم. وی افزود: خانم نازنین زاغری محکومیت قبلی داشت که به اتمام رسیده. البته باید از جمهوری اسلامی ایران تشکر داشته باشد؛ زیرا بخشی از دوران محکومیتش را بیرون از زندان سپری کرد که بیانگر اقدامات خیرخواهانه قوه قضائیه ایران بوده و کسی را که پرونده امنیتی داشته، در ایام کرونا در خارج از زندان و تحت نظارت آزاد کرده است. الان خانم زاغری بازداشت نیست و پرونده مفتوح دیگری دارد که رأی آن صادر شده و آزاد است و در محل اقامت خود است. باید در رابطه با محکومیت جدید او منتظر دادگاه تجدیدنظر باشیم و امیدواریم کشورهای دیگر از‌جمله اروپا، مشابه اقداماتی را که ایران در‌خصوص زندانیان آنها انجام می‌دهد، داشته باشند؛ زیرا ما رفتارهای غیرقانونی در‌خصوص اتباع خودمان را در آن کشورها شاهدیم و گزارش‌های تأسف‌باری را در این حوزه داریم‌ و اقدامات قوه قضائیه در ایام کرونا بی‌نظیر است.
وی با اشاره به پرونده محمد امامی گفت: در این پرونده گزارش کارشناسی و اقداماتی که از سوی مراجع قضائی باید انجام می‌شد، انجام و به دادگاه واصل شده است و دادگاه با ملاحظه نتایج کارشناسی، نسبت به نحوه ادامه رسیدگی و اتخاذ تصمیم اقدام می‌کند.
پرونده آخوندی مربوط به ترک فعل‌ها در وزارتخانه است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اخیرا اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی به عباس آخوندی نسبت داده شده است، گفت: نسبت به فرد مورد اشاره، مجموعه قوه قضائیه ورود کرده و بررسی‌های جدی انجام داده است. در این حوزه، دو پرونده داریم؛ یک پرونده مربوط به مربوطین به این شخص بوده که کیفرخواست آن صادر شده است و در نوبت رسیدگی قرار دارد.