سايه‌ترور و وحشت برسر كودكان غزه

محمدحسين لطف‌الهي| تصاوير و دوربين‌هاي خبرنگاران ديگر نمي‌توانند بازتاب‌دهنده آنچه در فلسطين مي‌گذرد، باشند. اسراييلي‌ها با حمله به صحن‌هاي مختلف مسجدالاقصي، آن را به يك ميدان جنگ تبديل كرده‌اند و ضمن محاصره اين مسجد مهم مسلمانان را با استفاده از بمب‌هاي صوتي، گاز‌‌ اشك‌آور، گلوله‌هاي پلاستيكي و حتي فلزي تحصن‌كنندگان در اين مكان مقدس هدف قرار مي‌دهند. همزمان يهوديان افراطي نيز با حمله به مردم عادي كه براي اعتراض به اقدام اسراييل در تصاحب محله الشيخ جراح و اخراج فلسطيني‌ها از آن به خيابان آمده بودند، صحنه‌هاي وحشتناكي از خشم و خشونت را خلق كردند كه در كمتر كشوري نظير آن را مي‌توان ديد. حماس در واكنش به اين رفتارها، برخي مناطق تحت اشغال اسراييل نظير قدس، عسقلان، تل‌آويو و تعدادي از شهرك‌هاي يهودي‌نشين را هدف حمله راكتي قرار داد كه اين حملات دست‌كم يك زخمي بر جاي گذاشت. ارتش اسراييل هم براي مقابله به مثل بمباران كور غزه و مناطقي از شهر قدس را در دستور كار قرار داد كه بر اساس گزارش رسانه‌ها نتيجه اين حملات كشته شدن حداقل 20 غيرنظامي فلسطيني از جمله 9 كودك بود.  بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل با «تروريست» خواندن عاملان حمله راكتي مدعي است حماس «خط قرمزها را رد كرده» اما واقعيت اين است كه از نگاه نزديك‌ترين متحدان اسراييل نيز اتفاقات اخير و درگيري‌ها ميان فلسطين و اسراييل نتيجه تمايل بي‌پايان تل‌آويو به تداوم اشغالگري و نقض دائمي حقوق فلسطينيان است. روزنامه واشنگتن‌پست در اين باره گزارش داده است كه اسراييلي‌ها در هفته‌هاي اخير علاوه بر حمله به محله شيخ جراح و مسجد الاقصي در روز دوشنبه نيز در مراسم «روز اورشليم» گروه‌هاي افراطي با سرود خواندن عليه فلسطيني‌ها و حمله به آنان باعث شدند تا خشم مردم فلسطين بيش از پيش شعله‌ور شود. اليزابت سوركوف يكي از خبرنگاران مستقر در قدس در صفحه توييتر خود نوشته است: «حملات راكتي و موشكي عليه اورشليم براي اولين‌بار پس از سال‌ها دقيقا در زماني رخ داد كه پليس اسراييل و يهودي‌هاي افراطي معترضان فلسطيني را به‌شدت تحت فشار قرار داده بودند.» هلال احمر فلسطين نيز اعلام كرده كه صدها نفر طي حملات اخير به معترضان فلسطيني زخمي شده‌اند كه حال 7 نفر از آنان به‌شدت وخيم است. شبكه‌هاي اجتماعي هم در روزهاي اخير نقش ويژه‌اي در بازتاب ماجراهاي فلسطين داشته؛ يكي از اين ويديوها نشان مي‌دهد در روزهاي اخير يك مرد ميانسال به‌شدت از سوي پليس اسراييل مورد ضرب و شتم قرار مي‌گيرد.
بازديد هيات اروپايي از شيخ جراح
در پس افزايش تنش‌ها در بيت‌المقدس، نمايندگان كنسولگري‌ كشورهاي اروپايي در محله «شيخ جراح» در قدس شرقي حضور يافتند. محله‌اي كه اسراييل قصد دارد تمامي ساكنانش را از خانه‌هاي‌شان بيرون كند. به نوشته وبگاه عربي۲۱، اين هيات اروپايي با حضور در اين محله، در جريان آخرين شرايط اهالي قرار گرفته و به سخنان‌شان گوش دادند. نماينده اتحاديه اروپا نيز در اين جمع حضور داشت و در سخناني تعويق صدور حكم دادگاه رژيم صهيونيستي در خصوص محله «شيخ جراح» را گام مهمي ارزيابي كرد و در ادامه گفت كه بيرون راندن اهالي اين محله، نقض صريح  قوانين  بين‌المللي  است.
 طبق حكمي كه يكي از دادگاه‌هاي بيت‌المقدس با فشار اسراييلي‌‌ها صادر كرده تمامي اهالي محله شيخ جراح (نزديك به۵۰۰ نفر) بايد خانه‌هاي خود را تخليه كرده و آن را به شهرك‌نشينان يهودي واگذار كنند.
ديدبان  حقوق  بشر:  با  آپارتايد  مواجهيم
عمر شاكر، مدير دفتر سازمان ديدبان حقوق بشر در فلسطين اشغالي روز سه‌شنبه تاكيد كرد كه عمليات هدفمند تخليه محله شيخ جراح از فلسطينيان تاكيدي بر واقعيت نظام آپارتايدي است كه ميليون‌ها فلسطيني با آن مواجه هستند. شاكر افزود كه اين عمليات تخليه محله شيخ جراح از فلسطينيان نتيجه سياست‌هاي رژيم صهيونيستي براي حفظ اكثريت يهوديان در قدس است. بنابر گزارش خبرگزاري آناتولي، شاكر همچنين از سركوب تظاهرات‌كنندگان فلسطيني در قدس توسط نظاميان اسراييل انتقاد كرد و آن را ناشي از اقدامات سازماندهي شده تل‌آويو براي استفاده از زور بيش از حد عليه فلسطينيان دانست. او گفت كه تنش‌هاي گسترده در فلسطين اشغالي پيامدهاي بزرگي براي حقوق بشر خواهد داشت و كابينه اسراييل سعي دارد فلسطينيان را از محله شيخ جراح بيرون كرده و به يهوديان اسراييلي براي سيطره بر منازل فلسطينيان اجازه دهد.
شروط حماس  براي آتش‌بس
مقامات فلسطيني واكنش‌هاي شديدي به اقدامات اسراييل نشان داده‌اند. محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين روز گذشته جشن‌هاي ويژه عيد فطر را لغو كرد و دستور داد در اين روز پرچم‌ها به صورت نيمه افراشته درآيد.  عباس همچنين تماس‌هايي با «احمد حلس» عضو كميته مركزي فتح، «صلاح ابوورده» استاندار شمال غزه و ديگر مقامات غزه برقرار كرده تا در جريان وضعيت خطرناك اين منطقه در پي حملات مستمر ارتش اسراييل قرار بگيرد. اسماعيل هنيه نيز رييس دفتر سياسي جنبش حماس، روز (سه‌شنبه - ۱۱ مه)، اعلام كرد كه تصميم اين جنبش اين است كه تا زماني كه اشغالگران كليه اشكال تجاوز و تروريسم را در قدس و مسجدالاقصي متوقف نكنند، به نبرد خود ادامه دهد.  به نوشته خبرگزاري فلسطيني «معا»، او افزود: معادله ارتباط غزه به قدس ثابت است و تغيير نخواهد كرد و هر زماني‌ كه قدس فراخواند، غزه لبيك مي‌گويد. رييس دفتر سياسي جنبش حماس تاكيد كرد كه قدس يك موازنه قدرت جديد در حوزه‌هاي سياسي، مردمي و ميداني در دو حوزه داخلي و خارجي، ايجاد كرد و اراده ملت  فلسطين پيروز  مي‌شود.
امريكا  مقصر  است
وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي عجيب كه روز دوشنبه درباره قدس منتشر كرد، ضمن فراخواندن «دو طرف» به «آرامش» خواستار تنش‌زدايي و آتش‌بس سريع شد. در روزهاي قبل نيز وزارت خارجه امريكا در پي حمله نظاميان اسراييلي به مسجد الاقصي و پرتاب گاز اشك‌آور به داخل اين مسجد و همچنين برخورد بسيار خشن با شهروندان فلسطيني در بيانيه‌اي مشابه «از دو طرف» خواسته بود تا دست از اقدامات تنش‌زا بردارند. فعالان حقوق بشر در امريكا اين مواضع وزارت خارجه ايالات متحده را «غيرقابل قبول» مي‌دانند. جينان دينا، سازمان‌دهنده گروهي از اعراب مدافع فلسطين در امريكا در اين باره به ميدل ايست‌اي مي‌گويد: «فلسطين اشغال شده است و ايالات متحده به حمايت سيستماتيك از اسراييل ادامه مي‌دهد. در عين حال همزمان با اينكه با ماليات شهروندان امريكايي حمايت نظامي از اسراييل ادامه دارد، وزارت خارجه امريكا در واكنش به جنايات عليه شهروندان فلسطيني به سرزنش هر دو طرف مي‌پردازد.»  چندي پيش نيز سه ژنرال بازنشسته اسراييلي در مقاله‌اي مشترك نوشتند كه «حمايت‌هاي عملي و بي‌دريغ امريكا از گذار به سمت راه‌حل يك دولتي در اين منطقه، شبيه دستورالعمل زمينه‌چيني براي تنش دائمي ميان اسراييل  و فلسطين است.»  
شبلي تلهامي، عضو انديشكده بروكينگز معتقد است: «ايالات متحده نه تنها يك بازيگر بي‌طرف در درگيري‌هاي فلسطين و اسراييل نيست، بلكه با حمايت‌هاي بي‌دريغ از يك سوي ماجرا به طرف مقابل آسيب زده و باعث شده صلح از هميشه دست نيافتني‌تر به نظر برسد.»  همزمان با انفعال امريكا در سال‌هاي اخير، سياست در اسراييل بيش از هميشه به راست متمايل شده و علاوه بر نتانياهو كه هيچ تعهدي به بازگشت به راه‌حل دو دولتي ندارد، تعدادي از مقامات و احزاب اسراييلي نيز علنا اين راهكار را رد مي‌كنند. خالد الجندي، استاد دانشگاه و عضو انديشكده ميدل ايست يكي از علل تشديد افراط‌گرايي در اسراييل بوده است.  به گفته او، «هرچند دست‌كم اخيرا صداهاي راديكال در امريكا در امر سياستگذاري دخالت مستقيم نداشته‌اند اما آنها هنوز با استفاده از ابزارهايي غيرمستقيم مي‌توانند اثرگذار باشند و خواسته‌هاي خود را از جمله در ناديده گرفتن حقوق فلسطينيان تحميل كنند.» 
ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا دوشنبه شب به وقت واشنگتن در پاسخ به سوال يك خبرنگار درباره كودك‌كشي اسراييلي‌ها ضمن پافشاري بر پشتيباني بي‌قيد و شرط واشنگتن از تل‌آويو گفته بود: «حملات راكتي يك تنش‌زايي غيرقابل قبول است.»  او در ادامه تاكيد داشت: «در شرايطي كه تمام طرف‌ها را به كاهش تنش ترغيب مي‌كنيم، حق مشروع اسراييل در دفاع از خود و دفاع از ملت و سرزمين خود را به رسميت مي‌شناسيم.» اين در حالي است كه «ايلهان عمر» نماينده دموكرات كنگره امريكا حملات اسراييل عليه غزه را اقدام تروريستي خوانده بود. به نوشته او، «فلسطينيان مستحق محافظت هستند. برعكس اسراييل، برنامه‌هاي دفاع موشكي چون گنبد آهنين براي محافظت از غيرنظاميان فلسطيني وجود ندارد.» 


 
گفت‌وگوي  تلفني   وزير  خارجه  ايران  و  اسماعيل هنيه
«اسماعيل هنيه»، رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي حماس امشب (دوشنبه) با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران تلفني گفت‌وگو كرد. به گزارش فارس، طرف فلسطيني در اين گفت‌وگوي تلفني گزارشي از آخرين وضعيت سرزمين‌هاي اشغالي و حملات رژيم اشغالگر صهيونيستي به فلسطيني‌ها و مقاومت مردم فلسطين با هر چه در توان دارند، ارايه كرد. وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين گفت‌وگو با اعلام مجدد همبستگي جمهوري اسلامي ايران با مردم مظلوم فلسطين و محكوم كردن اقدامات رژيم غاصب و ددمنش صهيونيستي در حق مردم روزه‌دار فلسطين و همچنين حمله به مسجدالاقصي و شهيد و زخمي كردن نمازگزاران بي‌دفاع، بر حمايت همه‌جانبه جمهوري اسلامي ايران از حقوق حقه مردم فلسطين و آرمان فلسطين تاكيد كرد. ظريف همچنين اسماعيل هنيه را در جريان رايزني خود با همتاي تركيه‌اي براي ايفاي نقش در سازمان ملل متحد و همچنين سازمان همكاري اسلامي در راستاي حمايت از مقاومت مردم فلسطين قرار داد.

محمدجواد  ظريف، وزير  خارجه  ايران: 
تنها  راه‌حل  عادلانه  مساله  فلسطين  برگزاري  همه‌پرسي  است
حمله به مسجدالاقصي و كشتن نمازگزاران و هتك حرمت مقدسات ديني، بزرگ‌ترين دليل بر ماهيت نژادپرستانه و مجرمانه اين رژيم غاصب است كه همواره دليل اساسي از بين رفتن امنيت و آرامش و ثبات در اين منطقه بوده است. در اينجا تاكيد مي‌كنم تنها راه‌حل عادلانه قضيه فلسطين، ارجاع به اراده فرزندان واقعي اين سرزمين  و برگزاري همه‌پرسي  است.