مترو به بسیج رسید

نويسنده: بيژن يانچشمه

با پايان يافتن انتخابات هجمه‌ها عليه شهرداري بيشتر از گذشته شد. عده‌اي در اين ميان شهردار تهران را به باد انتقاد‌هاي غير‌منصفانه گرفته‌اند؛ از بحث ساخت وساز گرفته تا فعاليت‌هاي عمراني را بهانه قرار دادند تا حرفي براي زدن داشته باشند. پروژه احداث مترو همواره با بدقولي دولت در پرداخت هزينه مواجه شده است و شهرداري با تلاش فراوان توانسته در 12 سال اخير توسعه مترو را ادامه دهد. روز گذشته عميق‌ترين خط مترو به طول 22 كيلومتر در حالي افتتاح شد كه شهردار تهران به نقدهايي درباره مديريت شهري واكنش نشان داد و گفت: برخي منتقدان با اغراض سياسي انگشت اتهام به سمت شهرداري مي‌گيرند.   روز گذشته شبكه حمل و نقل ريلي درون شهري با افتتاح خط 7 از جنوب شرقي به شمال غربي شهر متصل شد. محمدباقر قاليباف در مراسم افتتاح خط هفت مترو به طول 22 كيلومتر از ايستگاه بسيج تا ايستگاه ميدان صنعت، با بيان اينكه در شرايط بسيار سخت مالي و تحريم‌ها توانستيم خط 7 مترو را تكميل كنيم، گفت: در طول 12 سال اخير هميشه تحت فشار تحريم داخلي و خارجي بوده‌ايم و با وجود تمام تحريم‌ها كار را انجام داده‌ايم و حتي زخم زبان‌هاي زيادي شنيده‌ايم.  وي با بيان اينكه برخي همواره در برابر اين كار با عظمت، انگشت اتهام به سمت ما مي‌گيرند، تصريح كرد: وقتي به زندگي ‌اين منتقدان نگاه مي‌كنيم حتي يك متر هم سازندگي نداشتند و حالا نسبت به كارهاي انجام شده در شهرداري انگشت اتهام خود را به سمت شهرداری نشانه مي‌گيرند.  شهردار تهران با بيان اينكه مردم شهر تهران همواره چند مطالبه جدي يعني كاهش فاصله شمال با جنوب و ‌حل مشكل آلودگي هوا، صوت و خاك را داشته‌اند، ‌گفت: با اينكه در طول اين سال‌ها اقدامات زيادي انجام شده اما متأسفانه انتقادهاي بي‌شمار و غيركارشناسانه همواره به اين اقدامات وجود داشته است.
    انتقاد غير‌كارشناسي با اغراض سياسي قاليباف با بيان اينكه گاهي كارشناسان انتقاد مي‌كنند؛ اما گاهي برخي كارشناس نيستند و تنها به دليل اغراض سياسي‌اي كه دارند، انگشت اتهام خود را به سمت شهرداري مي‌گيرند، گفت: در شهرداري تهران همه دست به دست هم داده‌اند تا شهر را آباد كنند و امروز مفتخريم كه اعلام كنيم 70 درصد بودجه شهر صرف كارهاي عمراني شده و تنها 30 درصد از بودجه صرف كارهاي جاري شده است.


وي با بيان اينكه متأسفانه برخي مغرضانه قلم می‌زنند و شهرداري را مورد اتهام قرار مي‌دهند، گفت: ما به تونل، ‌بزرگراه، ‌زيرگذر و... احتياج داريم و بايد بگويم كه مديريت غلط شما باعث شده كه هر روز هزاران خودرو وارد شهر شود و هر كاري مي‌كنيد تا بارتان به دوش شهرداري باشد و اين در حالي است كه به شهرداري هم كمك نمي‌كنيد.
  اشتغال 21 هزار نفر در مترو شهردار تهران با بيان اينكه آنهايي كه مي‌گويند پروژه‌هاي شهري بدون مطالعه انجام شده، رفتار سياسي دارند، بيان كرد: تصور كنيد بزرگراه امام علي و ‌آزادگان ساخته نمي‌شد. اگر بزرگراه صدر و نيايش نبود چه مي‌شد؟ چطور حاضريد ابتدايي‌ترين موضوعات فني را زير سؤال ببريد؟ قاليباف با بيان اينكه روزانه 21 هزار كارگر به خاطر حمايت‌هاي مالي بانك شهر مي‌توانند در صنعت متروسازي كار كنند، افزود: بانك شهر پول مردم را در خدمت‌شان به كار گرفته و در سوداگري خرج نكرده است و همه با هم دست به دست يكديگر با مديريت برادرانه كار را پيش برده‌ايم و اصلاً برايمان مهم نبود كه براي چه گرايش‌هايي كار مي‌كنيم.
  احداث همزمان 100 كيلو متر مترو در پايتخت صبح ديروز 22 كيلومتر از خط 7 مترو با حضور شهردار تهران به بهره‌برداري رسيد و همزمان با آن 7 ايستگاه ميدان بسيج، ميدان محمديه، بريانك، كميل، شهيد نواب صفوي، دانشگاه تربيت مدرس و ميدان صنعت نيز افتتاح شد. خط 7 مترو از شهرك اميرالمؤمنين در جنب ورزشگاه تختي آغاز شد و تا ميدان بوستان واقع در سعادت‌آباد ادامه خواهد داشت و اين در حالي است كه در مسير عبور از شرق به غرب از ميدان محلاتي، ميدان محمديه، خيابان مولوي و با تغيير مسير به سمت شمال از تقاطع بزرگراه نواب و خيابان قزوين، تونل توحيد، بيمارستان ميلاد و ميدان صنعت عبور كرده و نهايتاً به سعادت‌آباد مي‌رسد. 12 ايستگاه ديگر اين خط نيز در آينده نزديك به بهره‌برداري مي‌رسد.  همچنين مازيار حسيني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه كمتر كسي در دنيا باور مي‌كند كه همزمان 100 كيلومتر در شهر تهران در حال ساخت است، تصريح كرد: اين در حالي است كه علاوه بر اين 100 كيلومتر مترو، فضاهاي موازي همچون پاركينگ‌هاي قطار و فضاهاي تعميراتي نيز در حال ساخت است.  معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به ويژگي‌هاي خط 7مترو با بيان اينكه طول كابل برق فشار قوي به كار رفته در اين خط به اندازه فاصله اروميه تا بندرعباس است، گفت: 110 هزار آرماتور به اندازه وزن 11 برج ايفل در اين خط به كار گرفته شده و اين در حالي است كه پنج برابر ساخت تونل رسالت از اين خط خاكبرداري شده و 30 برابر برج ميلاد در اين خط بتن‌ريزي شده است.
  احداث 254 كيلومتر مترو توسط قرار‌گاه خاتم فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا هم در اين مراسم گفت: در حال حاضر بيش از ۷۲ درصد از پروژه‌هاي تونل و مترو را قرارگاه خاتم‌الانبيا احداث مي‌كند. سردار عبادالله عبداللهي با بيان اينكه بايد اين اقدامات جهادي به صورت ويژه، رسانه‌اي شود تا مردم به درستي از زحماتي كه در زيرزمين كشيده مي‌شود، آگاه شوند، اظهار داشت: بهره‌برداري از خط ۷ مترو، پنجاهمين پروژه در اولويت است كه به بهره‌برداري مي‌رسد.  وي گفت: قرارگاه ۶۵۰ كيلومتر تونل راه و مترو در سال ۹۵ انجام داده كه ۶۰ كيلومتر آن حفاري تونل بوده است. وي خاطرنشان كرد: از ۳۵۰ كيلومتر پروژه مترو، ۲۵۴ كيلومتر آن را قرارگاه خاتم انجام داده كه مي‌توان گفت ۷۲ درصد پروژه‌هاي مترو در اختيار قرارگاه خاتم بوده است.