قاسمی می‌تواند گره گشا باشد

آفتاب یزد: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ۲۸ خردادماه سالجاری برگزار می‌شود. ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری در این انتخابات از ساعت ۸ صبح سه شنبه ۲۱ اردیبهشت آغاز شد. تا کنون افراد زیادی با مراجعه به وزارت کشور، خود را نامزد انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کرده اند، رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت که کارنامه قابل قبول در حوزه مدیریت اجرایی دارد نیز یکی از نامزدین انتخابات ریاست جمهوری است. برخی از کارشناسان بر این باورند که رستم قاسمی با توان اجرایی که دارد اگر بر مسند ریاست جمهوری بنشیند می‌تواند گره‌های موجود را باز کند. در ادامه به بررسی سوابق او می‌پردازیم و نظر کارشناسان را در خصوص توانایی اجرایی رستم قاسمی جویا می‌شویم.
> سوابق رستم قاسمی
رستم قاسمی در سال ۱۳۴۳ در روستای سرگاه از توابع شهرستان مهر، استان فارس زاده شد. وی دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است. قاسمی در سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در جنگ ایران و عراق شرکت کرد و به درجه رفیع جانبازی نائل شده است. پس از جنگ ۸ساله ایران و عراق در سال ۱۳۸۶ پس از عبدالرضا عابد، به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) منصوب شد. او در مرداد ماه ۱۳۹۰ برای تصدی پست وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد و در ۱۲ مرداد، به‌عنوان آخرین وزیر نفت دولت دهم از مجلس رای اعتماد گرفت. در سال ۲۰۱۳ نام «رستم قاسمی» به عنوان وزیر نفت ایران، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هرساله از سوی نشریه «فارن پالیسی» منتشر می‌شود، قرار داشت. نام رستم قاسمی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار داشت که بعد از وزیر شدن، از فهرست تحریم‌های بین‌المللی خارج شد. از جمله سوابق او می‌توان به معاون مهندسی قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص)، معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، فرمانده قرارگاه سازندگی نوح، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت، رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا)، رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو) و وزیر نفت دولت دهم اشاره کرد. حال باید دید به نظر کارشناسان آیا او می‌تواند در صورت تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری گره‌های کور موجود را باز کند؟
> برنامه‌های رستم قاسمی نقشه راهی برای تحول مناطق شهری و روستایی است


اکبری کارشناس حوزه توسعه محلی در خصوص این موضوع گفت: «آقای قاسمی بسیار عمل گرا هستند و در برنامه‌ریزی‌های خود در مسائل مختلف از کارشناسان و نخبگان استفاده کرده است.» وی تصریح کرد: «برنامه ایشان به قدری دقیق و تخصصی است که ممکن است باعث تغییر برخی
قوانین شود. این موضوع بیشتر در خصوص مسائل اقتصادی صدق می‌کند. آقای قاسمی برنامه جامع و کاملی در خصوص موضوع توسعه روستایی دارند؛ در خصوص برنامه ریزی‌های حوزه شهری هم از متخصصان و کارشناسان این امر استفاده کرده اند. برنامه‌های این کاندیدای رئیس جمهور نقشه راهی برای تحول مناطق شهری و روستایی است. نگاه ایشان به صورت توسعه ناحیه‌ای و منطقه‌ای است، در این برنامه هر محله با وجود پتانسیل‌ها و کارایی‌هایی که دارد همراه با مشارکت اجتماعی و مردمی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به توسعه برسد. نکته حائز اهمیت این است که برنامه‌های اجرایی که قرار است در صورت رای آوردن در دولت رستم قاسمی اجرا شود برنامه‌هایی است که توسط نخبگان نوشته و برنامه ریزی شده است و از آن جایی که رستم قاسمی بسیار عمل گرا و مرد اجرا هستند بدون شک این برنامه‌ها بدون کم و کاست اجرا خواهند شد.»
> قاسمی آشنایی کافی با مشکلات، مسائل و موانع توسعه
کارآفرینی و کسب و کارها دارد
امین شاکری، کارشناس حوزه کارآفرینی نیز در این خصوص گفت: «به نظر من مهمترین شاخصه‌ای که در عرصه ریاست جمهوری اهمیت دارد این است که در وهله اول کاندیدای مورد نظر یک گفتمان اقتصادی و یا یک برنامه اقتصادی برای برون رفت از مشکلات داشته باشد، از طرف دیگر با توجه به مشکلات و مسائل حوزه صنعت و اقتصادی کشور بتواند موانع را مرتفع سازد.» وی تصریح کرد: «رستم قاسمی فرد به شدت با تجربه‌ای است، در سالیانی هم که فعالیت کرده‌اند عمدتا فعالیت اقتصادی داشته اند. بنابراین آشنایی کافی با مشکلات، مسائل و موانع توسعه کارآفرینی و کسب و کارها دارند و نوع نگاهشان می‌تواند نسبت به حل مشکلات اقتصادی کمک‌کننده باشد. از طرف دیگر با توجه به اینکه رویکرد ایشان در خصوص دیپلماسی اقتصادی و اقتدار و رعایت همه مسائل و منافع کشور است بنابراین در صورت رای آوردن، این کاندیدا می‌تواند در خصوص توسعه اقتصادی کشور
و مراودات بین‌المللی و دیپلماسی اقتصادی با سایر کشورها موثر عمل کند.»
> توان اجرایی خستگی ناپذیر قاسمی سبب می‌شود
که یکی از بهترین گزینه‌ها برای ریاست جمهوری باشد
پور چرم کارشناس حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز در این خصوص گفت: «با توجه به اوضاع و احوال کنونی کشور، ما واقعا نیاز به راس هرم اجرایی توانمند و با دانش نسبت به اوضاع اجرایی کشور داریم، سابقه مهندس قاسمی و تجاربی که در صنعت نفت و انرژی و همینطور قرار گاه خاتم الانبیاء(ص) دارند نشان می‌دهد که می‌توانند
یکی از بهترین گزینه‌ها برای ریاست جمهوری باشند.» وی تصریح کرد: «در ساختار قانون اساسی وظیفه رئیس جمهور مشخص شده است اما در برخی از موارد برخی آقایان که رئیس جمهور می‌شوند جایگاه خودشان را نمی‌دانند، سیاست‌گذاری کلان کشور توسط حاکمیت صورت می‌گیرد نه دستگاه اجرا، این موضوع چه در حوزه دیپلماسی و چه در حوزه سیاست‌های کلی اقتصادی کشور صدق می‌کند. اما این سیاست‌ها به یک بدنه اجرایی و قوه مجریه توانمند و خستگی ناپذیر نیاز دارد که به سیاست‌های حاکمیت باور داشته باشد تا بتواند این سیاست‌های کلان را به خوبی اجرایی کند. با همه این تفاسیر با در نظر گرفتن سابقه و تجربه‌های مهندس قاسمی می‌توان گفت که ایشان به سیاست‌های کلی نظام اهتمام دارند و توان اجرایی خستگی ناپذیر ایشان سبب می‌شود که یکی از بهترین گزینه‌ها برای ریاست جمهوری باشند.»
> همین حالا هم بسیاری از مشکلات اقتصادی
توسط رستم قاسمی حل می‌شود
فضلی کارشناس اقتصاد مدیریت توسعه نیز در این خصوص گفت: «با توجه به سوابقی که مهندس قاسمی در گذشته داشته‌اند و با توجه به مدیریت‌های اجرایی و کلان ایشان به نظر من حتما توانایی مدیریت قوه مجریه را دارند.» وی تصریح کرد: «البته این موضوع به شرایط پیش رو و آینده نیز بستگی دارد اما از آن جایی که همین حالا هم بسیاری از مشکلات اقتصادی توسط رستم قاسمی حل می‌شود و دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت با کمک‌های رستم قاسمی صورت می‌گیرد، وقتی ایشان الان می‌توانند چنین اقداماتی را انجام بدهند مسلما در آینده اگر به عنوان رئیس جمهور منتخب مردمی انتخاب شوند مثمر ثمرتر عمل خواهند کرد.»
> برنامه‌های مهندس قاسمی قابلیت اجرا دارند
علی رزم‌آور کارشناس برق و آب نیز در این خصوص گفت: «در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد شعارهایی است که همیشه با جملاتی مثل « باید بشود» و «این کار را خواهیم کرد» و غیره همراه بوده اما هیچ یک از این شعارها پشتوانه و برنامه عملی نداشته است. نتیجه همه این شعارها هم وضعیتی است که الان در آن قرار داریم و همه وعده‌ها به صورت شعار باقی مانده است. »وی تصریح کرد: «فرقی که در برنامه‌های مهندس قاسمی با سایر نامزدهای ریاست جمهوری وجود دارد این است که برنامه‌های ایشان قابلیت اجرایی دارد. در برنامه‌های ایشان در حوزه مدیریت برق و آب می‌بینیم که در وهله اول به بررسی مشکلات برق کشور پرداخته شده است پس از آن به دنبال حل این مشکلات هستند. در حال حاضر تولید برق در کشور ما ۸۳ هزار مگاوات است که از این بخش تنها ۲ درصد از برق به صورت انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، ۱۵ درصد آن به صورت انرژی‌های آبی است و مابقی آن از طریق انرژی‌های فسیلی تامین می‌شود. این در حالی است که کشورهای اروپایی طبق برنامه‌هایی که از قبل پیش‌بینی کرده‌اند تا ۳۰ درصد تولید انرژی‌های خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کنند. ۲ درصد انرژی که در کشور ما از طریق منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود با احتساب نیروگاه اتمی بوشهر است یعنی می‌توان گفت که این بخش به طور کامل در دولت‌ها مغفول باقی مانده و هیچ توجهی به آن نشده است در صورتی که صنعت دنیا در حال رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است.» او تاکید کرد: «در حال حاضر کشورهای عربی نیازمند به انرژی برق ایران هستند و از آن جایی که به برق به عنوان یک کالای استراتژیک نگاه می‌شود کشورهای غربی توان تحریم آن را ندارند. اما تا کنون توجهی برای صادرات برق به صورت عمده نداشتیم، وقتی آمریکا ما را تحریم کرد نتوانست کشورهایی که از ما برق می‌خرند را تحریم کند و مجبور شد برای آن‌ها معافیت تحریمی صادر کند، علت آن هم استراتژیک بودن کالای برق بود چرا که اگر کشورهای همسایه ما را تحریم می‌کردند کشور خودشان دچار خاموشی می‌شد. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار مگاوات انرژی برق ما در بخشی از سال در حال هدر رفتن است چون ما نمی‌توانیم در برخی از ماه‌های سال برق تولید کنیم، در واقع تولید برقمان را کم می‌کنیم چون مصرفمان پائین است، طبق برنامه سردار رستم قاسمی می‌توانیم این موضوع را برنامه ریزی کنیم و این ۲۰ هزار مگاوات را در همان ماه‌هایی که مصرف نداریم تولید کنیم و به کشورهای همسایه صادر کنیم. یک محاسبه سر انگشتی به ما می‌گوید که طبق چنین شرایطی چیزی حدود ۴ میلیارد دلار می‌توان برای کشور ارزآوری داشت.» وی یادآور شد: «با توجه به این که سیاست خارجی رستم قاسمی مشخص است و از آن جایی که در زمان‌های مختلف خروجی عملکرد ایشان مخصوصا در حوزه فروش نفت مشاهده کرده‌ایم بنابراین می‌توانیم این امید را داشته باشیم که توان مدیریت صحیح قوای اجرایی را دارند. در حال حاضر هم بخشی از نفت کشورمان توسط رستم قاسمی فروخته می‌شود بنابراین می‌توان این امید را نسبت به رستم قاسمی داشت که عملکرد درستی در حوزه مدیریت قوای اجرایی داشته باشند.»