«ابتکار» تاثیر افزایش حق‌ مسکن بر معیشت جامعه کارگری را بررسی می‌کند آوار اجاره‌بها بر سر کارگران

حاج‌اسماعیلی می‌گوید: حق مسکن تاثیری در تامین اجاره‌بها ندارد چراکه این مبالغ در مقابل تورم برای اجاره و یا خرید مسکن به هیچ وجه مبلغ قابل قبولی نیست.
اوایل فروردین ماه سال جاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصوبه شورای عالی کار در مورد افزایش حق مسکن کارگران از ماهانه ۳۰۰ هزار تومان به ماهانه ۴۵۰ هزار تومان را با قید فوریت جهت تصویب نهایی به هیئت دولت ارسال کرده بود که این مصوبه نهایتاً روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در جلسه دولت به تایید نهایی رسید. طبق مصوبه شورای عالی کار، این افزایش باید از فروردین ماه در دستمزد کارگران اعمال شود از این رو هر زمانی که در دولت تصویب شود، باید مابه‌التفاوت ماه‌های قبل از آن توسط کارفرما به کارگر پرداخت شود. به بیانی روشن‌تر امسال کارفرما در حقوق اردیبهشت ماه علاوه بر اعمال حق‌ مسکن ۴۵۰ هزار تومانی، باید ۱۵۰ هزار تومان نیز مابه‌التفاوت بابت حق‌ مسکن فروردین ماه را به کارکنان خود پرداخت کند. البته این رقم درحالی تصیب شده است که هزینه اجاره‌بها خانوارها بیش از 60 درصد درآمد آنها را دربر می‌گیرد. علی اصلانی، عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور با اشاره به افزایش حق‌ مسکن کارگران به «ابتکار» می‌گوید: حق مسکن در شورای عالی کار پیشنهاد شده و در هیئت وزیران مصوب و پس از آن ابلاغ می‌شود. سال گذشته حق مسکن دیر اعلام شد و سه ماه مبلغ مورد نظر را به کارگران پرداخت نکردند، به‌گونه‌ای که حق مسکن در برج چهارم مصوب شد و از آن زمان به کارگران پرداخت کردند. امسال هم ما نگران بودیم چنین اتفاقی رخ دهد اما خوشبختانه اینگونه نبود و تاریخ اجرا را از یکم فروردین ماه گذاشتند. یعنی کارفرما مکلف است که حق مسکن را از یکم فروردین پرداخت کند. اما اینکه 450‌ هزار تومان رقم قابل توجهی برای جامعه کارگری است یا خیر؟ باید بگویم که خیر اصلا رقم مناسبی برای تامین مسکن کارگران نیست. البته باید بگویم امسال افزایش حقوق نسبت به سال‌های گذشته خوب بود البته نه اینکه به خط فقر نزدیک باشد خیر اما به هرحال وضعیت بهتری بود.
این فعال کارگری می‌افزاید: طی سال‌های اخیر چند عامل سبب شده است که جامعه کارگری به حق‌وحقوق خود نرسد. یکی از این عوامل به هشت سال جنگ باز می‌گردد در آن زمان مسئولان مربوطه و جامعه کارگری پذیرفتند که به دلیل شرایط جنگ طی هشت سال افزایش حقوقی در کار نباشد و بعد از جنگ دولت‌ها سال‌های درگیر با این مسئله را برای کارگران ترمیم کنند اما متاسفانه نه تنها ترمیم نشد بلکه طی این سال‌ها فاصله معناداری بین تورم و خط فقر افتاد.
سبد معیشت با چالش‌هایی روبه‌‌رو است


وی با اشاره به هزینه سبد معیشت ادامه می‌دهد: این مشکلات در حالی است که طی چند سال اخیر سبد معیشت هم با چالش‌هایی روبه‌‌رو بوده به دلیل کم شدن ازدواج و یا کم شدن فرزند‌آوری نیم‌بچه را از هزینه‌های سبد معیشت کم کرده‌اند. به بیانی روشن‌تر تا پایان سال 96 سبد هزینه را برای 4 نفر در نظر می‌گرفتند و از سال 97 به بعد، سبد معیشت را 3/3 در نظر گرفتند.
این فعال کارگری اظهار می‌کند: سال گذشته عددی که جامعه کارگری برای هزینه سبد معیشت در تمام استان‌ها به دست آورد نزدیک به 9 میلیون تومان بود، دولت در دی‌ماه این عدد را 10 میلیون اعلام کرد و میانگین این عدد 6 میلیون 750 تومان در نظر گرفته شد و اگر طبق این عدد کارگر 7 میلیون تومان دریافتی داشت یعنی هزینه و درآمد سربه‌سر می‌شد و دیگری خبری از پس‌انداز نبود. اما از همین 7 میلیون تومان شایعه‌ شد که 4 میلیون 200 هزار تومان پرداخت می‌شود این در حالی است که کارگر 4 میلیون 200 هزار تومان دریافت نمی‌کند. به عبارتی دیگر اگر یک کارگر، دارای یک فرزند بوده و یک سال سابقه کار در آن بخش را داشته باشد تقریبا 3 میلیون 900 هزار تومان دریافت می‌کند اما از همان اول شایعه شد که 4 میلیون 200 هزار تومان به کارگر پرداخت می‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این مسئله که اکثریت خانوارهای کارگری مستاجر هستند ادامه می‌دهد: این میزان حقوق در شرایطی که قیمت‌ها به خصوص اجاره‌بها چندبرابر شده است رقم قابل توجهی نخواهد بود. اجاره‌بها مسکن در سال 99 سر به فلک کشید و این 450 تومان حداکثر 15 درصد بتواند هزینه اجاره‌بها را تامین کند. در حال حاضر اگر کارگری بخواهد در هر استانی خانه‌ای را اجاره کند کمتر از 100 میلیون تومان پول پیش و یک تا یک‌و نیم میلیون تومان اجاره نمی‌تواند واحدی را پیدا کند. این ارقام نشان می‌دهد که 450 هزار تومان حق مسکن نمی‌تواند تاثیری در تامین اجاره‌بها داشته باشد. این ارقام در حالی است که حدود 60 درصد از کارگران مستاجر بوده و با توجه به افزایش اجاره‌بها این اعداد کاملا ناچیز است.
حق مسکن تاثیری در تامین اجاره‌بها ندارد
حمید حاج‌اسماعیلی، فعال کارگری نیز در نظری مشابه با اصلانی درخصوص افزایش حق مسکن کارگران به «ابتکار» می‌گوید: بخشی از حقوق کارگران در قالب حق مسکن و بن خواربار تعریف شده و این مبلغ حداقل حقوقی است که در ایران برای کارگران در نظر گرفته می‌شود. بنابراین حق مسکن تاثیری در تامین اجاره‌بها ندارد چراکه این مبالغ در مقابل تورم برای اجاره و یا خرید مسکن به هیچ وجه مبلغ قابل قبولی نیست. به عبارتی دیگر این مزایا بخشی از حداقل حقوقی است که برای کارگران در نظر گرفته شده است. بنابراین حق مسکن را نباید با این تعریف در نظر بگیریم که می‌تواند به تامین اجاره‌بها کمک کند.
وی با تاکید بر داستن راهکارهای صحیح برای خانه‌دار شدن کارگران می‌گوید: برای مسئله مسکن کارگران حتما باید راهکارهای مستقل و جدی در دستور کار قرار بگیرد چراکه این عددها به هیچ عنوان نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات کارگران باشد.
برخی از کارگاه‌ها مزایا را به کارگر پرداخت نمی‌کنند
این فعال کارگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رفتار کارفرماها اشاره می‌کند و در این خصوص می‌افزاید: یک انتقادی که به دولت و شورای عالی کار وارد این است که این مبلغ حتما باید در قالب حقوق پایه تعریف شود چراکه بسیاری از کارگاه‌ها و کارفرمایان که از نظارت به دور هستند این مزایا را به کارگر پرداخت نمی‌کنند.
وی اظهار می‌کند: متاسفانه بسیاری از کارگران به دلیل عدم نظارت از مزایای خود محروم می‌شوند و این یک معضل جدی در کشور است که باید به آن رسیدگی شود. به همین دلیل بارها پیشنهاد شده است که بن‌های خواربار و حق مسکن به پایه حقوق اضافه شود تا برخی از کارفرمایان نتوانند حقوق واقعی کارگران را نادیده بگیرند. بنابراین اگر می‌خواهیم که این معضل برطرف شود باید در سال‌های آینده حق مسکن و دیگر مزایای کارگران به پایه حقوق اضافه شود و این معضل برای همیشه در کارگاه‌های زیرزمینی از بین برود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر افزایش حق‌ مسکن بر معیشت جامعه کارگری را بررسی می‌کند آوار اجاره‌بها بر سر کارگران محمدعلی وکیلی چه کسی رقیب آقای رئیسی خواهد شد؟ فضای مجازی چگونه بر انتخابات تاثیر خواهد گذاشت؟ تنور داغ انتخابات در دستان مجازی‌ها چه کسانی برای کاندیداتوری ثبت نام کردند؟ جشنواره ثبت نام‌ها برای رسیدن به پاستور آیا گنبد آهنین همه راکت‌های حماس را می‌زند؟ ۳ غافلگیری مقاومت فلسطین برای صهیونیست‌ها طولانی شدن مذاکرات وین نشانه چیست؟ آزمون زمان برای مذاکرات وین لاریجانی، رئیسی و جهانگیری کاندیداهای اصلی ریاست جمهوری خواهند بود؟ آرایش نهایی انتخابات سیزدهم حسن روحانی: تهمت زدن و دروغ گفتن برای گدایی رای، بدترین کار است خالد مشعل: حمله زمینی اسرائیل دامی برای آن‌ها خواهد بود انتقاد از احمدی‌نژاد در نماز عید فطر نامه ۴۴ سناتور به بایدن برای توقف مذاکرات برجام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد معامله روزانه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان رمزارز در ایران نوآم چامسکی: اسرائیل تحت حمایت آمریکا استراتژی ترور و اخراج را دنبال می‌کند