چه کسانی برای کاندیداتوری ثبت نام کردند؟ جشنواره ثبت نام‌ها برای رسیدن به پاستور

چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با ثبت نام سردار افشار از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران آغاز شد.
به گزارش ایسنا، سردار افشار از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران نخستین چهره شناخته‌ شده‌ای است که در ساعات اولیه چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات کشور شد و ثبت نام کرد.
سردار افشار پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با برنامه آمده‌ام و ده‌ها برنامه علمی و تخصصی دارم که در برخی از آنها تجربه اجرای آزمایشی را هم داشته‌ام.
همچنین فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای دولت دهم و نماینده فعلی مجلس و رئیس کمیسیون انرژی با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.


رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم پس از ثبت نام به خبرنگاران گفت: اجرای برجام توسط مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و رهبری به دولت اجازه داده شده است و همه ملزم هستیم برجام را ۲۸ شرطی که در مصوبات وجود دارد اجرا کنیم.
سیدمصطفی تاجزاده نیز که پیش از این اعلام کرده بود ساعت ۱۱ صبح روز جمعه برای ثبت‌ نام به ستاد انتخابات می‌رود، راس ساعت مذکور به همراه همسرش (فخرالسادات محتشمی پور) در ستاد انتخابات کشور حاضر شد و ثبت نام کرد.
این چهره اصلاح‌طلب پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: من نامزد ریاست جمهوری شده‌ام، اما دعوای قدرت با هیچ‌ کس ندارم و برای آشوب و به خیابان‌ کشیدن مردم ثبت‌ نام نکرده‌ام.
همچون روزهای گذشته خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران حاضر در ستاد انتخابات کشور ساعات اولیه صبح را در حالی پشت سر گذاشتند که نه خبری از حواشی هر روز حضور چهره‌های گمنام و مشتاق دوربین بود، نه پای سیاسیون متکی به نفس و شناسنامه به دست به مرکز همایش‌های وزارت کشور باز شده بود.
در چهارمین روز ثبت نام‌ها و یک روز مانده به پایان این مهلت دو ساعت بعد از آغاز روند ثبت‌ نام‌ها، تنها دو چهره کمابیش شناخته‌شده پا در ستاد انتخابات گذاشتند و نیت خود برای نام‌نویسی در انتخابات را عملی کردند؛ اول سردار علیرضا افشار که پیش از این در نشستی خبری و ضمن انتشار بیانیه‌ای کوتاه با هدف «انسجام‌بخشی به نامزدهای جبهه انقلاب» اعلام کاندیداتوری کرده بود و بعد از او، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده مجلس یازدهم که حضورش در جمع خبرنگاران تحت تاثیر ورود مصطفی تاجزاده قرار گرفت و کمتر کسی توجهی به سخنان وی نشان داد.
ورود معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات که راس ساعت ۱۱ با همراهی همسرش فخرالسادات محتشمی‌پور انجام شد، خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران را از سالن ۶۰۰ نفره که محل اصلی استقرار آنان است به طبقه فوقانی، یعنی محل نام‌نویسی داوطلبان کشاند و سالن سخنرانی را برای فریدون عباسی تقریباً خالی کرد.
همزمان با نام‌نویسی تاجزاده، بخشی از سالن اصلی ستاد انتخابات کشور شاهد درگیری لفظی داوطلبی با ظاهر، پوشش محلی و لهجه کُردی با حراست و نیروهای انتظامی مستقر در آن بود که بر استفاده از فرصت گفت‌وگو با خبرنگاران برای بیان سخنانش تاکید و اصرار می‌کرد و صدای بگومگویش با مسئولان ستاد انتخابات توجه نمایندگان برخی رسانه‌ها و حتی مصطفی تاجزاده را هم به خود جلب کرد.
او پس از این بحث و جدل چند دقیقه‌ای در همان سالن اصلی ستاد انتخابات مقابل دوربین جمعی از اصحاب رسانه قرار گرفت و تاکید کرد: «من هم شیعه‌ام و هم سنی. من همان‌قدر به ولایت فقیه اعتقاد دارم که شورای نگهبان به آن معتقد است. کسی نمی‌تواند من را به خاطر مذهبم از ورود به انتخابات منع کند.»
در روز چهارم ثبت نام‌ها از ساعت ۸ صبح تا ظهر تنها این سه چهره کم و بیش آشنا برای مردم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.
کاهش تعداد داوطلبانی که هیچ سابقه سیاسی در چهل سال گذشته نداشته‌اند، یکی از ویژگی‌های بارز این دوره از انتخابات است. اگرچه هنوز شاهد حضور برخی افراد با شکل و شمایل عجیب در وزارت کشور هستیم اما تعداد این افراد به صورت چشمگیری کاهش یافته است. بیماری کرونا و مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شرایط ثبت نام کنندگان می‌تواند عاملی برای کاهش ثبت نام افراد غیرسیاسی باشد.
چهل کاربر در دو طبقه برای ثبت نام از داوطلبان در وزارت کشور مستقر شده‌اند اما نیمی از این کاربران در بیشتر ساعات ثبت نام مراجعه کننده ای ندارند. تا پایان روز گذشته ۲۱۱ نفر برای حضور در انتخابات ثبت نام کرد بودند. البته احتمال افزایش حضور داوطلبان در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت یعنی روز پایانی ثبت نام وجود دارد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ظهر جمعه در جریان چهارمین روز از مهلت قانونی ثبت نام از کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برای بار دوم با حضور در ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی تهران از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند نام نویسی از داوطلبان کاندیداتوری این انتخابات قرار گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان در جریان این بازدید اعلام کرد: صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان بررسی می‌شود.
ثبت‌نام از داوطلبان از ۲۱ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۵ این ماه ادامه خواهد داشت.
شاهین محمد صادقی بعد از ظهر جمعه در جریان چهارمین روز از ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور جهت کاندیداتوری در این انتخابات ثبت نام کرد.
در سه روز نخست ثبت نام چهره‌هایی همچون محمدحسن نامی، سعید محمد، حسین دهقان، رستم قاسمی، صادق خلیلیان، محمود احمدی‌نژاد، محمود صادقی، علی مطهری، محسن مهرعلیزاده، رامین مهمانپرست، محمد عباسی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، محمدحسن قدیری ابیانه، حسن سبحانی، زارع فومنی و قدرتعلی حشمتیان در انتخابات ثبت نام کرده‌اند.
موضوع اختلاف شورای نگهبان و وزارت کشور از مسائل مهم روز اول ثبت نام ها بود که به شرایط ثبت نام داوطلبان انتخابات باز می گردد و از دوشنبه هفته جاری که رئیس جمهور، وزارت کشور را موظف کرد که مصوبه شورای نگهبان را اجرا نکند، شدت گرفت؛ چرا که ساعتی بعد هیات نظارت بر انتخابات اعلام کرد این مصوبه لازم الاجرا است.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اولین روز ثبت نام‌ها در گفت‌وگو با خبرنگاران مستقر در وزارت کشور اعلام کرد که «ثبت نام‌هایی که فاقد مدارکی باشند که از سوی شورای نگهبان اعلام شده، اعتبار ندارند و به نماینده‌مان در ستاد انتخابات کشور گفته‌ایم که مدارک ناقص را تحویل نگیرد. ثبت نام کسانی نهایی می‌شود که مدارک‌شان بر اساس مصوبه شورای نگهبان کامل باشد و به تایید نماینده شورای نگهبان در ستاد انتخابات کشور برسد.»
ساعت ۱۸ پایان مهلت حضور برای ثبت نام اعلام شده، اما ثبت نام از افراد حاضر در ستاد انتخابات انجام خواهد شد.
سید اسماعیل موسوی در پایان سومین روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در روز جاری ۸۱ نفر برای ثبت‌نام مراجعه کردند و در مجموع تاکنون ۲۱۱ نفر مراجعه کرده‌اند که به طور میانگین می‌توان گفت روزی ۷۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر افزایش حق‌ مسکن بر معیشت جامعه کارگری را بررسی می‌کند آوار اجاره‌بها بر سر کارگران محمدعلی وکیلی چه کسی رقیب آقای رئیسی خواهد شد؟ فضای مجازی چگونه بر انتخابات تاثیر خواهد گذاشت؟ تنور داغ انتخابات در دستان مجازی‌ها چه کسانی برای کاندیداتوری ثبت نام کردند؟ جشنواره ثبت نام‌ها برای رسیدن به پاستور آیا گنبد آهنین همه راکت‌های حماس را می‌زند؟ ۳ غافلگیری مقاومت فلسطین برای صهیونیست‌ها طولانی شدن مذاکرات وین نشانه چیست؟ آزمون زمان برای مذاکرات وین لاریجانی، رئیسی و جهانگیری کاندیداهای اصلی ریاست جمهوری خواهند بود؟ آرایش نهایی انتخابات سیزدهم حسن روحانی: تهمت زدن و دروغ گفتن برای گدایی رای، بدترین کار است خالد مشعل: حمله زمینی اسرائیل دامی برای آن‌ها خواهد بود انتقاد از احمدی‌نژاد در نماز عید فطر نامه ۴۴ سناتور به بایدن برای توقف مذاکرات برجام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد معامله روزانه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان رمزارز در ایران نوآم چامسکی: اسرائیل تحت حمایت آمریکا استراتژی ترور و اخراج را دنبال می‌کند