جهانگيری سپر بلا بود؛ حالا گزينه اصلی

عکس: آرمان‌ملی / حجت ‌ سپهوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آرمان ملی- حمید شجاعی: حال و هوای جامعه کم‌کم انتخاباتی می‌شود و با رسیدن به روزهای آخر ثبت‌نام داوطلبان ریاست‌جمهوری پرده از چهره آنهایی که سودای پاستور در سر دارند، برداشته می‌شود. در این میان اصلاح‌طلبانی که طی یک ماه اخیر با دو شوک انتخاباتی؛ یعنی نهی سید‌حسن خمینی برای ورود به انتخابات و عدم‌حضور ظریف در انتخابات مواجه شدند احتمالا خیر کثیر خود را در اجماع روی اسحاق جهانگیری خواهند دید و با توجه به قطعی شدن ثبت‌نام جهانگیری در انتخابات پیش‌رو  و دعوت بزرگان اصلاحات و حاميان توليد و صنعت از ایشان می‌توان او  گزینه نهایی اصلاح‌طلبان دانست. با این حال روز یکشنبه تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان گرفته خواهد شد که چه کسانی با حمایت اصلاح‌طلبان وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهند شد. آنچه مسلم است جهانگیری از ظرفیت بالایی برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات برخوردار است. حال دیگر دوران وجه المصالحه قراردادن اسحاق جهانگيري و ناديده گرفتن توان اجرايي و مديريتي او تمام شده است؛ همه منتظرند تا ناگفته‌هاي او را در مناظرات انتخاباتي بشنوند. او دوره گذشته در پاره‌ای مواقع وجه المصالحه می‌شد و هزینه می‌داد بدون اینکه خودش موافق آن تصمیم باشد. جهانگیری برادر دو شهید است و ارتباط بسیار نزدیکی با سردار قاسم سلیمانی داشت.
   کاندیدای حداکثری
شاید اگر طی یک ماه گذشته از کاندیداهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری صحبت به میان می‌آمد همگان به نام‌هایی همچون آیت‌ا... سید‌حسن خمینی  و محمد‌جواد ظریف اشاره می‌کردند و آنها را گزینه نهایی و اجماعی اصلاح‌طلبان می‌دانستند. هرچند از همان ابتدا گزینه‌هایی همچون اسحاق جهانگیری، مسعودپزشکیان و محمد‌رضا عارف نیز مطرح می‌شدند اما نگاه اصلاح‌طلبان بیشتر روی خمینی و ظریف بود. اما تحولات رخ داده در یک ماه گذشته باعث شده شرایط برای اصلاح‌طلبان به نحو دیگری رقم بخورد. چنانکه سید‌حسن خمینی از حضور در انتخابات نهی شد و ظریف نیز با اشاره به هجمه‌ها و فشارها رسما از حضور در انتخابات انصراف داد. همین مساله باعث شده اصلاح‌طلبان اجماع جریانی خود را روی یک گزینه حداکثری قرار دهند و آن شخص کسی جز اسحاق جهانگیری نیست؛ چهره‌ای که اگر به واقع به همه کاندیداها نگاه کنیم ریاست‌جمهوری به لحاظ کاراکتر مدیریتی نیز برازنده او است. چرا که جهانگیری از مدیریت‌های استانی آغاز کرده‌، نماینده مجلس، وزارت  و در نهایت معاون اولی رئیس‌جمهور را در کارنامه خود دارد. لذا در این جایگاه با همه مشکلات کشور، کورگره‌ها، گلوگاه‌های فساد و راه‌های حل مشکلات در حوزه‌های مختلف آشناست و می‌تواند نسخه مناسبی برای سامان دادن به وضعیت نه‌چندان مساعد فعلی جامعه بدهد. هر چند برخی تنها نقطه تاریک کارنامه جهانگیری را ماجرای ارز 4200 تومانی، که به نام وی تمام شده، می‌دانند. این در حالی است که به روایت خود جهانگیری این تصمیم در سطح سران قوا گرفته شده و از آنجایی که اعلام آن را به جهانگیری سپرده‌اند به نام او تمام شده و به عبارتی او به پای این تصمیم هزینه داد و وجه المصالحه قرار گرفت و سپر بلا شد. جهانگیری برگ برنده‌هایی در دست دارد که با استفاده از آنها می‌تواند فضای انتخابات را به نفع خود تغییر دهد و نگاه مردم را به سمت خود جلب کند. نگاهی به انتخابات سال 96 و مناظرات چالشی آن دوران به خوبی نشان می‌دهد جهانگیری با هنر سخن‌وری خود و استفاده درست از مطالب در مواقع مقرر پیروز مناظرات لقب گرفت. از همین رو است که جهانگیری در انتخابات پیش‌رو نیز با توجه به توانایی بالای مدیریتی و اطلاعات به طریق اولی می‌تواند در مناظرات خوش بدرخشد. این در حالی است که اگر تا پیش از این همه صحبت‌ها در خصوص حضور جهانگیری در انتخابات گمانه‌زنی بود اما خبر رسیده جهانگیری عزم خود را برای ثبت‌نام و حضور در انتخابات جزم کرده و امروز راهی ستاد انتخابات کشور درخیابان فاطمی خواهد شد. در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها پیرامون اجماع اصلاح‌طلبان روی جهانگیری افزایش یافته باید دید او تنها گزینه اصلاح‌طلبان خواهد بود یا چهره‌های دیگری نیز پس از تایید‌صلاحیت جهانگیری را در مناظرات همراهی خواهند کرد.
  دعوت بزرگان اصلاحات از جهانگیری


اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند به‌رغم اینکه برخی بحث تحریم انتخابات را مطرح می‌کنند اهل تحریم نیستند و تا آخر در انتخابات حاضر خواهند بود و از کاندیدای حداکثری خود حمایت خواهند کرد. در این راستا پس از آنکه گفت‌و‌گو‌ها با ظریف به نتیجه نرسید و وی از حضور در انتخابات استنکاف ورزید، بزرگان اصلاح‌طلب به سمت اسحاق جهانگیری رفتند تا از او برای حضور در انتخابات دعوت به عمل آورند. گویا همین امر نیز جهانگیری را مجاب بله حضور در انتخابات و ثبت‌نام کرده است. محمد نعیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص می‌گوید: «‌از منابع موثقی شنیده‌ام که جناب ‌آقای کروبی نظرشان را اعلام کرده‌اند و به‌اطلاع آقای‌دکتر‌جهانگیری رسانده‌اند که ایشان برای ثبت‌نام و اعلام کاندیداتوری اقدام کنند و همچنین طبق اطلاع من آقای خاتمی هم مستقیما صحبتی داشته‌اند و این مطلب را به آقای دکتر جهانگیری منتقل کرده‌اند و همچنین آقای موسوی‌خوئینی‌ها تحلیل و استدلال‌شان را برای اینکه آقای دکتر جهانگیری وارد کارزار و صحنه انتخابات شوند به ایشان انتقال داده‌اند.» به‌نظر می‌رسد اگر تمام ظرفیت اصلاح‌طلبان پشت جهانگیری قرار گیرد و بتوانند مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای ترغیب کنند جهانگیری بتواند با آرای بالا مردم سیزدهمین کلید‌دار پاستور لقب بگیرد و ردای ریاست‌جمهوری را بر تن کند.
  علل اجماع 
علل مختلفی را می‌توان برای اجماع اصلاح‌طلبان روی اسحاق جهانگیری مطرح کرد که از آن جمله می‌توان به اصلاح‌طلب بودن، مدیر بودن، ارتباط مثبت و موثر با نهادهای حاکمیتی، سابقه عملکردی در حوزه مدیریتی...  اشاره کرد. حمید‌رضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص معتقد است: «‌جهانگیری یک اصلاح‌طلب فابریک و نمونه اصل است و بدلی نیست. تقریبا کل اعضای جبهه اصلاح‌طلبان ایران به ایشان رای داده‌اند.از پایین به بالا آمده است؛ یعنی از جهاد سازندگی یک شهر کوچک آمده بالا، تا فرمانداری، استانداری و نمایندگی مجلس و بعد هم دوره‌های موفق وزارت در حوزه صنعت و در  نهایت معاون اولی رئیس‌جمهوری را تجربه کرده است.»  وی می‌افزاید: «‌جهانگیری اهل خدمت است؛ هم در جنگ، هم در دوره سازندگی، هم در دوره اصلاحات و هم در دوره اعتدال. و از همه مهمتر وقتی ترامپ به ایران با یک جنگ روانی‌- اقتصادی به ایران هجمه کرد، به‌جای اینکه به‌رغم کم‌توجهی جناب روحانی، عقب بنشیند، ایستاد و برای مردم در دل بحران کار کرد. ما بعد از انتخابات خرداد ۱۴۰۰ یک شخصیتی می‌خواهیم که بتواند با تعامل با ارکان حاکمیت و خصوصا با بیت و با نخبگان کشور، برای مردم، خصوصا برای آن سی‌ و پنج میلیونی که به‌خاطر تحریم‌ها فقیر شده‌اند، یک کار اصولی بکند، تولید و اشتغال را راه بیندازد.» قدر مسلم جهانگیری می‌تواند در انتخابات پیش‌رو حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و حتی قشر خاکستری که قصد حضور در انتخابات را ندارند تحت‌تاثیر برنامه‌ها و گفته‌های خود قرار دهد. 
 در مناظرات پاسخ رقبا را می‌دهیم 
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص کاندیدای اصلاح‌طلبان اظهار داشت: یکشنبه قرار است که تصمیم نهایی گرفته شود و بعد از اتمام زمان ثبت‌نام معلوم شود این 14 نفر  که در فهرست اولیه نهاد اجماع‌ساز بوده‌اند، کدام یک اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و بر اساس آن رای‌گیری صورت گیرد. اما خب دکتر جهانگیری بعد از آقای ظریف نفر دوم فهرست نهاد اجماع‌ساز شده‌اند. سیدمحمودمیرلوحی به «آرمان ملی» گفت: آقای‌جهانگیری شخصیتی است که در انتخابات 96 هم جریان اصلاحات را نمایندگی کرده‌اند و در تمام این 4 سال با تمام فراز‌و‌فرودهای دولت در کنار رئیس‌جمهور مانده‌اند. عملکرد ایشان با توجه به دانش اقتصادی‌ای که دارند و اینکه به مسائل کشور اشراف دارد، مثبت بوده است. عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اصلاح‌طلبان همواره نسبت به مطالبات و انتظارات مردم پاسخگو خواهند بود. ما در مقابل رقبا کسری نداریم و به راحتی می‌شود در مناظرات پاسخ آنها را داد.