شورای رقابت «نهادی فرابخشی» است


مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی انتشار خبری با عنوان «وزیر صمت رسما از افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت دفاع کرد/ وعده‌های بی‌عمل» در صفحه ۲ مورخ ۱۸/۲/۱۴۰۰ در روزنامه، «آفتاب‌یزد» مطابق قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها توضیحات ارسالی از سوی این مرکز خطاب به مدیرمسئول روزنامه را منتشر می‌کند.
«- اعلام نرخ‌های جدید خودروهای دو خودروساز بزرگ از سوی شورای رقابت صورت پذیرفته است. شورای رقابت بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌نماید و نهادی فرابخشی است که تابعه وزارت صمت نیست. لذا ادعای حمایت وزارت صمت یا وزیر صمت از این شورا یا ادعاهای مشابه، بیشتر ناشی ازعدم شناخت جایگاه حقوقی آن شورا است.
- حسب قانون تشکیل شورای رقابت در مواردی که کالایی شرایط تولید انحصاری را داشته باشد، این شورا مصادیق انحصار را معیّن و در خصوص نظارت و ساماندهی قیمت‌گذاری این قبیل کالاها اقدام نموده که در مورد خودروهای تولید داخل نیز حسب قانون و تشخیص این شورا بر همین اساس عمل می‌شود. لذا اعلام قیمت‌های جدید خودروهای داخلی از سوی این شورا، مستقل از این است که شورا بخواهد نظر وزارت صمت را تامین کند یا آنچه نویسنده آن را حمایت وزارت صمت نامیده است، منجر به اعلام نرخ شده
باشد.


- شورای رقابت براساس الگوی متشکل از محاسبه هزینه‌های تولید (شامل مواد اولیه، دستمزد و…) و شاخص تورم‌بخشی اقلام تشکیل‌دهنده خودروها و اثر نوسانات ارزی بر نهاده‌های تولید خودروسازان و مواردی از این دست در بازه‌های زمانی ۳ ماهه و ۶ ماهه قیمت‌های جدید خودروهای داخلی را بررسی و اعلام می‌نماید که تغییرات هزینه‌های تولید مربوط به شهریور تا اسفند ۹۹ به وسیله این شورا بررسی و نرخ‌های اعلام شده بر پایه نسبت تغییرات هزینه‌های تولید در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ است که تاکنون در قیمت خودروها لحاظ نشده بود.»
توضیح تحریریه: لازم به ذکر است آن دسته از مخاطبان و خوانندگان گرامی روزنامه که یا به تازگی به جمع مخاطبان ما پیوسته‌اند یا آن گزارش را مطالعه نکرده اند؛ می‌توانند آن را در آرشیو روزنامه مشاهده کنند که صفحه دوم روزنامه در واقع صفحه سیاسی مشخص شده در سایت روزنامه
«آفتاب یزد» است.