لغو سفر ظریف به اتریش در اعتراض به حمایت از اسرائیل

منبع اتریشی مدعی شد لغو سفر ظریف به اتریش در اعتراض به حمایت از اسرائیل شرق: سفر وزیر خارجه ایران به اتریش لغو شد. در توضیح علت لغو این سفر منابع اتریشی خبر دادند اعلام حمایت اتریش از اسرائیل باعث این تصمیم شده است. در پی حملات اخیر اسرائیلی‌ها به فلسطین و مسجد‌الاقصی و واکنش‌ گروه‌های فلسطینی به این حملات، پرچم اسرائیل بر فراز مقر نخست‌وزیری و وزارت خارجه اتریش در حمایت از اسرائیل بالاست. استفانی لیختنشتاین، خبرنگار اتریشی در توییتر، به نقل از مقامات وزارت خارجه این کشور خبر داد: «[محمد]جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در اقدامی در لحظه آخر سفر خود به اتریش را به خاطر وجود پرچم‌های اسرائیل بر فراز مقر نخست‌وزیری و وزارت خارجه در وین لغو کرد». لیختنشتاین ادامه داد: «وزارت امور خارجه اتریش در‌این‌باره به من گفت که «لغو این سفر در روابط خوب دیرینه ما و کانال‌های باز ارتباطی با ایران تغییری ایجاد نخواهد کرد؛ اما ما اظهار همبستگی‌مان با اسرائیل را مبتنی بر سفر مقامات دیگر کشورها نخواهیم دانست». در همین رابطه، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، در پاسخ به سؤالی در‌این‌باره بدون ورود به جزئیات به خبرگزاری ایسنا گفته است: «آقای ظریف، سفر در این شرایط را به مصلحت ندانست و لذا ترتیبات سفر نهایی نشد». این موضوع به احتمال زیاد در نشست خبری هفتگی خطیب‌زاده در روز دوشنبه نیز مطرح شود و احتمالا در این نشست توضیحات کامل‌تری درباره لغو سفر ظریف و صحت‌و‌سقم خبر منابع اتریشی از خطیب‌زاده دریافت شود.
عراقچی: اتریش میزبان خوبی است، حمایت از اسرائیل بهت‌‌آور  است
اما سفر وزیر خارجه ایران به وین در‌ حالی لغو شد که سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی او به‌عنوان رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی همین حالا در همان شهر پیگیر مذاکرات احیای برجام است. عراقچی به‌عنوان مقام ایرانی حاضر در وین، در موضع‌گیری جداگانه‌ای به حمایت اتریش از اسرائیل واکنش نشان داد. معاون ظریف در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: «وین مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دفتر سازمان ملل متحد است و اتریش تاکنون میزبان خوبی برای مذاکرات بوده است. مشاهده پرچم رژیم اشغالگری که در همین چند روز ده‌ها غیرنظامی از‌جمله کودکان بسیاری را وحشیانه کشتار کرده است، بر فراز ساختمان‌های دولتی در وین، بهت‌آور و دردناک است. ما در کنار فلسطین ایستاده‌ایم».
عراقچی البته در مرحله‌ای حساس از مذاکرات برجامی حضور دارد. ۳۱ اردیبهشت، جمعه همین هفته، آخرین روز توافق سه‌ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است و در‌صورتی‌که مذاکرات در طول این هفته به نتیجه نرسد، عبور از این مهلت مذاکرات را بسیار پیچیده‌تر خواهد کرد. بعد از مصوبه مجلس برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، در سفر رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس به تهران و در پی دیدارهای او با ظریف و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ایران و آژانس اعلام کردند توافق کرده‌اند که برای مدت سه ماه، اطلاعات نظارتی در اختیار ایران خواهند ماند و در صورت احیای برجام و رفع تحریم‌ها به آژانس تحویل خواهند شد تا به ‌این‌ ترتیب عملا وقفه فرایند نظارتی آژانس جبران شود؛ اما اگر این مهلت به پایان برسد و طبق توافق این اطلاعات پاک شود، تعیین تکلیف فعالیت‌های این مدت نیز به موضوعات مذاکرات اضافه خواهد شد و گرهی محکم به فرایند احیای برجام اضافه خواهد شد. در‌این‌باره البته برخی از مقامات ایران اشاراتی به احتمال تمدید این توافق داشته‌اند؛ اما به نظر می‌رسد چنین اتفاقی نیز در صورتی رخ دهد که طرف‌های مذاکرات خود را در آستانه رسیدن به توافقات لازم برای احیای برجام ببینند. از این‌رو این هفته و گفت‌وگوهای در جریان در آن اهمیت کلیدی دارد. واکنش سرد وزیر خارجه آمریکا در روز جمعه به درخواست سناتورهای جمهوری‌خواه برای توقف مذاکرات وین البته نشان می‌دهد هنوز طرف‌های مذاکرات امیدوارند گفت‌وگوها نتیجه‌بخش باشد.


تور  اروپایی نه  سفر  برجامی
البته توجه به این نکته ضروری است که پیش‌تر اعلام شده بود سفر ظریف در این مرحله به وین ارتباطی به مذاکرات برجامی ندارد و او نه برای ورود به این مذاکرات، بلکه تنها پیگیری روابط دوجانبه ایران و اتریش و مسائل دیگر را در دستور کار داشته است. به‌هر‌حال مذاکرات وین فعلا همچنان در سطح معاونان وزیر جریان دارد و هیچ وزیر خارجه‌ای اکنون برای مذاکرات وین در این شهر نیست. این نکته در سایه سفرهای اخیر ظریف معنادارتر می‌شود. ظریف پیش‌ از ‌این سفر لغوشده در اسپانیا بود. به روایت خودش در توییتر: «دیدارهایی سازنده در مادرید با همتای اسپانیایی‌ام، خانم آرانچا گونزالس لایا و وزیر صنعت، تجارت و گردشگری خانم ریس ماروتو [داشتم]. گفت‌وگوهای گسترده‌ای درباره روابط اقتصادی انجام گرفت. همچنین درباره برجام، فلسطین، خلیج فارس، افغانستان و دیگر موضوعات منطقه‌ای و جهانی نیز به بحث پرداختیم». ظریف روزهای پیش ‌از ‌این را نیز تماما در سفر به کشورهای مختلف در منطقه و اروپا گذرانده است. در میانه اوج‌گیری اخبار انتخاباتی و آغاز ثبت‌نام نامزدها در اواخر هفته گذشته اعلام شد ظریف نه‌تنها قصد ثبت‌نام برای نامزدی را ندارد، بلکه حتی در مدت ثبت‌نام در ایران نخواهد بود و برای مأموریت‌های مختلف، در سفر به کشورهای مختلف حضور خواهد داشت. ظریف البته خود تأکید کرد این سفرها نه به مذاکرات وین مربوط است و نه به ثبت‌نام‌های تهران.