درگذشت سیاستمدار صریح اللهجه

اکبر ترکان، سیاستمدار صریح اللهجه که تقریباً در همه دولت‌های پس از انقلاب اسلامی سابقه وزارت یا مشاورت داشته است، دیروز 26 اردیبهشت ماه در سن 69 سالگی درگذشت. علت درگذشت ترکان، ابتلا به دیابت عنوان شد؛ بیماری که ناگهان اوج گرفت و در مدت زمان اندکی زمینه ساز مرگ این سیاستمدار میانه رو شد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری در پیامی به مناسبت درگذشت ترکان، او را مدیر توانمند و دلسوز، توصیف کرد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور فعال در مناصب مختلف خدمتگزاری، کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت که در یادها باقی خواهد ماند.
 روز گذشته در آغاز جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد، اعضای جلسه پیش از آنکه وارد دستور کار شوند، یاد مرحوم مهندس ترکان از همراهان دولت تدبیر و امید و از اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را گرامی داشته و از خدمات خالصانه و صادقانه آن مرحوم قدردانی کردند.
​​​​​​مرحوم ترکان متولد 1331 در تهران بود و در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف درس خواند. سمت‌های سیاسی ترکان پس از انقلاب، با استانداری ایلام در سال‌های 60 تا 61 آغاز شد. در فاصله 62 تا 63 استاندار هرمزگان بود. در دولت نخست مرحوم آیت‌الله هاشمی وزیر دفاع و در دولت دوم سازندگی وزیر راه و ترابری بود.


در دولت اصلاحات، ترکان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پتروپارس بود که بحث‌های سیاسی زیادی درباره فعالیت‌های این شرکت وجود داشت.
در دولت نخست احمدی‌نژاد، در فاصله سال‌های 84 تا 88 معاون وزیر نفت بود، باوجود این پس از انتخابات 88، با دستور شخص رئیس‌جمهوری وقت، از مقام خود برکنار و بازنشسته شد، هرچند در سال 91 با حکم غلامرضا شافعی، معاون وقت وزیر صنعت، بار دیگر به کار اجرایی در دولت بازگشت.
اما دوره عزلت سیاسی و فاصله گرفتن از سمت‌های اجرایی ترکان، تنها 4 سال طول کشید. در سال 1392 با پیروزی حسن روحانی در انتخابات، ترکان به‌عنوان یکی از ارکان ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهوری منتخب، مسئولیت مدیریت فرایند انتقال دولت و نهاد ریاست جمهوری از دولت احمدی‌نژاد به دولت روحانی را برعهده گرفت. در همین دوره بود که پرونده مفاسدی چون انتقال غیرقانونی 12 میلیارد تومان به حساب شخصی اعضای دولت دهم، در آخرین روز فعالیت شان، به اطلاع مردم رسید.
ترکان علاوه بر این، نقش زیادی در بازگشت اموال، ساختمان‌ها و خودروهایی را داشت که در ماه‌های آخر، به افرادی خارج از دولت واگذار شده بود. ترکان در 8 سال دولت روحانی، سمت‌های مختلفی همچون ریاست مناطق آزاد را برعهده داشت. در حوزه سیاسی نیز، ترکان جزو مؤسسان حزب اعتدال و توسعه بود.  روز گذشته چهره‌ها و شخصیت‌هایی چون حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و... با صدور پیام‌های جداگانه درگذشت او را تسلیت گفتند.
به‌گفته سعید الله بداشتی، مشاور ترکان، مراسم تشییع امروز ساعت 8 صبح با حفظ پروتکل‌های بهداشتی از مقابل منزل آن مرحوم در آجودانیه، خیابان شهید سباری، کوچه شهید ارومیان، پلاک چهار آغاز و در بهشت زهرا ادامه پیدا می‌کند.