جنايت عليه راويان جنايت

  واكنش‌هاي گسترده به حمله‌هاي رژيم اسراييل به دفاتر رسانه‌ها در غزه ادامه دارد
 ظريف :  نه، به «عادي‌سازي»  قتل عام كودكان فلسطيني
   فلسطين؛ سوژه تماس تلفني روساي جمهور ايران و تركيه
   تماس تلفني  رييس جمهور امريكا با  بنيامين نتانياهو
   تل‌آويو از چه تاكتيك‌هايي  استفاده مي‌كند؟
 
در هفتمين روز از حملات رژيم اشغالگر فلسطين به غزه، تلفات فلسطينيان از ۱۸۰ شهيد از جمله بيش از ۵۰ كودك عبور كرد. افزايش تلفات غيرنظامي فلسطينيان، به ويژه در ميان كودكان و زنان در حالي اتفاق مي‌افتد كه ارتش اسراييل با هدف قرار دادن دفاتر رسانه‌ها در نوار غزه، سعي در خاموش كردن صداي رسانه‌ها و پنهان كردن جناياتش از ديد افكار عمومي جهان دارد. به نوشته كميته بين‌المللي حمايت از روزنامه‌نگاران اسراييل در طول يك هفته گذشته دفاتر بيش از ۱۰ رسانه عربي و بين‌المللي را هدف حملات مستقيم خود قرار داده است. روز يكشنبه حملات هوايي اسراييل به مناطق مسكوني غزه دست‌كم ۳۳ شهيد بر جاي گذاشت و دو ساختمان بزرگ مسكوني ديگر در اين نوار سرزميني تحت محاصره از خاك فلسطين با خاك يكسان شد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، جنگنده‌هاي اسراييلي روز يكشنبه منزل يحيي سنوار از رهبران ارشد حماس را نيز هدف حمله قرار دادند. در برابر اين جنايات، گروه‌هاي مقاومت غزه به موشك‌باران بي‌وقفه سرزمين‌هاي اشغالي مجاوز غزه و عمق مناطق اشغالي در شمال و شرق سرزمين فلسطين ادامه مي‌دهند. اوري گوردين، فرمانده جبهه داخلي ارتش رژيم اشغالگر گفته است كه از دوشنبه هفته گذشته كه نبردهاي اخير اسراييل عليه غزه آغاز شده است بيش از ۳۰۰۰ موشك به سمت سرزمين‌هاي اشغالي شليك شده است. به گفته اين مقام ارتش اشغالگر در هيچ نبردي تاكنون با اين شدت حملات به سمت سرزمين‌هاي اشغالي صورت نگرفته است و نسبت موشك‌هاي شليك شده به تعداد روزها از تمام نبردهاي گذشته از جمله جنگ ۳۳ روزه لبنان و درگيري‌هاي تمام سال ۲۰۱۹ با غزه، بيشتر بوده است.
در طول مدتي كه حملات اسراييل به مناطق مسكوني غزه ادامه دارد بيش از ۵ هزار فلسطيني مجروح شده‌اند. همزمان ارتش و نيروهاي امنيتي رژيم اشغالگر در كرانه باختري هم در سركوب اعتراضات شهروندان قدس و ديگر شهرهاي كرانه باختري تاكنون ۱۳ فلسطيني را به شهادت رسانده‌اند. در برابر ارتش اسراييل از كشته شدن۱۰ اسراييلي بر اثر حملات موشكي مقاومت به سرزمين‌هاي اشغالي خبر مي‌دهد. جنبش مقاومت اسلامي (حماس) بامداد يكشنبه با صدور بيانيه‌اي حملات جنايتكارانه دشمن صهيونيستي به مناطق مسكوني و خانه‌هاي فلسطينيان در نوار غزه را به‌شدت محكوم كرد. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، اين جنبش تاكيد كرد كه سران رژيم صهيونيستي به خاطر شدت ضربات مقاومت به اراضي اشغالي ديوانه شده‌اند. اين جنبش تاكيد كرد كه دشمن صهيونيستي هر جنايتي را عليه غيرنظاميان مرتكب شود، تاوان آن را بلافاصله خواهد داد و مقاومت قادر است ضرباتي سخت و دردناك به آن وارد كند.


حمله به رسانه‌ها
حمله روز شنبه جنگنده‌هاي اسراييلي به برج الجلا كه محل استقرار دفاتر رسانه‌هاي بين‌المللي در نوار غزه بود، با واكنش گسترده بين‌المللي مواجه شده است. كارشناسان حقوق بشر اين اقدام را در ابعاد جنايت جنگي توصيف كرده‌اند و تحليلگران رسانه‌اي معتقدند كه اسراييل با اين اقدام جنايتكارانه و از بين بردن دفاتر رسانه‌اي در نوار غزه، قصد دارد جنايات خود عليه شهروندان غيرنظامي را از ديد رسانه‌ها پنهان كند. اين نخستين‌بار نيست كه در طول نبردهاي اخير، ارتش اسراييل دفاتر رسانه‌ها را مورد حمله قرار مي‌دهد. به نوشته كميته حمايت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در طول يك هفته گذشته، اسراييل به دو ساختمان ديگر يعني برج الجوهره و برج الشروق كه ميزبان دفاتر تعدادي از رسانه‌هاي عرب‌زبان بوده است هم محله كرده و آنها را از بين برده است. به نوشته اين نهاد بين‌المللي دفاتر رسانه‌هايي همچون تلويزيون العربي، روزنامه و پايگاه خبري فلسطين، تلويزيون التجاه وابسته به كتائب حزب‌الله عراق، تلويزيون الكوفيه، نزديك به جنبش فتح، تلويزيون المملكه، وابسته به دولت اردن، خبرگزاري سبق، نزديك به حماس، پايگاه خبري البوابه ۲۴، خبرگزاري الوطنيه، نهاد انجمن روزنامه‌نگاران فلسطيني، تلويزيون و راديو الاقصي، روزنامه القدس تودي، روزنامه الحيات‌الجديده و موسسه رسانه‌اي PMP در اين دو برج قرار داشتند كه هفته گذشته هدف حمله ارتش اسراييل قرار گرفته‌اند.
اسراييل در برابر مدعي شده است كه ساختمان مذكور محل استقرار نيروهاي حماس بوده است. حساب كاربري ارتش اسراييل در توييتر با انتشار پيامي مدعي شده است كه يگان‌هاي اطلاعات جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در اين ساختمان مستقر بودند. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر هم مدعي شده است كه اين ساختمان يك ساختمان «بي‌گناه» نبود. اين ادعا با تكذيب مالك ساختمان و مديران رسانه‌هاي بين‌المللي مستقر در برج الجلا مواجه شده است. مديرعامل خبرگزاري آسوشيتدپرس اين اقدام ارتش اسراييل را بهت‌آور و هولناك توصيف  و تاكيد كرده است كه اسراييلي‌ها از استقرار دفتر اين رسانه در اين ساختمان با خبر بوده‌اند. به نوشته الجزيره، كمتر از يك ساعت پيش از حمله به اين ساختمان، ارتش اسراييل در تماس با مالك آن هشدار داده‌بود كه تمام ساكنين بايد از آن خارج شوند، چرا كه قرار است با حمله به اين ساختمان دوازده طبقه آن را با خاك يكسان كند. دوربين شبكه تلويزيوني الجزيره بعد از باخبر شدن از اين مساله به صورت زنده و مستقيم حمله و تخريب اين ساختمان را از اين شبكه تلويزيوني پخش كرد.
روز يكشنبه، وزير خارجه ايالات متحده امريكا در تماس تلفني با مدير خبرگزاري امريكايي آسوشيتدپرس، حمله به اين ساختمان را مورد انتقاد قرار داد. بر اساس بيانيه ند پرايس، سخنگوي وزارت خارجه امريكا، بلينكن در اين گفت‌وگو تلفني با‌گري پروييت، مديرعامل اي‌پي «حمايت غيرقابل تغيير از روزنامه‌نگاران و سازمان‌هاي رسانه‌اي در سراسر جهان» را به اطلاع او رسانده است و «بر غيرقابل جايگزين بودن اطاع‌رساني رسانه‌هاي مستقل از مناطق درگيري در جهان» تاكيد كرد. سخنگوي كاخ سفيد روز شنبه در واكنش به تخريب برج الجلا در غزه كه محل استقرار دفاتر رسانه‌هاي خارجي بود، از رژيم صهيونيستي خواست از ايمني و امنيت روزنامه‌نگاران اطمينان يابد.
مصطفي سواق، مديركل شبكه رسانه‌اي الجزيره، حمله به دفتر اين رسانه در غزه را «نقض آشكار حقوق بشر و جنايت جنگي» توصيف كرده است و از جامعه جهاني خواسته تا اين اقدام را مكوم كنند و «اسراييل را به خاطر حملات عامدانه به روزنامه‌نگاران و موسسات رسانه‌اي مورد محاكمه قرار دهند.» ايگناسيو، ميگوئل دلگادو، مدير منطقه‌اي كميته حمايت از روزنامه‌نگاران در خاورميانه و شمال آفريقا نيز در واكنش به اين حمله در بيانيه‌اي تاكيد كرد: «بمباران و تخريب دفاتر رسانه‌ها و به خطر انداختن جان خبرنگاران توسط اسراييل كاملا غيرقابل قبول است، به ويژه زماني كه مقام‌هاي اسراييلي از محل استقرار اين رسانه‌ها با خبر هستند. مقام‌هاي اسراييلي بايد تضمين دهند كه روزنامه‌نگاران مي‌توانند بدون نگراني از جان و امنيت‌شان به كار خود ادامه دهند.»
عفو بين‌الملل: اسراييل جنايت عليه بشريت مرتكب مي‌شود
صالح حجازي، مدير منطقه‌اي عفو بين‌الملل در خاورميانه و شمال آفريقا در گفت‌وگو با الجزيره گفته است كه اسراييل تلاش مي‌كند اقداماتش را در غزه پنهان كند و از سال ۲۰۱۲ تاكنون اجازه ورود تيم تحقيقات عفو بين‌الملل به نوار غزه را نداده است. اين فعال حقوق بشر گفته است: «در حال حاضر پرونده تحقيقات جنايت جنگي اسراييل در ديوان كيفري بين‌المللي مفتوح است و ما از اين ديوان مي‌خواهيم كه به حادثه اخير حمله به ساختمان رسانه‌ها در نوار غزه رسيدگي كند.» مدير منطقه‌اي عفو بين‌الملل در واكنش به ادعاي رژيم اسراييل در خصوص حضور نيروهاي حماس در اين ساختمان تاكيد كرده است: «حتي اگر هدف موجه نظامي هم در اين ساختمان وجود داشته‌باشد، حمله به اين شكل و تخريب كامل ساختمان يك اقدام غيرمتناسب و در نتيجه غيرمشروع است.» حجازي معتقد است: «چنين اقدامات نامتناسبي در ابعاد جنايت جنگي ارزيابي مي‌شود به اضافه اينكه استمرار الگوي هميشگي مجازات دسته‌جمعي عليه شهروندان غيرنظامي در غزه است.» به گفته اين فعال حقوق بشر از زمان آغاز حملات اسراييل تاكنون دست‌كم ۵۱ ساختمان مسكوني غيرنظامي تخريب شده‌اند.
جواد مهدي، مالك برج ۱۲ طبقه‌اي كه دفاتر رسانه‌هاي خارجي مستقر در غزه در آن قرار داشت اظهارات مقام رژيم اشغالگر در خصوص حضور نيروهاي حماس در اين ساختمان را تكذيب كرده است. مالك برج الجلا  گفته است هيچ شواهدي براي اثبات اين ادعا توسط اسراييل ارايه نشده است. او گفته است: «در كنار مستاجران مسكوني، چند دفتر وكالت، مهندسي و رسانه‌اي، از جمله دفتر الجزيره و آسوشيتدپرس در ساختمان بود و هيچ فعاليت ديگر در آن انجام نمي‌شد.»
نشست اضطراري وزراي خارجه اتحاديه اروپا
جوزپ بورل، نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا خبر داده است كه وزراي خارجه ۲۷ كشور عضو اين اتحاديه روز سه‌شنبه در نشستي مجازي اوضاع جاري در فلسطين را بررسي مي‌كنند. جوزپ بورل در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توييتر نوشت: «در نتيجه استمرار تنش‌هاي ميان اسراييل و فلسطين و افزايش غيرقابل قبول تلفات غيرنظامي، من جلسه فوق‌العاده تله‌كنفرانس مجازي وزراي خارجه اتحاديه اروپا را روز سه‌شنبه برگزار مي‌كنم. ما در اين جلسه بهترين واكنش ممكن از سوي اتحاديه اروپا به خشونت‌هاي جاري را مورد بحث و هماهنگي قرار مي‌دهيم.»
وزير خارجه چين روز يكشنبه به عدم واكنش شوراي امنيت سازمان ملل متحد به خشونت‌هاي اسراييل عليه غزه واكنش نشان داد. ونگ‌ئي كه كشورش رياست دوره‌اي شوراي امنيت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، ايالات متحده امريكا را به علت به تاخير انداختن برگزاري جلسه اضطراري شوراي امنيت براي بررسي موضوع مورد انتقاد قرار داد. تونس از سوي كشورهاي عربي عضو سازمان ملل متحد درخواست برگزاري جلسه اضطراري شوراي امنيت براي محكوم كردن حملات اسراييل به غزه را خواستار شده است. خبرگزاري شينهوا به نقل از ونگ‌ئي، وزير خارجه چين نوشته است: «متاسفانه شورا تاكنون از رسيدن به يك توافق بازمانده است و ايالات متحده امريكا همچنان در جناح مخالف عدالت بين‌الملل قرار گرفته است.» هر چند قرار بود جلسه شوراي امنيت سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شود، اما ايالات متحده امريكا تا روز يكشنبه از برگزاري اين جلسه جلوگيري كرده‌بود.