اتفاق تاریخی در لیگ‌برتر؛ تیمی که نصف بیشترش تغییر کرد!

درحالی که شاگردان تارتار در بازی با سایپا پنج تعویض قانونی خود را انجام داده بودند، در دقیقه 90+7 رضا حبیب‌زاده جانشین حسین پورامینی دیگر بازیکن پیکان شد. این تخلف عجیب، برای اولین‌بار در لیگ‌برتر انجام شده و علت بروز آن ناهماهنگی میان ناظر مسابقه، داور چهارم و سرپرست پیکان بوده است.

از باشگاه سایپا خبر رسیده که مدیرعامل بلافاصله در محل باشگاه حاضر شده و اعتراض رسمی خود را تسلیم فدراسیون فوتبال کرده است تا به این تخلف حقوقی رسیدگی شود، جالب اینکه بازی سایپا و پیکان با جنجالی بی‌سابقه و درگیری‌های شدید در کنار زمین در شرایطی به پایان رسید که سایپا نسبت به اعلام پنالتی از سوی اشکان خورشیدی معترض بود و فراز کمالوند مصاحبه‌ای آتشین در پایان مسابقه علیه داوری انجام داد و اعلام کرد که نتایج بازی‌ها در داخل زمین مشخص نمی‌شود، حتی سرمربی جدید سایپا که از استقلال برای رفتن روی نیمکت این تیم استعفا کرده بود، از سمت در رأس کادرفنی نارنجی‌پوشان هم استعفا کرد.

ناظر داوری دیدار سایپا و پیکان می‌گوید یکی از وظایف داور چهارم کنترل تعویض‌ها به صورت کامل است. علیرضا یزدانی در این‌باره می‌گوید: «در این خصوص مشخص است که یکی از وظایف اصلی داور چهارم کنترل تعویض‌هاست. او باید این کار را به‌طور دقیق انجام بدهد اما در مسابقه دیروز داور چهارم به خاطر تنش‌هایی که بعد از پنالتی به وجود آمد، تمرکزش از دست رفت و نتوانست کارش را در زمین درباره تعویض ششم به درستی انجام بدهد. البته که مدیر تیم پیکان هم باید نظارت بیشتری انجام می‌داد اما به هرحال داور چهارم هم وظیفه داشت اجازه تعویض ششم را به پیکان ندهد.»



با اینکه بازیکنان تعویضی پیکان در دقایق پایانی حتی پایشان هم به توپ نخورده، اما سایپایی‌ها معتقدند نتیجه بازی باید سه بر صفر به سود آنها شود.

حیدر سلیمانی، کارشناس داوری در این‌باره می‌گوید: «باید اعلام کنم که مقصر اول این اتفاق، گروه داوری است که متشکل از داور وسط، نماینده فدراسیون در کنار داور چهارم است. متأسفانه داوران در این مورد دقت کافی نداشتند، اما مقصر بعدی خود تیم پیکان است که باید جریمه شود. اینکه گفته شده نتیجه بازی تغییر پیدا خواهد کرد، خیر چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد، چون محل بحث در اینجا تعداد تعویض‌های بیشتری است که تیم پیکان بیشتر از حد معمول انجام داده است، اما اگر تعداد بازیکنان داخل زمین به 12 نفر می‌رسید و در این حین گلی رد و بدل می‌شد، می‌توانستیم بگوییم که نتیجه بازی تغییر پیدا خواهد کرد.»

حالا همه منتظر رأی کمیته انضباطی در خصوص پرونده عجیب این بازی هستند. درحالی که تعداد تعویض‌ها تا قبل از شیوع کرونا سه تعویض بود، پیکان 6 تعویض انجام داده و بیش از تیمی که وارد زمین شده، تغییر کرده است. با این حال به نظر نمی‌رسد تغییری در نتیجه بازی ایجاد شود.