بحران شدید انسانی در یکقدمی ساکنان نوار غزه

زهره صفاری/ حملات بی‌وقفه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در شرایطی وارد دومین هفته شد که فلسطینی‌ها علاوه بر آوارگی و غم از دست دادن عزیزانشان زیر آتش موشک‌های اسرائیل، با بحران آب، غذا و دارو روبه‌رو هستند.  
به‌ گزارش شبکه خبری «الجزیره»، با‌وجود محکومیت‌های بین‌المللی گسترده علیه جنایات رژیم اسرائیل شمار شهدای فلسطینی پس از دست‌کم 80 حمله بامدادی دیروز در باریکه غزه به بیش از 218 فلسطینی از جمله 58 کودک رسید و حدود 1200 نفر زخمی شده‌اند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ساعاتی پس از سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره تشدید حملات، از شمال تا جنوب غزه، منازل مسکونی، زمین‌های کشاورزی و زیرساخت‌ها را هدف قرار دادند و همزمان قایق‌های جنگی ارتش اسرائیل  به سمت سواحل شهر غزه شلیک کردند. به نوشته «گاردین»، در حال حاضر 6 دکل برقی از 10 دکل غزه سقوط کرده و شبکه آب‌رسانی و جاده‌ها نیز مسدود شده‌اند که این موضوع می‌تواند بحرانی انسانی را در منطقه به وجود آورد، اما حملات هشتمین روز رژیم اسرائیل با باران راکت‌های مقاومت بر شهرهای «بئرالسبع» و «سدیروت» و شهرک‌های «نتیفوت» و «اوراکیم» پاسخ داده شد و به‌گفته سخنگوی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی چندین حمله موشکی نیز به برخی مناطق صورت گرفت.  به گزارش ایسنا به نقل از «الجزیره»، 6 صهیونیست در «بئرالسبع» و «النقب» مجروح شده‌اند. براساس اعلام رسانه‌های اسرائیلی، در 8 روز گذشته 1180 نقطه در نوار غزه بمباران شده و شلیک 3160 موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی رصد شده است؛ در نتیجه این حملات 70 درصد اسرائیلی‌ها راهی پناهگاه‌ها شده‌اند.

شکست شورای امنیت در محکومیت اسرائیل


در سایه خشم جهان از جنایات اسرائیل، وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشستی به‌دعوت عربستان، رژیم صهیونیستی را با شدیدترین عبارات مورد حمله قرار داده، تعدیگری اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را محکوم و اسرائیل را در بیانیه پایانی مسئول تمام نابسامانی شرایط به‌ دلیل حمله به غزه معرفی کرده و خواستار رسیدگی به این پرونده در مجمع عمومی سازمان ملل شدند؛ ساعاتی بعد همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای سومین بار در یک هفته به‌دلیل کارشکنی‌های امریکا بدون صدور قطعنامه‌ای در موضوع فلسطین به پایان رسید.
به‌گزارش ایرنا، «ژانگ جون»، نماینده دائم چین در سازمان ملل پس‌از این نشست اضطراری بر تلاش مشترک با نروژ و تونس برای کاهش تنش‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی تأکید و وعده گرفتنِ نتیجه واحدی از شورای امنیت را داد اما سنگ اندازی‌های امریکا در این مسیر آن هم در شرایطی که بسیاری از اعضای کنگره این کشور حمایت از اسرائیل را محکوم می‌کنند و همزمان تماس‌های وزارت خارجه ایالات متحده برای کمک به حل این بحران و در عین حال حمایت از اسرائیل، سیاست یک بام و دو هوای دولت امریکا را در این باره به اثبات می‌رساند. «روسیا الیوم» به نقل از نماینده دائم اتحادیه عرب در سازمان ملل نوشت: «واشنگتن باید به‌صورت مؤثر در روند صلح خاورمیانه مشارکت و از سیاست رئیس جمهوری سابق در موضوع فلسطین اجتناب کند.»در همین حال وزارت خارجه روسیه از برگزاری مذاکرات گروه چهار میانجی بین‌المللی شامل روسیه، امریکا، هماهنگ کننده ویژه دبیر کل سازمان ملل در خاورمیانه و نماینده اتحادیه اروپا در منطقه خبر داد. ایسنا نیز به نقل از بیلد به طرح سه مرحله‌ای آلمان برای حل بحران فلسطین اشاره کرد. این در حالی است که این کشور اروپایی نیز همچون فرانسه و انگلیس علم حمایت از اسرائیل را برافراشته‌ است.

شکایت خبرنگاران به دادگاه لاهه
تحقیقات به درخواست رسانه‌های خبری آسوشیتدپرس و الجزیره درباره انفجار برج الجلای غزه درحالی ادامه دارد که بمب‌های استفاده شده اسرائیل در این حمله از نوع بسیار ویرانگر شناسایی شده است؛ در این شرایط سازمان خبرنگاران بدون مرز از اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرد و همزمان با بسیاری از کشورها، مسئولان رسانه‌ای افغانستان نیز این حمله را جنایت جنگی خوانده و خواستار رسیدگی به آن شدند.