اطلاعات شهرداری در سامانه شفافیت به‌روز‌رسانی می‌شود

حمیده امینی فرد
خبرنگار
شهردار تهران دیروز هم همچون هفته گذشته با میزبانی دو معاونش در حوزه منابع انسانی و سرمایه‌گذاری در یک نشست خبری حاضر شد تا در روزهای پر کارش در این چند هفته، پیش از آنکه عمر دو سال و نیمه‌اش بر تکیه‌گاه بهشت تمام شود، گزارش شفافی از اقداماتی را که تاکنون انجام داده‌اند پیش روی مردم ارائه دهد. او اصرار دارد تا جزئیات کارها نیز پیش روی مردم گفته شود تا ابهامی یا سؤالی برای بیش از ۸ میلیون شهروند تهران نشین باقی نماند. اگرچه بارها تأکید می‌کند که این پرده گشایی برای نخستین بار است که در فضای عمومی اتفاق می‌افتد و قبلاً چنین نبوده است! رایزنی با مدیران آینده شهر در آستانه انتخابات سؤال انتخاباتی بود که شهردار تهران به آن این‌طور پاسخ داد:«مدیران اگر می‌خواهند در لیست وارد شوند باید از سمت خود استعفا دهند و کارمندان نیز بعد از ساعت اداری فعالیت‌شان بلامانع است. اما کسی حق ندارد از امکانات شهرداری برای تبلیغات استفاده کند.»
شهردار تهران که روزی با شعارصداقت و دقت در انتخاب مدیرانش شهره بود، حالا در برابر این سؤال قرار می‌گیرد که چرا دامنه تخلفات به مدیران فعلی شما رسید و پدیده واکسن خواری چرا باید در شهرداری تهران اتفاق بیفتد؟ او این‌طور پاسخ می‌دهد:«افتخار این است که ما در دوره خودمان به تخلفات‌مان پاسخ می‌دهیم نه 20-15 سال بعد! درباره واکسن‌ها هم به محض انتشار خبر، متخلفان به دادگاه تخلفات اداری معرفی شدند و ما نسبت به این موضوع حساس هستیم.»


حناچی با بیان این‌که اقدامات شهرداری در حوزه‌های مختلف به شکل ارائه گزارش و نشست خبری و رجوع به سامانه‌ها در اختیار همه است، افزود: ارائه اطلاعات در سامانه شفافیت به روزرسانی می‌شود این در حالی است که در دوره‌های گذشته چنین دسترسی وجود نداشت.
چرا مأموران سد معبر با دستفروشان خشن برخورد می‌کنند؟  
شهردار تهران به ماجرای کتک خوردن دستفروشی در منطقه ۲۰ که سروصدای زیادی به پا کرده بود هم این‌طور واکنش نشان داد:«براساس قانون ما درباره سد معبر وظیفه داریم اما اجرای این کار ظرایف زیادی دارد و بویژه در شرایط اقتصادی الان ابلاغ کرده‌ایم که مکان‌های جایگزین حتماً در نظر گرفته شود و در منطقه ۲۰ هم با متخلفان برخورد کردیم.»
منابع مالی خط ۱۰ مترو چگونه تأمین شده است؟
حناچی می‌گوید:«در قالب ۲۵درصد قرارداد پیمانکار اول بسته شده.درمجموع منابع خط ۱۰ از محل اعتبارات حوزه حمل‌ونقل است.»
آیا فروشگاه شهروند وارد بورس می‌شود؟
حناچی می‌گوید: «آن چیزی که نگرانی دارد حباب ناشی از سهام است. دارایی‌ها و وضعیت مالی فروشگاه شهروند شفاف است و زمانی عرضه می‌شود که زمان مناسب باشد.»
حناچی درباره سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌کند: «سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده 3 درصد از ۹ درصد سهم مالیات محلی است. در لایحه جدید این به ۴درصد افزایش می‌یابد و از شش ماهه دوم امسال اعمال می‌شود و هر یک درصد بیش از دو هزار میلیارد سهم شهرداری را افزایش می‌دهد.»
حناچی با اشاره به رقم بدهی دولت به شهرداری می‌گوید:«طبق برآورد اولیه ما میزان بدهی دولت 30هزار میلیارد تومان است که عمدتاً به‌دلیل تعهدات ساخت و ساز‌های دولت در بخش‌های لشکری و کشوری است که توافق نداشته و انجام داده‌اند. البته در بخش تسویه بدهی‌ها ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری به دولت از این محل تسویه شده است.»
 حناچی درباره ماجرای پاداش‌های میلیاردی از دفتر او هم می‌گوید: «در این دوره وام غیرمتعارف، اهدای مسکن و پاداش ویژه عجیب و غریبی به مدیران داده نشده است. در دوره گذشته این موضوعات پابرجا بوده به‌گونه‌ای که حداقل دو واحد مسکونی به یکی از مدیران اهدا شده بود. از این جهت شرمنده تیم ‌مدیریتی که با بنده کار می‌کنند، هستم. در خبرها به دروغ نوشته شده که اینها پاداش‌های میلیاردی است.» شهردار تهران درباره بازنشستگی برخی مدیران هم می‌افزاید: «اصرار دارم که سر ۳۰ سال کوتاه نیایم. الان هم فقط یک مورد در شهرداری بالای ۳۰ سال است.» شهردار تهران درباره ساماندهی املاک شهرداری تهران با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به هزار مورد اقدام ثبتی انجام شده است، می‌گوید: «در این دوره ۳۸۶ فقره سند مالکیت به متراژ ۲۴۲ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۱۴ متر مربع و به ارزش ریالی ۴۱ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان سند صادر شده به‌نام شهرداری تهران بوده است.»
حامد مظاهریان معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شوراهای شهرداری تهران هم می‌گوید: همیشه قبل انتخابات تعداد زیادی به نیروهای شهرداری اضافه می‌شد، اما از سال ۹۶ نیروهای شهرداری را به زیر ۶۰ هزار نفر رساندیم، روش ما بازنشستگی‌های انگیزشی بود. او می‌افزاید: «با توجه به تورم، بودجه امسال شهرداری معادل سال ۸۵ است و اینکه گفته می‌شود شهر ارزان اداره شده سند و دلیل دارد. ما استقراض‌های بزرگی نداشته‌ایم اما شهر را اداره کرده‌ایم.» به‌گفته معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار، در دوره جدید هفت هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته شده در حالی که ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
عبدالحمید امامی با بیان اینکه کل بدهی‌های بانکی شهرداری رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان است، می‌گوید: بدهی‌های کل شهرداری ۶۶ هزار میلیارد تومان است.
موضوع بازنشستگی البته از زبان معاون شهردار هم به بحث کشیده شد. امامی با بیان اینکه یکی از مدیرانی است که تا آخر دوره فعلی به سن بازنشستگی می‌رسد، می‌گوید:.«ما افرادی را به‌عنوان نخبه از دانشگاه برای افزایش بازدهی به مجموعه می‌آوریم. در میان افراد بازنشسته نیز نخبگانی وجود دارند که باید از تجربه آنها بهره بگیریم.» امامی در خصوص ملک‌هایی که در این دوره بازپس گرفته شد با بیان اینکه حتی یک ملک هم واگذار نشده، تأکید می‌کند:«در این دوره از ۹۰۰ ملک، ۶۰۰ ملک را پس گرفتیم. در واگذاری‌ها انحرافاتی وجود داشت.»