معا مله زير سقف پارلمان

حواس همه به وزارت كشور و شوراي نگهبان و ستاد انتخابات و البته ميدان «پاستور» است اما نمي‌توان از «بهارستان» غافل شد. ساختمان هرمي شكل اين ميدان كه اين روزها به واسطه ديواركشي اين سال‌ها به دژي مستحكم تبديل شده و دور از دسترس عموم جامعه، اين روزها در شرايطي نظاره‌گر فعاليت اصولگرايان در صحن علني و كميسيون‌هاي خود است كه حمايت همه‌جانبه پارلمان‌نشينان از سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه و كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري بيش از هر نكته ديگر خودنمايي مي‌كند. نمايندگان كه بزرگ‌ترين دغدغه‌شان انشقاق در جرياني سياسي هستند كه «انقلابي» مي‌خوانند، با انصراف محمدباقر قاليباف از كانديداتوري و تداوم حضورش در پارلمان يازدهم، حالا پيش از برگزاري انتخابات و حتي قبل از اعلام نتايج بررسي صلاحيت كانديداها، خود را پيروز انتخابات مي‌دانند و از اين‌رو ابايي از حمله به علي لاريجاني و اسحاق جهانگيري ندارند. آنها البته از كرسي‌هاي هيات‌رييسه پارلمان هم غافل نشده‌اند؛ هرچند بي‌حرف پس و پيش، قدرتمندترين كرسي پارلمان را به‌نام قاليباف سند زده‌اند.
خيال آسوده «سردار»
قاليباف كه تا همين يكي، دو ماه پيش به‌واسطه سفرهاي به اصطلاح استاني‌اش ازسوي نمايندگان و افكار عمومي با انتقاداتي تند و تيز مواجه بود و سپس با طرح موضوع هولدينگ ياس و تغيير جداول بودجه بدون اطلاع نمايندگان مجلس و البته گزارش املاك نجومي و... عملا به گوشه رينگ رانده شد، حالا در شرايطي براي تكيه زدن بر كرسي رياست مجلس، رقيبي را مقابل خود نمي‌بيند كه خوب مي‌داند اين مهم نه از سر رضايت طيف‌هاي رنگارنگ اصولگرايان حاضر در «بهارستان»، بلكه به‌ لطف همراهي او با سيدابراهيم رييسي حاصل شده است. پيش از اين غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون تلفيق مجلس دهم به سالنامه «اعتماد» گفته بود كه قاليباف مشغول معامله‌اي است كه درنتيجه آن با عدم‌حضور در انتخابات و راحت‌تر كار اصولگرايان و البته رييسي، كرسي رياست مجلس را براي خود حفظ كند. حالا هم شنيده‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد از بهارستان حاكي از آن است كه او با خيالي آسوده چشم انتظار پنجم خرداد و برگزاري دومين اجلاسيه پارلمان نشسته است. اين موضوع ازسوي مجتبي يوسفي، سخنگوي فراكسيون نيروهاي انقلاب هم تاييد شده و از قرار معلوم هيچ‌كس كانديداي رقابت با قاليباف نشده است. جدي‌ترين رقيب او اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي، نايب‌رييس اول مجلس بود. كسي كه هم حاميان پروپاقرصي در بدنه حاكميت جمهوري اسلامي دارد و هم مقبول اصولگرايان است. او مي‌توانست سرنوشت حدادعادل را براي قاليباف تكرار كند ولي حالا نه‌تنها در انتخابات رياست‌جمهوري كانديدا شده، بلكه به ‌دليل خودپيروزپنداري اين روزهاي اصولگرايان، از هم‌اكنون در فكر كرسي ديگري در دولت سيدابراهيم رييسي است و خداحافظي‌اش از پارلمان يازدهم، دور از ذهن نيست.
جدال بر سر نايب‌رييسي


اگرچه قاليباف به‌ لطف عدم‌ كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري، كرسي رياست مجلس را براي خود 
تا حد زيادي تضمين كرد ولي جدال بر سر كرسي نواب رييس ادامه دارد. افزايش احتمال خروج قاضي‌زاده هاشمي از يك‌سو و نزديكي علي نيكزاد با سيدابراهيم رييسي ازسوي ديگر سبب شده تا نگاه‌ها به دو كرسي نايب‌رييسي جدي‌تر از هميشه باشد و در اين ميان هيچ‌كس تاكنون به اندازه حميدرضا حاجي‌بابايي تلاش نكرده است. براساس پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد، حاجي‌بابايي تلاش مي‌كند با جلب حمايت نمايندگان مجلس، يكي از دو كرسي نواب رييس را دراختيار بگيرد ولي در اين مسير تنها نيست. سيدنظام‌الدين موسوي، نماينده عضو جبهه پايداري تهران نيز از ديگر نمايندگاني است كه حالا در آستانه ورود به دومين سال نمايندگي در طول حيات سياسي خود، تلاش‌هايي را ترتيب داده؛ با اين تفاوت كه نگاه او فقط و فقط معطوف به كرسي نايب‌رييسي مجلس نيست. او مي‌داند احتمال خروج هر دو نايب‌رييس مجلس از پارلمان ضعيف است؛ از اين‌رو اولويت خود را نه صرفا كرسي نايب‌رييسي، بلكه دست‌كم ورود به هيات رييسه مجلس تنظيم كرده و اين يعني احتمالا به دبيري پارلمان هم راضي است.
 خطر در كمين است!
فعاليت حميدرضا حاجي‌بابايي از يك‌سو و سيدنظام‌الدين موسوي و البته صديف بدري، نماينده اصولگراي اردبيل ازسوي ديگر سبب شده تا برخي اعضاي هيات‌رييسه مجلس نيز رايزني‌هايي را براي حفظ كرسي خود ترتيب دهند. احمد اميرآبادي فراهاني، نماينده قم و از جمله چهره‌هاي نزديك به قاليباف كه در ماجراي تغيير اعداد و ارقام بودجه از قرار معلوم نقشي چشمگير داشته، ازجمله اين افراد است. نارضايتي‌هاي نمايندگان از او افزايش يافته و او كرسي خود را در خطر مي‌بيند؛ به ويژه آنكه رقيبي به جديت نظام‌الدين موسوي هم دارد. بدري اما براي يكي از دو كرسي موسوي لارگاني و عليرضا سليمي خيز برداشته و تلاش مي‌كند با جلب حمايت بخشي از فراكسيون نيروهاي انقلاب و بخشي از فراكسيون مستقلين ولايي و البته آراي آذري‌هاي پارلمان، ورود خود به هيات رييسه را در شرايطي تضمين كند كه فراكسيون مستقلين ولايي حداقل تا اينجاي كار بيش از آنكه توجهش معطوف به 5 خرداد ماه باشد، باتوجه به كانديداتوري همزمان مسعود پزشكيان و اسحاق جهانگيري و البته علي لاريجاني، به 28 خرداد چشم دوخته و تلاش مي‌كند وحدتي ميان جريان اصلاحات و اعتدال ايجاد كند تا شايد، شايد خواب و خيال اصولگرايان براي رييسي و قوه مجريه و يك‌دست‌سازي حاكميت، تعبير نشود.