آیا ارم برای زندگی عضو جدید آماده است؟

آفتاب یزد: انسان همواره نسبت به زندگی دیگر موجودات کنجکاو بوده است. این کنجکاوی نسبت به حیوانات بسیار بیشتر بروز کرده و شاید از همین رو مکان‌هایی به نام باغ وحش ایجاد شده است. جایی که ما با خیال راحت و بدون ترس از هجوم حیوانات در آن قدم می‌زنیم و دیگر باشندگان کره زمین را از نزدیک می‌بینیم. برای آن‌ها دستی تکان می‌دهیم، شیرین‌
کاری هایشان را تماشا می‌کنیم و در آخر شاید چند تا هم عکس بگیریم.
>باغ وحش به منزله یک خانه
باغ وحش‌ها شاید برای ما یک مکان تفریحی باشند که چند ساعتی از فراغت خود و فرزندانمان را در آن می‌گذرانیم اما برای حیوانات مکان زندگی است. خانه‌ای که در آن می‌خوابند، غذا می‌خورند و حتی ممکن است بچه دار شوند و حیوان جدیدی را به باغ وحش اضافه کنند. بچه دار شدن حیوانات در باغ وحش به شرایط نگهداری و بهداشت و مراقبت و کیفیت غذایی بستگی دارد که برای آن‌ها فراهم است. طبیعتا هر چه شرایط بهتر باشد، امکان تداوم نسل حیوانات ساکن در باغ وحش بیشتر می‌شود. اتفاقی که در مورد حیوانات با جثه ی بزرگ نادرتر و عجیب‌تر است.


>زاده شدن یک فیل در ارم!
با این وجود به تازگی در باغ وحش تهران، یک فیل ماده به دنیا آمده است. اتفاقی که بعد از شنیدن خبرهای حیوان آزاری یا مرگ و میر حیوانات به دلیل دخالت‌‌های بشر در طبیعت روی می‌دهد، بسیار خوشحال‌کننده است. به گزارش ایسنا، دامپزشک باغ وحش ارم پیمان محمدزاده گفت: «فیل‌های باغ وحش ارم تهران طی سال ۱۳۹۲ از یک یتیم‌خانه فیل‌ها در کشور سریلانکا - به‌عنوان هدیه رئیس جمهوری سریلانکا به رئیس جمهوری وقت ایران - به کشور منتقل شدند. هر دوی این فیل‌‌ها هنگام ورود به کشور هشت سال سن داشتند. پیش از این نیز گزارش‌هایی از بارداری فیل ماده باغ وحش ارم تهران منتشر شده بود اما به‌طورکلی درمورد فیل‌ها مسئله آبستنی کاذب وجود دارد. از سویی دیگر آخرین جفت‌گیری فیل نر و ماده این باغ وحش در اریبهشت ماه سال ۱۳۹۸ رخ داده بود که ما پس آن احتمال می‌‌دادیم که فیل ماده باردار شده باشد. طول بارداری در فیل‌ها معمولا بین ۲۰ تا ۲۲ ماه است اما فیل ماده باغ وحش ارم تهران به ‌دلیل اینکه بارداری اول خود را تجربه می‌کرد و از سویی دیگر بارداری فیل‌های آسیایی در محیط اسارت بسیار کم رخ می‌دهد، بارداری طولانی‌تری را که حدود 24 ماه بود تجربه کرد. فیل‌هایی که در بدو تولد به‌صورت دستی تغذیه می‌شوند، طول عمر کوتاهی خواهند داشت و ممکن است خیلی زود از بین بروند. با توجه به استعداد فیل مادر و نوزاد تلاش ما این است که شیر خوردن طبیعی حیوان ادامه داشته باشد و از شیرهای مصنوعی استفاده نکنیم.»
>کارهای جنجالی
اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: «به نظر من در کل شرایط باغ وحش ارم برای حیوانات مناسب نیست و این مجموعه علاقه به کارهای جنجالی دارد. این یک فیل آسیایی است و حمل و نقل فیل‌ها به طور کلی با زحمت و دردسر همراه است و باعث می‌شود تا به حیوان شوک وارد شود. حالا خوشبخانه این فیل‌ها این دوره را گذرانده‌اند اما باغ وحش ارم از این کارهای هیجانی زیاد انجام می‌دهد. چند سال پیش شیر آسیایی یا ایرانی را آوردند و به کشتن دادند. این نشان می‌دهد که باغ وحش ارم آمادگی این کارهای سنگین علمی را ندارد.»
>شاهکار 130 کیلویی!
این کارشناس محیط زیست در ادامه می‌افزاید: «فیل‌ها حیوانات حساسی هستند. نمی‌شود آن‌ها را در شرایطی بزرگ کرد که فقط یک کارگر ساده به آن رسیدگی کند. در هندوستان کسانی که به فیل‌ها رسیدگی می‌کنند نام مخصوص دارند. به آن‌ها ماهوت می‌گویند. آن‌ها افراد با تجربه‌ای هستند و حتی با فیل‌ها حرف می‌زنند. فیل‌ها هم حرف آن‌ها می‌فهمند. حالا که این فیلم بچه دار شده باید یک دامپزشک در خدمت او باشد نه یک کارگر ساده. به طور کلی بچه دار شدن این فیل به نظر من شاهکار است. هر بچه تازه متولد شده فیل حدود 130، 140 کیلو وزن دارد که معادل یک اسب
بزرگسال است.»
>فیل‌های باهوش اما عصبانی!
کهرم در ادامه بیان می‌کند: «باید خیلی از این بچه مراقبت به عمل آید. اگر این بچه فیل آسیبی ببیند برای مجموعه باغ وحش ارم در ایران و حتی در سطح دنیا یک آبرویزی به بار می‌آید. باید تحت نظر یک دامپزشک باشد و رفتار مادر رصد شود. اگر در این مورد دقت نشود ممکن است مادر فرزندش را خفه کند. فیل‌ها موجوداتی هستند که عصبانی می‌شوند و می‌توانند هر کاری کنند. حتی در شاهنامه هم آمده که
فیل دیوانه شده بود. در باغ وحش‌ها فیل بیش از هر حیوانی مراقبان یا ماهوت‌های خود را کشته است. ما با یک حیوان باهوش که مثل ما انسان‌ها عصبانی می‌شود و همه چیز را بهم می‌ریزد سر و کار داریم. همچنین فاصله مردم با این فیل‌ها هم باید رعایت شود. هر چیزی ممکن است باعث ناراحتی آن‌ها شود. فیل‌ها بسیار حساس هستند و هرچیز کوچکی مثل فلش دوربین ممکن است آن‌ها را عصبانی کند. من در این مورد شدیدا اخطار می‌دهم. در همان هندوستان تعداد کسانی که توسط فیل‌ها کشته می‌شوند بیشتر از تعداد کسانی است که توسط ببرها جان خود را از دست می‌دهند. اگر کسی فرزند فیل را اذیت کند، فیل به شدت واکنش نشان می‌دهد.»
>روان‌شناسی حیوان را بدانیم
این کارشناس محیط زیست در خصوص این که آیا تلاش برای به دنیا آمدن حیوانات جدید در باغ وحش کار درستی است یا نه می‌گوید: «به طور کلی این کار بد نیست. اما ما باید آن حیوان را بشناسیم. مثلا درباره این فیل‌ها باید حتما روان شناسی این حیوان را بدانیم. فیل یک شخصیت خاص دارد. اگر این جثه بزرگ عصبانی شود می‌تواند کن فیکون کند. ما باید حیوان را بشناسیم تا بتوانیم مراعات لازم را انجام دهیم.»
>باغ وحش‌های قدیمی منسوخ شده‌اند
کهرم در ادامه می‌افزاید: « الآن باغ وحش‌های قدیمی چندان مطلوب مردم جهان نیست. باغ وحش‌های جدید کوچک شده اند. یک پلنگ را از خراسان ما به باغ وحش زوریخ بردند و در آن جا فضایی مانند فضای پارک ملی تندوره در خراسان ساختند. من هر دو را دیده ام. فضا را به گونه‌ای درست کرده‌اند که اصلا شبیه قفس نیست. منظره‌ای کاملا طبیعی توسط درختان تنومند و صخره‌ها ساخته‌اند که پلنگ حس اسارت و در قفس بودن را نداشته باشد. مفاهیم میله و قفس و زندان دیگر در مورد باغ وحش‌های امروزی وجود ندارد. باغ وحش‌هایی که حیوان در پشت میله بود دیگر منسوخ شده اند.»
>باغ وحش‌های جدید؛ قفس‌هایی برای انسان
این کارشناس محیط زیست در ادامه می‌گوید: « الان
باغ وحش‌ها به گونه ساخته شده که شما با خودرو وارد فضای زندگی شیرها می‌شوید و شیر روی کاپوت خودرو می‌نشیند یا پنجه به شیشه می‌کشد. در واقع شما در قفس هستنید نه حیوان. من در مسکو به یک باغ وحش رفتم که انسان‌ها در قفس در بین حیوانات بودند و شیر و پلنگ و میمون را می‌بینند. میمون‌ها برای انسان‌ها سیب پرتاب می‌کنند. همان کاری که در باغ وحش‌های منسوخ شده انسان‌ها با حیوانات انجام می‌دهند. البته خود حیوانات از هم جدا شده بودند و هر کدام از گونه‌ها فضایی ویژه داشتند. بحث باغ وحش و حیوانات در دنیا بسیار مهم است. در حال حاضر مطبوعاتی در دنیا فقط در این حوزه فعالیت می‌کنند. لذا بسیار باید مراقب این فیل نوزاد و مادرش باشیم.»فیل زاده تهران تازه روزهای اول زندگی‌اش را می‌گذارند. امید است که این بچه کوچک که به دنیا آمدنش اتفاقی عجیب بود، به مانند یک نور چشمی در باغ وحش ارم بزرگ شود.