هشدار! مثله كردن فرزندان؛ فروپاشي اخلاقي جامعه

آرمان ملی- وحید استرون: هنوز مردم در شوک خبر کشته شدن بابک خرمدین (کارگردان سینما) به‌دست پدرش بودند که در تحقیقات پلیس مشخص شد اکبر خرمدین در سال 1390 داماد و در سال 97 دخترش (آرزو) را نیز به شیوه قتل بابک (دادن سم و مثله کردن جسد) با همکاری همسرش به قتل رسانده و به همه گفته‌اند که داماد و دخترش در خارج از کشور زندگی می‌کنند. موضوع مهم در ارتکاب این قتل‌های سریالی و خانوادگی، تاکید این مرد 81 ساله به انحرافات اخلاقی فرزندان و دامادش و آزار و اذیت آنها بوده که وی قصد داشته زمین را از شر انسان‌های ناپاک، پاک نماید (به باور خودش) و در این بین مانند فاتحان روبه‌روی دوربین عکس گرفته است و گفته که از این جنایت‌ها پشیمان نیست. اما دوست آرزو خرمدین (دختر  خانواده خرمدین که پدرش دلیل قتل او را مصرف مواد مخدر و انحراف اخلاقی اعلام کرده)  به رکنا گفته است: «آرزو برایم تعریف می‌کرد که در کودکی مورد تجاوز پدرش قرار می‌گرفته و مادرش هم از این موضوع باخبر بوده است.» به‌ هرحال وقوع و افشای این قتل‌های سریالی خانوادگی جامعه را به شوک فرو برده و مردمی که در 10 سال گذشته با این زن و شوهر قاتل همسایه بوده و رفت و آمد داشته‌اند، بیشتر در شوک هستند. حتی روز گذشته سرپرست دادسرای جنایی تهران گفته است: «پدر بابک و آرزو خرمدین گفته اگر بتواند از بازداشت بیرون بیاید دو فرزند دیگر خودش را هم به قتل می‌رساند.» با افشای مرگ دو نفر دیگر و چندین قتل خانوادگی دیگر در یکسال گذشته، به نظر می‌رسد که این چرخه خشونت توقفی ندارد. بررسی آخرین آمار خشونت خانگی در کشور عدد 46 درصدی میزان این خشونت‌ها را نشان می‌دهد، 60 درصد این خشونت‌ها کلامی و روانی، 40 درصد اذیت و آزار اقتصادی هستند. آمار همچنین نشان می‌دهد که طی این سال‌ها، خشونت‌های خانگی علیه کودکان رشد پنج برابری و خشونت علیه زنان افزایش سه برابری داشته است. براساس برخی از تحقیقات جایگاه خشونت خانگی در کشور ما در رتبه نخست قرار دارد و قتل‌های ناموسی و خانوادگی از این دسته از خشونت‌ها به حساب می‌آید. آمار دقیقی از این نوع قتل‌ها در کشور در دست نیست ولی بنا بر ادعای ایسنا و با استناد به تحقیقات دانشگاهی، سالانه بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ مورد قتل ناموسی در کشور رخ می‌دهد، بنابراین گزارش «قتل‌های ناموسی» حدود ۲۰‌درصد از کل قتل‌ها و ۵۰‌درصد از قتل‌های خانوادگی را تشکیل می‌دهد. 
 افزایش بیماری‌های روانی و کاهش امید 
برای بررسی بیشتر این موضوعات و تشدید مشکلات روانی جامعه در شرایط پاندومی کرونا، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به «آرمان ملی» می‌گوید: از نگاه روانشناسی وقتی جامعه‌ای همزمان تحت فشار‌های بیماری، اقتصادی، سیاسی، بیکاری و تورم  باشد، قطعا عوارض روانی در آن بیشتر خواهد شد.  مــردم کشــور ما یک سال و نیم است که  بدون حمــایت‌های مالــی با مرگ و سلامتی دست و پنجه نرم می‌کنند، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل هستند و برخی از کسب و کارها تعطیل و ورشکسته شده‌اند. محمد حاتمی در ادامه می‌افزاید: در کنار این عوامل، آینده شیوع ویروس کرونا و واکسیناسیون، هنوز ابهام وجود دارد. همه این‌ عوامل فشار‌هایی هستند که مردم تحمل کرده‌اند و باعث افزایش استرس در جامعه شده است. از سوی دیگر تا به امروز دستکم 78 هزار نفر جانشان را با این بیماری از دست داده‌اند و چندین برابر این آمار خانواده‌هایی هستند که در فوت عزیزانشان نتوانسته‌اند سوگواری کنند، مجموعه این قضایا بیانگر این است که حال جامعه ما اصلا خوب نیست. در این شرایط اولین چیزی که خود را در جامعه نشان می‌دهد شیوع اختلالات روانی است که هم‌اینک با اتفاقات اخیر به یک سونامی تبدیل شده است. بنا به آمار استرس، افسردگی، اضطراب، وسواس و سایر اختلالات روانی افزایش چشمگیری داشته است و به همین نسبت نرخ امید به آینده در جامعه کاهش پیدا کرده. مردم اعتماد به‌نفس خود را از دست داده‌اند و به سمت خود‌زنی، خودکشی، اعتیاد و اختلافات خانوادگی می‌روند. دکتر حاتمی با اشاره به افزایش بیمای‌‌هایی مانند دیابت، قلبی و عروقی و حتی سرطان که ریشه روانی دارد، خاطر نشان می‌کند: همه اینها گویای این مساله است که ما ارزیابی درستی از شرایط موجود نداریم. پیشنهاد ما این است که ستاد ملی کرونا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمیته ویژه مقابله با عوارض روانی کرونا را تشکیل دهد و برای پیشگیری به‌خصوص در دوران پسا‌کرونا تمهیداتی بیندیشند و از همین حالا مساله پیشگیری را در صدر کارهای ستاد ملی مقابله با کرونا قرار دهند.
 ناسازگاری فرزندان، درصدر


«چه نوع مشکلاتی در صدر مراجعه به مراکز مشاوره و روانشناسی قرار دارد؟» رئیس سازمان نظام روان‌شناسی در پاسخ به این سوال می‌گوید: بیشترین مراجعه در رابطه با کودکان و نوجوانان است. مثلا نحوه مدیریت بچه‌ها، شکایت والدین از ناسازگاری آنها در منزل، حواس پرت شدن بچه‌ها و کاهش انگیزه‌ها و گارد گرفتن در مقابل والدین بیشترین مشکلاتی است که خانواده‌ها را به مراکز مشاوره و روانشناسی می‌کشاند و در بحران کرونا افزایش چشمگیری داشته است. این موضوع نگرانی بسیار بزرگی است، چون کودکان و نوجوانان مثل بزرگتر‌ها نمی‌توانند حرف خود را بزنند و مدافع حق خود باشند، بلکه فشار درونی خود را در رفتار خود نشان می‌دهند. رفتارهای بیش فعالانه و اختلالات ناسازگارانه و نقض قوانین و... در رفتار کودکان بروز می‌کند. این درحالی است که بسیاری از خانواده‌ها در شهرهای کوچک و روستاها دسترسی به مشاور و روانشناس ندارند یا در شهرهای بزرگ بسیاری بضاعت این امر را ندارند.
 ستاد ملی کرونا از هشدارهای ما غافل است 
«ما امروز با بحران تنهایی روبه‌رو هستیم و باید این خبر بد را بدهم که مردم به تنهایــی عــادت مــی‌کنند و عادت به تنهایی یعنی افسردگی و بیمــاری روانی. در این میان نقش‌پذیری اجتماعــی کاهش پیدا می‌کند، درحالی که رفتار سالم در نقش پذیری اجتماعی است و اگر این موضوع وجود نداشته باشد ما رفتار سالمی نخواهیم داشت.» حاتمی با گفتن این صحبت‌ها به موضوع جدی دیگری همچون خودکشی نیز اشاره دارد که در سال‌های گذشته افزایش زیاد و در مقابل میانگین سنی آن با کاهش جدی روبه‌رو بوده است. او در ادامه می‌افزاید: بدون شک با تداوم این شرایط، خودکشی یا قتل ها خانوادگی که نوعی بن‌‌بست فکری است، بیشتر خواهد شد، درحالی که یک مشاور می‌تواند به راحتی انسان را از این بن بست رهایی سازد. متاسفانه ما فرهنگ مشاوره را ترویج نداده‌ایم و در کشور از ظرفیت روانشناسان و مشاوران استفاده نمی‌شود. ستاد ملی مقابله با کرونا از این هشدارها غافل است، درحالی‌که این مساله واقعیت دارد. در جایگاه حقوقی اعلام می‌کنم که مردم هر چه سریع‌تر به حل بن بست‌های فکری نیاز دارند. بنابراین باید مساله سلامت روان جامعه را جدی بگیریم و رسانه‌ها باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند. من از کاندیدا‌های ریاست جمهوری می‌خواهم مساله سلامت روان را در راس کار‌های خود قرار دهند.