‌ملاقات با مورفی در نیویورک

رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل: ‌ملاقات با مورفی در نیویورک شرق: تنها روزن باقی‌مانده رابطه مستقیم ایران و آمریکا در شرایط فعلی کریس مورفی است؛ سناتور دموکرات کانتیکت که اخیرا با مجید تخت‌روانچی ملاقات کرده و پیش‌تر هم با محمدجواد ظریف ملاقات دوجانبه داشته است.
اگرچه ملاقات بین دیپلمات‌ها طبیعی‌ترین و بدیهی‌ترین بخش کار آنهاست؛ اما خاموشی چراغ رابطه ایران و آمریکا سبب شده که چنین دیدارهایی به خبرهایی تأمل‌برانگیز تبدیل شود.
شاهرخ ناظمی، رایزن مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل، درباره ملاقات مجید تخت‌روانچی با کریس مورفی، سناتور، به ایسنا توضیح داده است که «در ملاقات مجازی بعدازظهر سه‌شنبه با سناتور کریس مورفی، تخت‌روانچی با اشاره به مذاکرات جاری در وین، بر لزوم لغو عملی همه تحریم‌های آمریکا که تحت عناوین مختلف وضع شده، تأکید کرد و از آن به‌عنوان کلید حل موضوع یاد کرد». پایگاه اینترنتی سنای آمریکا نیز گزارشی از ملاقات کریس مورفی با روانچی منتشر کرده است. «آن دو درباره توافق هسته‌ای ایران، جنگ یمن و آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران گفت‌وگو کردند».
مورفی، سناتور آمریکایی، رئیس کمیسیون فرعی خاور نزدیک، آسیای جنوبی، آسیای مرکزی و مبارزه با تروریسم است و بیانیه‌ای درباره این دیدار منتشر کرد. او در این دیدار درباره موضوعات مشارکت جدی و با فوریت ایران در مذاکرات هسته‌ای، فشارآوردن به حوثی‌ها برای متوقف‌کردن جنگ در یمن، درخواست از حماس برای پذیرفتن آتش‌بس و متوقف‌کردن حملات راکتی به اسرائیل و آزادسازی مراد طاهباز از زندان با مجید تخت‌روانچی سفیر ایران در سازمان ملل، مستقیما گفت‌وگو کرده است.


روایت شاهرخ ناظمی از این ملاقات درباره یمن به این شرح است «درباره یمن، اراده جمهوری اسلامی بر حل‌وفصل صلح‌آمیز جنگ در یمن مورد اشاره قرار گرفت و تأکید شد هرگونه راه‌حل بحران یمن باید متضمن رفع کامل محاصره مردم و ارسال بدون مانع کمک‌های انسانی به آن کشور و آتش‌بس باشد». ناظمی گفت: «درباره جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، نیز تأکید شد که درگیری اخیر با تحریک رژیم صهیونیستی آغاز شد و با کشتار مردم فلسطین ادامه یافته است؛ اما در چند روز اخیر دولت آمریکا با حمایت از اسرائیل مانع تصویب حتی یک بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس شده است». رایزن مطبوعاتی کشورمان ادامه داد: «همچنین موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تبادل جامع زندانیان دو کشور مورد تأکید قرار گرفت».
ملاقات بین رئیس نمایندگی ایران در نیویورک با سناتورها، امری سابقه‌دار است و به‌واقع باید گفت جزء شرح وظایف و مأموریت‌های آنهاست. پیش‌از‌این مورفی در نیویورک با محمدجواد ظریف نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. اواخر بهمن 98 بود که خبر ملاقات مورفی و جواد ظریف منتشر شد. آن ملاقات البته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شده بود.
مورفی درباره آن ملاقات در یک توییت نوشت: «من در مونیخ با وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کردم. صحبت‌نکردن با دشمنان، به‌خصوص در بحبوحه تشدید تنش‌ها خطرناک است». مورفی در دومین توییت نوشت: «اولا از او خواستم نیرو‌های نیابتی ایران در عراق را که ممکن است به نیرو‌ها و متحدان آمریکا حمله کنند، کنترل کند. ثانیا او را برای آزادسازی شهروندان آمریکا که غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند، تحت فشار قرار دادم. سوما، از او خواستم اقدامات حوثی‌ها در مسدودکردن کمک‌های بشردوستانه در یمن را متوقف کند».