به دنبال ظهور یک احمدی‌نژاد دیگر نیستیم

مصطفی کواکبیان: به دنبال ظهور یک احمدی‌نژاد دیگر نیستیم مراسم رونمایی از ۵۰ برنامه حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برای دولت آینده با حضور مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب، علی ابراهیمی، رئیس ستاد انتخاباتی او و اعضای شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری برگزار شد. کواکبیان در ابتدای این نشست با بیان اینکه ما سه مشکل اساسی داریم، گفت: «این سه مشکل اساسی باید برطرف شود که به اهدافی مانند سند چشم‌انداز ۲۰‌ساله دست یابیم. در این سند که فقط چهار سال از آن باقی مانده است، باید کشور اول منطقه و جزء ۱۰ کشور اول اقتصادی جهان باشیم و با روند فعلی بعید است به آن دست پیدا کنیم. وجود بعضی بن‌بست‌های ساختاری، موازی‌کاری‌ها، گرفتاری‌ها و مشکلاتی که در ساختار قانون اساسی وجود دارد، یکی از آن موارد است که بابت آن طرح جمهوریت سوم تهیه شده است. این طرح ۱۵ محور اساسی و ۱۵ زیر‌مجموعه دارد».
به گزارش «ایسنا»، او ادامه داد: «مشکل دوم، وضعیت معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی است و همه کاندیداها به این مشکلات اذعان دارند. ما با کار کارشناسی جدی در حزب مردم‌سالاری، اصلی‌ترین مشکل اقتصادی کشور را کاهش ارزش پول ملی می‌دانیم که بسیاری از مشکلات دیگر به همین مسئله برمی‌گردد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، امروز با قیمت هر دلار ۲۰ هزار تومان چیزی بیش از ۵۰ برابر در ۳۰ سال گذشته سقوط کرده است. پرسش اینجاست که در کشورهای منطقه، در 40 سال گذشته ارزش پول چقدر تغییر کرده و چرا این وضعیت در کشور ما وجود دارد؟ بخشی از آن طبعا مشکل تحریم‌هاست، ولی بخش دیگر آن ناکارآمدی سیستم و بانک مرکزی است؛ چرا‌که استقلال بانک مرکزی باید حفظ و ارزش پول ملی از این طریق تقویت شود».
کواکبیان به بورس به‌عنوان مسئله جدی اقتصادی اشاره کرد و گفت: یکی از جاهایی که مردم بسیار برای آن تشویق شدند و حدود 
۴۰ میلیون نفر از آحاد مردم سرمایه‌های خودشان را به آنجا بردند، همین بازار بود که امروز این وضعیت ناگوار برایش اتفاق افتاده است. او درباره یارانه‌های نقدی و برنامه جایگزین آن گفت: «اعتقادی به شیوه مرسوم نداریم؛ چون سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی کمک می‌کند. برنامه ما کارت رفاه ملی است که در آن حداقل معیشت، بهداشت، آموزش و حمل‌ونقل عمومی تنظیم شده است».


دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی و روابط بین‌الملل به‌عنوان مشکل سوم کشور گفت: «من معتقدم لغو کامل تحریم‌ها، نسخه شفابخش مهم در اقتصاد ملی ماست. در این زمینه معتقدیم که برقراری ارتباط سیاسی و مذاکره با آمریکا برای روابط مستقیم باید صورت بگیرد. قدرت‌هایی مثل روسیه و چین خصمانه‌ترین روابط امنیتی و اقتصادی با آمریکا را دارند، اما روابطشان قطع نیست. ما که نمی‌خواهیم سرسپرده باشیم، اما معتقدیم با حفظ عزت، مصلحت و حکمت، برقراری ارتباط را از سر بگیریم. من معتقدم در صورتی که اراده‌ای وجود داشته باشد، در عرض پنج، شش ماه این موضوع حل خواهد شد».
کواکبیان در ادامه با بیان رئوس برنامه‌های اقتصادی گفت: «کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و تبدیل فروش ثروت ملی به دارایی‌های جدید تولیدی، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی با رفع موانع ساختاری، توسعه روابط اقتصادی و تجاری به‌ویژه با ۱۵ کشور همسایه، توسعه صنعت توریسم در سطح ملی و بین‌المللی، توسعه صادرات غیرنفتی و کنترل واردات غیرضروری، توسعه صنایع زودبازده، کارآفرینی و دانش‌بنیان‌کردن اقتصاد ملی، به‌کارگیری ظرفیت‌های استانی برای حل مشکلات منطقه‌ای و ملی، ظرفیت‌سازی برای ایجاد بازار مشترک کشورهای مسلمان به‌ویژه کشورهای فارسی‌زبان، حمایت از تولید ملی و تعیین تکلیف صنایع تعطیل‌شده، زیان‌ده و رها‌شده، استفاده از حداکثر ظرفیت و خدمات فضای مجازی، تلاش برای احیای صنایع سنتی ایران مثل فرش دستباف، ایجاد توازن بین سطح مصرف خانوار با درآمدهای غیر‌حاصل از فروش ثروت ملی و مقابله با بیماری هلندی، جلوگیری از خصولتی‌کردن اقتصاد و جلوگیری از رشد نقدینگی و سامان‌دهی بازار سرمایه جزء برنامه‌های ماست».
وی درباره نقش زنان در دولت گفت: «زنان نقش برجسته‌ای در کابینه ما دارند و دو معاون رئیس‌جمهور و دو وزیر در کابینه ما خواهند بود و در حال حاضر برای عضویت در شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری نیز تبعیض مثبت برای خانم‌ها اعمال شده است».
او در پایان گفت: «بعد از مناظره‌ها مشخص خواهد شد وضعیت چه خواهد بود و حزب مردم‌سالاری هم به طریق اولی از نظر‌سنجی تبعیت خواهد کرد؛ چون ما تجربه سال ۸۴ را داریم که در آن سال احمدی‌نژاد را اصلاح‌طلبان روی کار آوردند و با توجه به آن تجربه، به‌ دنبال بروز و ظهور یک احمدی‌نژاد دیگر نیستیم».