اصولگرایان دچار اختلاف هستند زیرا پیروزی خود را قطعی می‌دانند

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: با توجه به موسم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آفتاب یزد با دکتر حسین کمالی، دبیرحزب اسلامی کار، وزیر سابق کار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتگوی کوتاهی داشته که بدین شرح است:
در ابتدا آقای دکتر کمالی بگویید نظرتان درباره ابلاغیه شورای نگهبان درباره انتخابات چیست؟
در مورد ابلاغیه شورای نگهبان به نظر می‌رسد که شورای مذکور از حدود اختیارات قانونی خود خارج شده و در دایره وظایف مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرده است. شاید جامعه منتظر بود تا با واکنش نمایندگان مجلس در این ارتباط مواجه شود که این اتفاق نیفتاده بلکه آنها از این دخالت استقبال هم نموده و از شورای نگهبان تشکر می‌نمایند بنابراین به نظر می‌رسد که ایجاد محدودیت بیشتر برای ثبت‌نام‌کنندگان اعم از سن یا افزایش سایر شرایط از آنچه در قانون اساسی آمده است می‌تواند در مغایرت با حقوق اساسی مردم باشد بنابراین من فکر می‌کنم که اقدام مذکور در مجموعه اقدامات محدودکننده مشارکت مردم در انتخابات قابل ارزیابی است.
اصلاح‌طلبان درباره فضای سرد انتخابات و حضور مردم پای صندوق‌های چه برنامه‌ای دارند؟


اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا میزان مشارکت در انتخابات را افزایش داده و به تبع آن با نقش آفرینی جمعیت خاموش و خاکستری به موفقیت در امر انتخابات دست پیدا کنند این سیاست در راستای سیاست مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری است و در نقطه مقابل با نظرمحافظه‌کارانی است که در جهت کاهش مشارکت مردم تلاش میکنند.
چقدر احتمال دارد اصلاح‌طلبان مانند سال ۹۲ به سمت یک کاندیدای اعتدالی بروند. با توجه به شواهد موجود وضعیت آقای لاریجانی نسبت به بقیه کاندیداها چگونه است؟
با توجه به تجربه حمایت از دولت اصولگرای آقای روحانی و آثار زیان بار آن برای اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان از کاندیدای غیر اصلاح‌طلب حمایت نداشته باشند اما دنیای سیاست دنیای خاصی است که پیشگویان آن چندان آدم‌های موفقی نیستند و نمی‌توان نسبت به آن اظهار نظر و داوری قطعی داشت. مصوبه فعلی اصلاح‌طلبان عدم حمایت از هرگونه کاندیدای
غیر اصلاح‌طلب است.
نظرتان درباره نهاد اجماع ساز چیست و نسبت به شورای سیاست‌گذاری که ریاست آن با آقای عارف بود چه تفاوتی دارد و کدام موفق‌تر است؟
در مورد نهاد اجماع‌سازی که در انتخابات ۱۴۰۰ شکل گرفته است هنوز برای اظهار نظر و داوری زود است. به نظر می‌رسد باید منتظر نتیجه عملکرد و اقدامات آن بود. در مورد شورای عالی سیاستگذاری انحلال آن شورا بیانگر مقبولیت آن است.
وضعیت اردوگاه اصولگرایان به نظر شما چگونه است؟آیا ائتلافی صورت می‌گیرد؟
در مورد اردوگاه اصولگرایان به نظر می‌رسد که اختلاف نظر در همه بخش‌های آن قابل مشاهده است و دلیل آن را می‌توان در باور مجموعه محافظه‌کار کشور به پیروزی قطعی قبل از برگزاری انتخابات دانست. آنها با توجه به اینکه برگزاری انتخابات و داوری نسبت به آن را در دست دارند امیدوارند تا به هر حال پیروز این صحنه باشند و برای جمعیتی که خود را پیروز می‌دانند این نوع مبارزات درون‌گروهی امری بدیهی تلقی می‌شود.
به نظرشما کدامیک از کاندیدا‌ها قابلیت این را دارند که طیف خاکستری جامعه را به پای صندوق‌های رای بکشانند؟
با توجه به نومیدی بسیاری از مردم از مدیران فعلی کشور طبیعتاً آن‌ها در صورتی در صحنه حضور پیدا می‌کنند که افراد ساختار شکن در مجموعه کاندیداها مشاهده شوند.