سخنرانی نامزدها در فضای مجازی مغایر قانون است

گروه سیاسی/ شمارش معکوس اعلام نامزدهای نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان آغاز شده است. بر‌اساس تقویم انتخاباتی اعضای شورای نگهبان برای انجام این مهم تا سه‌شنبه 4 خرداد فرصت دارند. به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته با این توضیح که دقت زیادی برای بررسی مستندات پرونده‌ داوطلبان ریاست جمهوری لازم است و برخی پرونده‌ها مجدداً به کارشناسان ارجاع داده می‌شود، گفت: «به همین علت ما ناچار شدیم از مهلت ۵ روز دوم هم استفاده کنیم و امیدواریم که ان‌شاءالله تا پایان وقت قانونی بتوانیم اسامی کسانی را که صلاحیت شان احراز شده است به وزارت کشور ارسال کنیم».
سخنگوی شورای نگهبان همچنین به تحرکات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در روزهای اخیر واکنش نشان داد و گفت: داوطلبان قبل از اعلام نتایج صلاحیت‌ها، حق تبلیغات ندارند؛ سخنرانی نامزدها و حضور آنها در فضای مجازی با عناوین مختلف، طبق قانون خلاف است. کدخدایی در این‌باره افزود: متأسفانه ما با دو مشکل مواجهیم و آن اینکه برخی از کسانی که ثبت نام کرده‌اند در مناطق مختلف اقدام به سخنرانی می‌کنند که طبق قانون خلاف است و مسأله مهمتر اینکه در فضای مجازی هم با عناوین مختلف حضور دارند و این حضور هم به اعتقاد ما مغایر قوانین است. او در ادامه گفت: ما از همه دستگاه‌ها خواستیم که اگر گزارشی در این باره دارند، برای بررسی به شورای نگهبان ارائه کنند.
پاسخ لاریجانی به توئیت جلیلی
با وجود این اظهارات، کمابیش نام اکثریت کاندیداها به نحوی در محتواهای رسانه‌ای بازتاب دارد، از به مناظره طلبیدن‌ها و مجادله‌های مجازی که میان خود کاندیداها جاری است تا تحلیل‌ها و ارزیابی‌هایی که از سوی فعالان سیاسی ایستاده در بیرون میدان رقابت مطرح می‌شود.


از جمله واکنش توئیتری علی لاریجانی به توئیت سعید جلیلی. به گزارش ایرنا، دبیر سابق شورای عالی امنیت در توئیتی با اشاره به جمله «اقتصاد کشور، پادگان و دادگاه نیست» لاریجانی هنگام ثبت نام نوشته بود که «کشور با نمایش اداره نمی‌شود. درست یا غلط، شما کارنامه کار خودتان را ارائه بدهید. ۱۲ سال رئیس مجلس بودید». این موضع‌گیری اما با این پاسخ رئیس مجلس دهم مواجه شد که: «احتراماً باید عرض کنم مهم‌ترین دستاوردمان این بود که با اجماع ملی اجازه ندادیم اقلیت بی‌منطقی، ایران را با تندروی به لبه پرتگاه ببرند. شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند».
انتقاد جهانگیری از سیاست تحریف و تخریب در صدا و سیما
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی از سیاست تحریف و تخریب در رسانه ملی انتقاد کرد و در توئیتی نوشت: «صدا وسیما طبق روال گذشته تحریف و تخریب را ادامه می‌دهد. دفاع از عملکرد دولت را رئیس‌جمهوری و وزرا انجام می‌دهد. من می‌خواهم از عواملی بگویم که مسبب بحران‌های امروز ایران هستند و از برنامه‌هایی که برای مقابله با آنها دارم. به قصد افق‌گشایی آمده‌ام.»
همزمان فاطمه پهلوانی سخنگوی ستاد انتخاباتی جهانگیری با استقبال از پیشنهاد عزت‌الله ضرغامی برای مناظره گفت که بعد از اعلام نتیجه تأیید صلاحیت‌ها ستاد جهانگیری برای انجام چنین مناظره‌ای هماهنگی خواهد کرد. پیشتر جهانگیری در این باره در توئیتی نوشته بود: «آمادگی دارم با همه نامزدها در هر پلتفرمی و هر زمانی درباره مسائل مهم کشور - هم در سیاست خارجی و هم حوزه‌های سیاست داخلی و اقتصاد و فرهنگ و اجتماعی و محیط زیست - گفت‌وگو کنم».
انتقاد رئیس ستاد رئیسی از مواضع رقبا
به گزارش ایسنا، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که با حکم ابراهیم رئیسی ریاست ستاد انتخاباتی او را بر‌عهده گرفته است هم در صفحه شخصی توئیترش، نوشت: «شانه خالی کردن نامزدهای محترم از عملکرد گذشته خود در مسئولیت‌هایی که داشته‌اند، انسان را از آینده آنها می‌ترساند. از کجا معلوم این رویه برای مسئولیت‌های بعدی هم ادامه پیدا نکند؟ حواسمان باشد در انتخابات پیش رو یک رئیس جمهور مسئولیت پذیر انتخاب کنیم».
همچنین در ادامه شکل‌گیری ستادهای انتخاباتی رئیسی در استان‌ها روز گذشته رئیس ستاد استان مرکزی این کاندیدای ریاست جمهوری منصوب شد. به گزارش فارس، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم دیروز در بیانیه‌ای رئیسی را بهترین فرد برای برگرداندن کشور به مسیر رشد و تعالی دانست و از او به عنوان گزینه اصلح حمایت کرد.
رئیس قوه قضائیه و کاندیداهایی که به نفع او کناره‌گیری کردند اما با نقد تند یکی از نامزدهای اصولگرای ریاست جمهوری مواجه شدند. به گزارش برنا، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی‌نژاد در این باره گفت: «اگر همه افراد منتظر یکی دیگر در انتخابات هستند اصلاً چرا آمدند خودشان را مطرح کردند؟ این چه وضعیتی است که در مملکت ما وجود دارد که دو رئیس قوه با هم تعارف می‌کنند که کدام یک از آنها به یک قوه دیگر بیاید. اگر مسأله کشور مهم است و آن قوه اهمیت دارد، در یک مدت زمان معقول و دراز مدت مشکلات آن قوه را حل کنند». عباسی در ادامه با تأکید بر اینکه قصد ندارد به نفع رئیسی کناره‌گیری کند، افزود: «هر کسی رفت و داوطلب و انتخاب شد در شغلی که دارد آن هم در حد رئیس قوه آنجا بماند و اجازه دهد افرادی که کار اجرایی بیشتر و کار مدیریتی کرده‌اند و کار علمی کرده‌اند و می‌توان از توان و تخصص آنها استفاده کرد، به میدان بیایند. اگر می‌فرمایید اصولگرایان چنین تصمیمی گرفته‌اند بروند تصمیم‌شان را اجرایی کنند و فرد مورد نظر بیاید و کاری به بقیه نداشته باشند و اجازه دهند که نفسی در این کشور کشیده شود».
انتصاب در ستادهای پزشکیان و منتجب نیا
مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌ جمهوری دیروز  الیاس حضرتی، دبیرکل حزب اعتماد ملی را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود تعیین کرد. به گزارش اعتمادآنلاین، پزشکیان، علی تاجرنیا (نماینده مجلس ششم) را به عنوان جانشین رئیس ستاد انتخاباتی و کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده پیشین اردبیل را هم به عنوان معاون امور استان‌های ستاد انتخاباتی اش انتخاب کرده است. دیروز رؤسای استانی ستاد رسول منتجب‌نیا نیز منصوب شدند و از لیست اعضای شورای سیاستگذاری انتخاباتی وی در انتخابات ۱۴۰۰ رونمایی شد. سامان سلیمانی مرند، عضو شورای سیاستگذاری ستاد منتجب‌نیا البته تأکید کرد که این ستادها برای آغاز به فعالیت منتظر اعلام نتایج شورای نگهبانند.
در چنین شرایطی که اصلاح‌طلبان ممکن است با تأیید صلاحیت 2 یا سه کاندیدای منسوب به خود در آستانه تکرار شرایط انتخابات ریاست جمهوری سال 84 باشند، قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به ایرنا گفته: اگر نامزدهای اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شوند، اصلاح‌طلبان روی نامزد خود به اجماع خواهند رسید. او با اعتقاد به همپوشانی داشتن لاریجانی و جهانگیری در بعضی مسائل، درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی، آن را بعید دانست و گفت: علی لاریجانی حداقل تا الان نامزد اصلاح‌طلب نیست. با توجه به اینکه پزشکیان، شریعتمداری، جهانگیری هم هستند و شورای نگهبان این بار بحث ثبت‌نام‌ زنان را هم مطرح کرده است، به اعتقاد من اصلاح‌طلبان خودشان نامزد دارند و روی نامزد خود به اجماع خواهند رسید. این فعال سیاسی مصطفی تاجزاده را در صورت تأیید صلاحیت برهم زننده همه معادلات دانست و افزود: تاج‌زاده تقریباً حرف اکثریت جبهه اصلاح‌طلبان را مطرح می‌کند. ادعاهایی که خیلی کمرنگ از سوی رئیسی درباره وضعیت و مشکلات کنونی کشور عنوان شد و مواردی که جهانگیری و پزشکیان بیان کردند، از سوی تاج‌زاده به‌صورت کامل مطرح شد. در همین احوال منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم درباره  احتمال کناره‌گیری برخی چهره‌ها و انتقال سبد رأی آنها به علی لاریجانی گفت: مشخصاً هیچ یک از کاندیداهای اصولگرا با کناره‌گیری، سبد رأی‌شان به سمت علی لاریجانی نمی‌آید. علاوه بر اینکه حداقل در مورد آقای جلیلی بهتر است ایشان در مناظره‌ها بماند و ادله و دفاعیات خود را درباره بسیاری از مسائل بیان کند.
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجلس خبرگان رهبری اما این گمانه‌زنی که گفته می‌شود بعد از ثبت‌نام لاریجانی اجماع  شوراهای وحدت و ائتلاف از روی رئیسی برداشته شده است را رد کرد، اما گفت: من احتمال آن را خیلی دور نمی‌دانم که آقای لاریجانی اگر تا آخر در انتخابات بماند، مقداری از آرای آقای رئیسی را جذب کند.
 انتقاد مهمانپرست از فضای دوقطبی
رامین مهمانپرست، دیگر نامزد انتخابات هم دیروز در یک نشست خبری با انتقاد از اینکه انتخابات به سمت دوقطبی رفته و تخریب‌ها و رو کردن پرونده‌ها شروع شده، گفت: فضای تخریبی را باید تغییر داده و به سمت فضای سالم برویم. او پایگاه رأی خود را 70 درصد مردم دانست که تعلق خاطر جناحی ندارند و افزود: مردم به گفتمان جدیدی نیاز دارند که منافع ملی را تأمین کند. ائتلاف وحدت ملی یک جریانی است که منافع ملی را تأمین می‌کند و جریانی جدید است که دنبال حذف نیست و همه مردم را در دایره خود قرار می‌دهد. ما اعتقاد به ولایت فقیه، قانون اساسی و ارکان نظام داریم و معتقدیم که اصلاحات مورد نیاز باید در داخل چارچوب نظام انجام شود.ما معتقد به گسترش روابط بین‌المللی برای تأمین حداکثری منافع ملی و بهبود اقتصاد کشور و معیشت مردم هستیم.
دفاع معاون سیما از مناظره‌های انتخاباتی
علی دارابی، معاون سیمای استان‌های سازمان صدا و سیما از برگزاری مناظره‌های انتخاباتی داوطلبان ریاست جمهوری دفاع کرد. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه طبق  ارزیابی‌ها، اثرسنجی‌ها و نظرسنجی‌های رسمی بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم بیننده مناظره‌های انتخاباتی هستند، گفت: مناظره بیانگر عدالت رسانه‌ای توسط رسانه ملی است. اشکالاتی هم بر آن وارد است. با این همه باید از مناظره دفاع کرد و نقایص و اشکالات آن را برطرف کرد. باید راه گفت‌وگو و تعامل را باز نگه داشت. دارابی با اشاره به اینکه مناظره موجب افزایش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات می‌شود، گفت: افزایش سطح رقابت در میان کاندیداها و جناح‌های سیاسی از دیگر فواید مناظره است. چرا که همه توان فکری، علمی، تجربه و سوابق مدیریتی کاندیدا و حامیان آن بدون رتوش در معرض افکار عمومی قرار می‌گیرد. مناظره موجب تضارب آرا، چندصدایی و فراهم ساختن تکثر گرایش‌های سیاسی می شود. او در عین حال نادیده گرفتن مرزهای اخلاقی، تسویه حساب‌های سیاسی، جناحی، باندی و شخصی و غلبه قدرت احساسی بر قدرت عقلانی را از آسیب‌های پیش روی مناظره دانست و گفت: باید ساز و کاری برای نظارت، داوری و راستی‌آزمایی مناظره‌های انتخاباتی- تلویزیونی طراحی و اجرا کرد.