سه انتخاب روحاني

گروه اجتماعي
 دانشگاه فرهنگيان در اسفند ماه سال 1390 با امضاي محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهوري وقت تاسيس شد. هدف از تاسيس اين دانشگاه «تامين و تربيت نيروي انساني متخصص، متعهد و كارآمد براي وزارت آموزش و پرورش» و «دستيابي به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران» ذكر شد. روز گذشته حسن روحاني در آخرين ماه‌هاي حضورش بر مسند دولت سه عضو جديد به هيات امناي اين دانشگاه اضافه كرد كه قرار است تا 4 سال آينده در اين جايگاه باقي بمانند: غلامعلي حدادعادل، حجت‌الاسلام‌والمسلمين حميد پارسانيا و حجت‌الاسلام‌‌والمسلمين عليرضا اعرافي.  در متن احكام جداگانه‌اي كه براي اين سه عضو جديد صادر شده و در پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري قرار گرفته، آمده است:«در اجراي تبصره (۱) اصلاحي مورخ ۱۳۹۲.۱۲.۶ماده (۷) اساسنامه دانشگاه فرهنگيان مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي به‌ موجب اين حكم براي مدت 4 سال به عنوان «عضو هيات امناي دانشگاه فرهنگيان» منصوب مي‌شويد. توفيق شما را در انجام وظايف محوله با رعايت اصول قانون‌مداري، اعتدال‌گرايي و منشور اخلاقي دولت تدبير و اميد در خدمت به اسلام و ملت شريف ايران از خداوند بزرگ مسالت مي‌نمايم.» در اساسنامه دانشگاه فرهنگيان عضويت 10 عضو به صورت قطعي مشخص است: رييس‌جمهور(رييس هيات امنا)، وزير آموزش و پرورش، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور يا معاون مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، رييس دانشگاه(دبير هيات امنا)، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش، معاون برنامه‌ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش. در حكم رييس‌جمهوري به تبصره ماده 7 براي انتخاب اين سه عضو اشاره شده. اين تبصره اشاره دارد كه بنا بر جايگاه يازدهمي كه در اساسنامه پيش‌بيني شده يعني عضويت سه تن از «شخصيت‌هاي علمي- فرهنگي كشور كه نقش موثري در پيشرفت علم و دانش داشته باشند»، رييس‌جمهوري مي‌تواند سه گزينه را با حكمي 4 ساله انتخاب كند.  انتخاب حسن روحاني از ميان «شخصيت‌هاي علمي- فرهنگي كه نقش موثري در پيشرفت علم و دانش» داشته‌اند اين 3 نفر بوده است. اما اين 3 نفر چه كساني هستند كه در آخرين ماه‌هاي دولت به تركيب دانشگاه فرهنگيان اصلي‌ترين نهاد فعلي براي آموزش و تربيت معلم انتخاب شده‌اند؟ نكته مشترك اين 3 انتخاب عضويت هر 3 نفر در «شوراي عالي انقلاب فرهنگي» است. 
1- حجت‌الاسلام‌والمسلمين عليرضا اعرافي: سال 1395 رييس و عضو هيات امناي جامعه‌المصطفي العالميه قم بود همان زمان بود كه با حفظ سمت به عنوان مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور انتخاب شد. از تير ماه سال 98(و پس از درگذشت آيت‌الله مومن) او با حكم رهبري به مجموعه اعضاي شوراي نگهبان افزوده شد و علاوه بر اين نام، او را مي‌توان در ميان اعضاي حقيقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم ديد. او موسس و رييس هيات ‌مديره موسسه‌اي به نام اشراق و عرفان است. در سايت اين موسسه در توضيح بخش فعاليت‌هاي آموزشي آمده است:«موسسه بنابر ماموريت‌هاي خود در راستاي گردآوري و عرضه افكار و انديشه‌هاي استاد اعرافي، بانكي از آثار مكتوب و شفاهي استاد اعم از دروس، سخنراني‌ها، خطبه‌ها، مقالات و مصاحبه‌هاي ايشان گردآوري كرده و در بخش اسناد نگهداري و فرآوري مي‌شود. بخش اسناد پس از گردآوري اصل اسناد و مدارك به تايپ و نمايه‌زني، دسته‌بندي و عرضه در سايت و كانال اقدام مي‌كند. مطالب فرآوري شده در بخش پژوهش تبديل به پروژه‌هاي تحقيقاتي در سطوح مختلف مي‌شود و در نهايت پس از فرآيند تحقيق و نظارت و تاييد به جامه طبع آراسته مي‌شود.» 2- حجت‌الاسلام‌والمسلمين/ دكتر حميد پارسانيا: در فهرست اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نام حميد پارسانيا هم قرار دارد. مهر ماه سال گذشته بود كه او با حكم محمود نيلي‌احمدآبادي، رييس دانشگاه تهران به عنوان رييس موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران انتخاب شد. او كه در سال‌هاي 1381 تا 1386 رياست دانشگاه باقرالعلوم قم را بر عهده داشت حالا علاوه بر آن دانشگاه از اعضاي هيات علمي دانشگاه تهران هم شناخته مي‌شود. در سابقه او مي‌توان عضويت در «شوراي انديشه‌ورزي شبكه 4 سيما» عضو مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم و عضويت در هيات مميزه مشترك مراكز و موسسه‌هاي آموزش عالي و پژوهشي حوزه‌اي - دانشگاهي را ديد.
  3- غلامعلي حدادعادل: حدادعادل هم از اعضاي حقيقي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است. در ميان اين 3 گزينه احتمالا او به معرفي كمتري نياز دارد. كسي كه در ابتداي دهه 60 با مسووليت‌هايش در حوزه آموزش و پرورش شناخته مي‌شد(از جمله معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي) در دهه 80 با عنوان رييس مجلس شوراي اسلامي فعاليت سياسي بارزتري داشت. حدادعادل در حال حاضر رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، مديرعامل و عضو هيات امناي بنياد دايره‌المعارف اسلامي و عضو هيات علمي گروه فلسفه در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران است.